Category diagrams to support high school students to do the rise of the abstract thinking to the concrete one

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2023.e92915

Keywords:

Historical-dialectical Materialism, Historical-critical Pedagogy, Category Diagrams, Science Teaching, High School

Abstract

In this paper, we present the category diagrams tool for a contextualized science teaching, under the Historical-Critical Pedagogy perspective. This pedagogy has as one of its cornerstones the historical-dialectical materialism, and the tool that we are now proposing aims to contribute to a way of carrying out the science teaching and learning, at a high school level, compatible with this pedagogy. Here, we present the process of building a category diagram, both in the operations that are intended to be done by the teacher and in those that are expected to be done by the students, considering a hypothetical case of teaching the topic of Newtonian gravitation in the Physics curricular component. The major purpose of the tool is to help students not lose sight of the totality of the real processes and to reproduce the content learned during the classes as a synthesis of multiple determinations and relationships.

Author Biographies

Daniel Batista de Freitas, Doutorando do programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando do programa de Pós-Graduação em Ensino de Física do Instituto de Física da UFRGS.

Alexsandro Pereira de Pereira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professor Adjunto do Departamento de Física do Instituto de Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física da UFRGS. É Licenciado em Física (2003) pela UFRGS e possui os títulos de Mestre em Ensino de Física (2008) e de Doutor em Ensino de Física (2012) por essa mesma universidade. Tem experiência na área de Educação em Ciências, com ênfase no Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas: abordagem sociocultural, ensino de física quântica e explicações científicas.

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Published

2023-12-14

How to Cite

Freitas, D. B. de, Lemos Gouvea, L. R., & Pereira de Pereira, A. (2023). Category diagrams to support high school students to do the rise of the abstract thinking to the concrete one. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 40(3), 477–501. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2023.e92915

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Ciências/Física