Flat earthism and the appeal to personal experience as epistemological criterion

Authors

  • Fábio Marineli Universidade Federal de Lavras, Lavras, MG

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1173

Abstract

Negationist movements have been hitting the spotlight mainly disseminated through social media in the last years. A growing support to these ideas and to fake news can be traced back to an epistemological crisis related to the loss of trust toward socially foundational institutions, including science. Incredulous individuals increasingly depend on their own experiences and beliefs, a phenomenon which extends to areas such as the scientific domain. This paper addresses a dimension of the current flat earthism: the appeal to personal experience as indisputable epistemological criterion. Our approach is mainly supported by the discussions conducted by Alfred Schulz regarding the ways of experiencing reality, both in the everyday and in the scientific provinces. We were able to identify, in flat earthism, typically everyday characterizations of reality emphasized and extrapolated to the scientific context, particularly regarding their assessment on Earth’s shape and rotation. Our analysis is enriched through real-world examples of flat earthist notions on these subjects. We consider that the appropriation, by science teachers, of the recent phenomena of growing dissemination of negationist and anti-science movements is essential in order to understand their characteristics and discuss then with students, especially from an epistemological point of view, clarifying their simplifying and limiting criteria.

Author Biography

Fábio Marineli, Universidade Federal de Lavras, Lavras, MG

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (2016), Mestre em Ensino de Ciências (2007) e Licenciado em Física (2003) também pela USP. Realizou estágio doutoral na The City University of New York (2014). É docente da Universidade Federal de Lavras (UFLA), atuando no curso de Licenciatura em Física e no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática. Os principais temas de interesse são: Ensino de Física; Formação de Professores; interfaces entre Filosofia, Sociologia, Cultura e Educação em Ciências.

References

A TERRA É PLANA. Direção: Daniel J. Clark. Produção: Delta-V Productions. Estados Unidos: Netflix, 2018.

ALBUQUERQUE, A.; QUINAN, R. Crise epistemológica e teorias da conspiração: o discurso anti-ciência do canal “professor terra plana”. Revista Mídia e Cotidiano, v. 13, n. 3, p. 83-104, 2019.

AQUINO, V. Brasil tem 16 estados com surto ativo de sarampo. Agência Saúde. 13 de setembro de 2019. Disponível em: http://www.saude.gov.br/noticias/agencia-saude/45790-campanha-de-vacinacao-contra-sarampo-ocorrera-em-duas-etapas-no-pais. Acesso: 28 jan. 2020.

BARRA, E. S. O. A realidade do mundo da ciência: um desafio para a história, a filosofia e a educação científica. Revista Ciência e Educação, v. 5, n. 1, p. 15-26, 1998.

BEDFORD, H. Sarampo: Como uma doença evitável retornou do passado. BBC News Brasil. 8 de abril de 2019. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-47831375. Acesso: 29 jan. 2020.

BERGER, P.; LUCKMANN, T. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Tradução: Floriano de Souza Fernandes. 25. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

CAVALCANTI, L. Fake News: Memórias de mercenários. Correio Brasiliense. 2018. Disponível em: https://especiais.correiobraziliense.net.br/fakenews/index2.html. Acesso: 28 jan. 2020.

CHALMERS, A. F. A fabricação da ciência. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1994.

DAVIES, W. Why can't we agree on what's true any more? The Guardian. 19 de setembro de 2019. Disponível em: https://www.theguardian.com/media/2019/sep/19/why-cant-we-agree-on-whats-true-anymore. Acesso em: 6 jun. 2020.

FERNÁNDEZ, I.; GIL, D.; CARRASCOSA, J.; CACHAPUZ, A. e PRAIA, J. Visiones deformadas de la ciencia transmitidas por la enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, v. 20, n. 3, p. 477-488, 2002.

FIOCRUZ – Fundação Oswaldo Cruz. Estudo identifica principais fake news relacionadas à Covid-19. 21 de maio de 2020. Portal Fiocruz. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/noticia/estudo-identifica-principais-fake-news-relacionadas-covid-19. Acesso em: 11 jun. 2020.

GARCIA, R. 7% dos brasileiros afirmam que Terra é plana, mostra pesquisa. Folha de São Paulo. 14 de julho de 2019. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ciencia/2019/07/7-dos-brasileiros-afirmam-que-terra-e-plana-mostra-pesquisa.shtml. Acesso: 3 mar. 2020.

GUPTA, A.; HAMMER, D.; REDISH, E. F. The Case for Dynamic Models of Learners' Ontologies in Physics. Journal of the Learning Sciences, v. 19, n. 3, p. 285-321, 2010.

HOOTSUITE; WE ARE SOCIAL. Digital 2019 Global Digital Overview. 2019a. Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2019-global-digital-overview. Acesso: 28 jan. 2020.

HOOTSUITE; WE ARE SOCIAL. Digital 2019 Brazil. 2019b. Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2019-brazil. Acesso: 28 jan. 2020.

INTERVOZES. Coletivo Brasil de Comunicação Social. Desinformação: ameaça ao direito à comunicação muito além das fake news. 2019. Disponível em: https://app.rios.org.br/index.php/s/p9HoCNpPoPYQJc5.

LEDERMAN, N. G. Student’s and teacher’s conceptions of the nature of science: a review of the research. Journal of Research in Science Teaching, v. 29, n. 4, p. 331-359, 1992.

LEDERMAN, N. G. Nature of science: past, present, and future. In: ABELL, S. K.; LEDERMAN, N. G. (eds.). Handbook of research on science education. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2007. p. 831-879.

MARTINS, A. F. P. Natureza da Ciência no ensino de ciências: uma proposta baseada em “temas” e “questões”. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 32, n. 3, p. 703-737, 2015.

MARTINS, I.; OGBORN, J.; KRESS, G. Explicando uma explicação. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 1, n. 1, p. 29-46, 1999.

MATTHEWS, M. R. Science Teaching: The Role of History and Philosophy of Science. New York: Routledge, 1994.

MICHALSKI, R.; PAULA, L. T. Os bots de disseminação de informação na conjuntura das campanhas presidenciais de 2018 no Brasil. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, v. 9, n. 1, p. 1-16, 2019.

OXFORD DICTIONARY. Oxford Dictionary 2016 word of the year. 2016. Disponível em: https://en.oxforddictionaries.com/word-of-the-year/word-of-the-year-2016.

PAULA, L. T.; SILVA, T. R. S.; BLANCO, Y. A. Pós-verdade e Fontes de Informação: um estudo sobre fake news. Revista Conhecimento em Ação, v. 2, n. 1, p. 93-110, 2018.

PIETROCOLA, M. Construção e realidade: o realismo científico de Mário Bunge e o ensino de ciências através de modelos. Investigações em ensino de ciências, v. 4, n. 3, p. 213-227, 1999.

PINHEIRO, T. F.; PIETROCOLA, M.; PINHO-ALVES, J. Modelização de variáveis: uma maneira de caracterizar o papel estruturador da Matemática no conhecimento científico. In: PIETROCOLA, M. (Org.). Ensino de Física: conteúdo, metodologia e epistemologia numa concepção integradora. Florianópolis: Editora da UFSC, 2001. p. 33-52.

SCHUTZ, A. On Multiple Realities. In: SCHUTZ, A. Collected Papers I. The Problem of Social Reality. The Hague: Martinus Nijhoff, 1962. p. 207-259.

TIERCELIN, C. Verbete “Realisme”. In: LECOURT, D. (Org). Dictionnaire d’histoire et philosophie des sciences. Paris: Puf, 1999.

Published

2020-12-16

How to Cite

Marineli, F. (2020). Flat earthism and the appeal to personal experience as epistemological criterion. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(3), 1173–1192. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1173

Issue

Section

Artigos