Use of Mobile Technologies from an investigative perspective in Physics Classes

Authors

  • Anaximandro Dalri Merizio Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina, Itajaí, SC
  • Luiz Clement Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC https://orcid.org/0000-0002-4396-7735

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e76703

Abstract

Supported by the idea that the process of knowledge construction results from the configuration and resolution of problems, whether in the scientific or school scenario, we seek support in Inquiry-based Teaching to structure didactic activities, as it is a teaching-learning perspective in which the use of problem situations is central. In this context, it is intended that the student, when faced with and appropriate a certain problem situation, issue hypotheses, develop and implement resolution strategies and communicate the results obtained. On another front, focused on the use of different didactic-pedagogical resources, Mobile Technologies, specifically smartphones and tablets, are increasingly inserted in the students' daily lives, although they are far from didactic use in schools. Given this scenario, we conducted a research that sought to analyze the possibilities of using Mobile Technologies in Physics classes from a perspective of Inquiry-based Teaching. In this article, we aim to present a set of results from this research. Throughout the research, five Investigative Teaching Actions – AEI were implemented, addressing the theme of sound waves. The results point to the feasibility of using Mobile Technologies in the investigation of physical phenomena, considering an educational perspective of Inquiry-based Teaching. In addition, in the course of the AEI, with the Scale of Measurement of Interest and Support for Autonomy (EMISA) and complementary instruments of data collection and analysis, it was found that the students' interest continued throughout the activities, as well as the development support for the promotion of autonomy.

Author Biographies

Anaximandro Dalri Merizio, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina, Itajaí, SC

Licenciado em Física pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2004). Especialista em Educação a Distância - SENAC (2007). Mestre em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias pela Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC (2018). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina – IFSC, Campus Itajaí.

Luiz Clement, Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC

Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Federal de Santa Maria (2002); mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2004) e doutorado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2013). É Professor Associado do Departamento de Física da Universidade do Estado de Santa Catarina e Coordenador do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias da UDESC. Pesquisador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Ensino de Física e Tecnologia – GEPEFT. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino por Investigação; Motivação; Afetividade e cognição, interesse e Engajamento no processo de ensino e aprendizagem; Resolução de Problemas; Didática da Física (Materiais, Métodos, Estratégias e Avaliação) e elaboração e busca de evidências de validade de Produtos Educacionais no âmbito do mestrado profissional em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias.

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Published

2021-12-15

How to Cite

Merizio, A. D. ., & Clement, L. (2021). Use of Mobile Technologies from an investigative perspective in Physics Classes . Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 38(3), 1453–1477. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e76703

Issue

Section

Desenvolvimento de materiais educativos