Scientific Education, (Post)Truth and (Cosmo)Policies of Science

Authors

  • Thiago Ranniery Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Renata Telha Doctoral student of Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro Janeiro https://orcid.org/0000-0002-9385-5109
  • Nathalia Terra Doctoral student of Programa de Pós-Graduação em Educação, Colégio de Aplicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0002-9477-890X

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1120

Abstract

In this text, we aim at thinking about the cosmopolitics of science and scientific education in post-truth times inspired by theformulation of authors of science and technology studies, complicated by postcolonial and feminist perspectives. Our starting point is a comprehension of post-truth as a kind of social and political condition rather than a thing or phenomenon which we will oppose. In this way, we develop our argument under a double valence. On one hand, we advocate moving away from a conception of scientific education that is tied to the recovery of the fantasies of the Enlightenment Project: one that is restricted to denunciation or clarification. On the other hand, we devote ourselves to a reading of the relationship with the truth that is not of the order of faith, but is established in terms of how scientific practices allow us to take an ethical engagement with the world seriously, which implies taking the act of telling the truth as an embodied work of acting in uncertainty. By moving from an affiliative truth to the performative evocation of truth, we finally defend the reestablishment of the connection between scientific and cosmopolitical practices as well as a new ethical relationality with the truth in scientific education, one that is of the order of the encounter between subjectivity and otherness in the construction of possible and more livable worlds.

Author Biographies

Thiago Ranniery, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Educação (PROPED/UERJ). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação e Vice-Diretor da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. É Jovem Cientista Nosso Estado da FAPERJ e líder do BAFO! – Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículo, Ética e Diferença (CNPq/UFRJ).

Renata Telha, Doctoral student of Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro Janeiro

Bacharel e Licenciada em História (UERJ), Especialista em História do Brasil (UFF), Mestra em Educação (FE/UFRJ), Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (FE/UFRJ). É professora de História da Secretaria Municipal de Educação da Cidade do Rio de Janeiro e membro do BAFO! – Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículo, Ética e Diferença (CNPq/UFRJ).

Nathalia Terra, Doctoral student of Programa de Pós-Graduação em Educação, Colégio de Aplicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Licenciada em Química (UFRJ), Mestra em Educação (PROPED/UERJ) e Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (FE/UFRJ) (UFRJ). É professora de Química do Colégio de Aplicação da UFRJ e membro do BAFO! – Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículo, Ética e Diferença (CNPq/UFRJ).

References

ALTHUSSER, L. A favor de Marx. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

ÁVILA, G. Epistemologias em conflito: uma contribuição à história das guerras da ciência. 2011. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

BACHELARD, G. O novo espírito científico. Rio de Janeiro: Edições Tempo Brasileiro Ltda, 1968.

BAGGINI, J. A Short History of Truth: Consolations for a Post-truth World. London: Quercus Editions, 2017.

BARAD, K. Nature’s queer performativity. Women, Gender & Research, v. 1, n. 2, p. 25-53, 2012.

BARAD, K. Meeting the Universe Halfway. Durham: Duke University Press, 2007.

BIESTA, G. The beautiful risk of education. Colorado: Paradigm Publishers, 2014.

BIESTA, G. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BERNSTEIN, B. A estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. Vozes: Petrópolis, 1996.

BOURDIEU, P. Science de la science et réflexivité. Paris: Raisons d’Agir, 2001.

BRIDLE, J. A nova idade das trevas: a tecnologia e o fim do futuro. São Paulo: Ubu Editora, 2019.

BRITZMAN, D. P. Practice makes practice: Acritical study of learning to teach. Albany: State University of New York Press, 2003.

BROWN, W. Nas ruínas do neoliberalismo: a ascensão da política antidemocrática no ocidente. São Paulo: Editora Politéia, 2019.

BROWN, W. Undoing the Demos: Neoliberalism’s Stealth Revolution. Nova York: The MIT Press, Zone Books, 2015.

BURNS, J.; GREEN, C.; NOLAN, J. New Genealogies and the Courage of Truth: Toward an Ethics of Adversarial Public Educational Scholarship and Policy Activism. Education Policy Analysis Archives, v. 26, n. 151, 2018

BUTLER, J. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

CANGUILHEM, G. La formation du concept de réflexe aux XVII et XVIII siècles. Paris: Presses Universitaries de France, 1977.

CARDOSO, L. Homo experimentalis: dispositivo da experimentação e tecnologias de subjetivação no currículo de aulas experimentais de ciências. 2012. Tese – (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

CESARINO, L. Identidade e representação no bolsonarismo: corpo digital do rei, bivalência conservadorismo-neoliberalismo e pessoa fractal. Revista Antropologia, v. 62 n. 3, p. 530-557, 2019.

DASTON, L. Things That Talk: Object Lessons from Art and Science. London: Zone Books, 2004.

DASTON, L.; GASTON, P. Objectivity. Londres: Zone Books, 2007.

DAVIES, W. The Age of Post-truth Politics. The New York Times, 24 de agosto de 2016. Disponível em: https://www.nytimes.com/2016/08/24/opinion/campaign-stops/the-age-of-post-truth-politics.html. Acesso em: mai. 2020.

DAWKINS, R. O capelão do diabo. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

DEBAISE, D.; STENGERS, I. The Insistence of Possibles: Towards a Speculative Pragmatism. Parse Journal, v. 7, 2017. Disponível em: https://parsejournal.com/article/the-insistence-of-possibles%E2%80%A8-towards-a-speculative-pragmatism/. Acesso em: abr. 2020.

DÖVELING, K.; HARJU, A. A.; SOMMER, D. From Mediatized Emotion to Digital Affect Cultures: New Technologies and Global Flows of Emotion. Social Media + Society, p. 1-11, 2018.

EL-NANI, C.; MEYER, D. Retornando à Verdade, Superando um Mundo Pós-Factual. Blog Darwinianas: ciência em movimento. Disponível em: https://darwinianas.com/2019/02/05/retornando-a-verdade-superando-um-mundo-pos-factual/. Acesso em: mai. 2020.

ELLSWORTH, E. Why Doesn’t This Feel Empowering? Working Through the Repressive Myths of Critical Pedagogy. Harvard Educational Review, v. 59, n. 3, p. 297-325, 1989.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FOUCAUL, M. A verdade e as formas jurídicas. São Paulo: NAU Editora, 2005.

FOUCAULT, M. A coragem da verdade. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

FERREIRA DA SILVA, D. Toward a Global Idea of Race. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2007.

GILROY, P. Against Race: Imagining Political Culture Beyond the Color Line. Cambridge: Harvard University Press, 2000.

GIROUX, H. Education and the crisis of public values: Challenging the assault on teachers, students, & public education. New York: Peter Lang, 2012.

HABERMAS, J. Three Normative Models of Democracy. BENHABIB, S. Democracy and Difference. Nova York: Columbia University Press, 1996.

HARAWAY, D. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, n. 5, p. 7-41, 1995.

HARAWAY, D. Modest_Witness@Second_Millennium.FemaleMan©_Meets_OncoMouseTM. Nova York: Rouledge, 1997.

HARDING, S. Objectivity and Diversity: Another Logic of Scientific Research. Chicago: The University of Chicago Press, 2015.

HARSIN, J. Trump l’Œil: Is Trump’s Post-truth Communication Translatable? Contemporary French and Francophone Studies, v. 21, n. 5, p. 512-522, 2018.

HORSTHEMKE, K. ‘#FactsMustFall’? – education in a post-truth, posttruthful world. Ethics and Education, v. 1, n. 3, p. 1-16, 2017.

HUI, Y. The Question Concerning Technology In China: An Essay in Cosmotechnics. Windsor: Urbanomic Media, 2016.

KALPOKAS, I. A Political Theory of Post-Truth. Nova York: Palgrave Macmillan, 2019.

KUHN, T. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 2001.

LATHER, P. Fertile Obsession: Validity After Poststructuralism. Sociological Quarterly, v. 34, n. 4, p. 673-693,1993.

LAPOUJADE, D. As existências mínimas. São Paulo: n-1, 2017.

LATOUR, B. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Ed. UNESP, 2011.

LATOUR, B. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. São Paulo: Ed. UNESP, 2017a.

LATOUR, B. Down to Earth: Politics in the New Climatic Regime. Cambridge: Polity Press, 2017b.

LATOUR, B. From Real Politik to Dingpolitik: or How to Make Things Public. In: LATOUR, B.; WEIBEL, P. (Eds). Making Things Public. Cambridge: MIT Press, 2005. p. 14-41.

LATOUR, B. Políticas da natureza: como fazer ciência na democracia. Bauru: EDUSC, 2004a.

LATOUR, B. How to Talk about the Body? The Normative Dimension of Science Studies. Body and Society, v. 10, p. 205-29, 2004b.

LATOUR, B.; WOOLGAR, S. Laboratory life: The Construction of Scientific Facts. Princeton: Princeton University Press, 1986.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Antropologia estrutural. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.

LIMA, N. et al. Educação em Ciências nos Tempos de Pós-Verdade: Reflexões Metafísicas a partir dos Estudos das Ciências de Bruno Latour. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, n. 19, p. 155-189, 2019.

LOCKIE, S. Post-truth politics and the social sciences. Environmental Sociology, v. 2, p. 233–237, 2016.

LOPES, E. A sagrada missão pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

MACEDO, E.; RANNIERY, T. Políticas Públicas de Currículo: diferença e a ideia de público. Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 3, p. 739-759, set./dez. 2018.

MAHMOOD, S. Religious Difference in a Secular Age: a Minority Report. Princeton: Princeton Universiy Press, 2016.

MAIR, J. Post-truth Anthropology. Anthropology Today, v. 33, n. 3, p. 3-4, 2017.

MANNING, E. The minor gesture. Durham: Duke University Press, 2016.

MANNING, E. Em direção a uma política da imediação. In: DIAS, S.; WEIDEMANN, S.; RODRIGUES, A. (Orgs). Conexões: Deleuze e Cosmopolíticas e Ecologias Radicais e Nova Terra e… Campinas, SP: ALB/ClimaCom, 2019. p. 9-24.

MARSHALL, P. D.; HENDERSON, N. Political Persona 2016: An Introduction. Persona Studies, v. 2, n. 2, p. 1-18, 2016.

McGRANAHAN, C. An anthropology of lying: Trump and the political sociality of moral outrage. American Ethnologist, v. 2, p. 243-248, 2017.

MCINTYRE, L. Post-truth. Cambridge: MIT Press, 2018.

MIGNOLO, W. D. Sylvia Wynter: What does it mean to be human? In: MCKITTRICK, K. (Ed). Sylvia Wynter: On being human as praxis. Durham: Duke Univeristy Press, 2015. p. 106-123.

MODOROZ, E. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

MORTIMER, E. As chamas e os cristais revisitados: estabelecendo diálogo entre a linguagem científica e a linguagem cotidiana no ensino das Ciências da natureza. In: SANTOS, W et al. (Orgs.). Ensino de Química em Foco. Ijuí: Editora Unijuí, 2019, v. 1, p. 157-173.

MORTIMER, E. Sobre Chamas e Cristais: A linguagem científica, a linguagem cotidiana e o Ensino de Ciências. In: CHASSOT, A.; OLIVEIRA, R. J. Ciência, ética e cultura na educação. São Leopoldo: UNISINOS, 1998. p. 99-118.

MYERS, N. Rendering Life Molecular: Models, Modelers, and Excitable Matter. Durham: Duke University Press, 2015.

PRAIA, J; CACHAPUZ, A.; GIL-PÉREZ, D. Problema, teoria e observação em ciência: para uma reorientação epistemológica da educação em ciência. Ciência & Educação, v. 8, n. 1, p. 127-145, 2002.

POPPER, K. Conjecturas e Refutações. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008.

RAVITCH, D. The death and life of the great American school system: How testing and choice are undermining education. Nova York: Basic Books, 2010.

SHARMA, N. Strategic anti-essentialism: decolonizing decolonization. In: MCKITTRICK, K. (ed). Sylvia Wynter: On being human as praxis. Durham: Duke University Press, 2015. p. 164-182.

SERRES, M. The Natural Contract. Ann Arbor: Michigan University Press, 1995.

SIMONDON, G. The Genesis of the Individual. In: CRARY, J.; KWINTER, S. (Eds). Incorporations. Cambridge: Zone Books, 1992. p. 296-319.

SNOW, C. As duas culturas e uma segunda leitura. São Paulo: Edusp, 1995.

SOKAL, A. Transgredindo as fronteiras: um posfácio. In: BRICMONT, J.; SOKAL, A. Imposturas Intelectuais: o abuso da ciência pelos filósofos pós-modernos. Rio de Janeiro: Record. 1999. p. 285-296.

STENGERS, I. “Outra ciência é possível!” Um apelo à Slow Science. Cadernos do Ateliê, v. 11, n. 5, p. 1-38, 2019.

STENGERS, I. Reativar o animismo. Cadernos de Leitura, n. 62, p. 1-15, 2-17.

STENGERS, I. Cosmopolitics II. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2011.

STENGERS, I. Cosmopolitics I. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2010.

STENGERS, I. A invenção das ciências modernas. São Paulo: ED. 34, 1997.

SUITER, J. Post-truth Politics. Political Insight, v. 7, n. 3, p. 25-27, 2016.

VIEIRA, M. A metáfora religiosa do “caminho construtivista”. In: SILVA, T. T. (Org). Liberdades reguladas: a pedagogia construtivista e outras formas de governo do eu. Petrópolis: Vozes, 1999. p. 76-94.

WITTGENSTEIN, L. Tractatus Logico-Philosophicus. São Paulo: EDUSP, 2001.

WYNTER, S.; MCKITTRICK, K. Unparalleled Catastrophe for Our Species? Or, to Give Humanness a Different Future: Conversations. In: MCKITTRICK, K. (Ed). Sylvia Wynter: On being human as praxis. Durham: Duke Univeristy Press, 2015. p. 164-182.

Published

2020-12-16

How to Cite

Ranniery, T., Telha, R., & Terra, N. (2020). Scientific Education, (Post)Truth and (Cosmo)Policies of Science. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(3), 1120–1146. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1120

Issue

Section

Artigos