The advent of copernican astronomy contextualized by Larry Laudan's epistemological view of problem solving

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e93983

Keywords:

Science/Physics Education, History and Philosophy of Science, Larry Laudan, Copernican Astronomy, Problem Solving

Abstract

This article presents a historical-philosophical narrative about the advent of Copernican astronomy based on Larry Laudan's epistemological view of problem-solving. Its justifications are based on Laudan's contributions to face the challenge of the necessary renewal of science teaching, in terms of content, methodologies, and educational objectives. Methodologically, this narrative is forged through a broad theoretical investigation into the conceptual history of astronomy, cosmology, and physics. In this, the Laudanian concepts of empirical problems, conceptual problems, and research tradition are operationalized, observing the modern historiography of science. Its results and implications for science/physics education materialize in the possibility of subsidizing the quality of discussions in the classroom; in the approach of this historical episode in physics textbooks; and in promoting an epistemological perspective that sees science as an intellectual and collective problem-solving activity.

Author Biography

Carlos Alexandre dos Santos Batista, Southwest Bahia State University

Degree in Physics from the State University of Santa Cruz (UESC). Master in Science Education (UESC). PhD. in Scientific and Technological Education from the Federal University of Santa Catarina (UFSC). Effective professor at the State University of Southwest Bahia (UESB). It works with initial and continuing teacher training and with the lines of research: History, Philosophy and Sociology of Science in teaching, Didactics of Science; Learning Theories in Physics Teaching.

References

AMARAL, P., E OLIVEIRA, C. E. Q. V. Astronomia nos Livros Didáticos de Ciências: uma análise do PNLD 2008. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, São Carlos, n. 12, p. 31-55, jan. 2011. Disponível em:

https://doi.org/10.37156/RELEA/2011.12.031. Acesso em: 23 ago. 2023.

BARROS, J. A. Fontes Históricas: Introdução aos seus usos historiográficos. Petrópolis: Vozes, 2019.

BATISTA, C. A. dos S. et al. Vínculos epistemológicos entre saberes da ndc e o contexto investigativo antecedente ao nascimento da ciência moderna. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 14, 2023, Caldas Novas. Anais eletrônico. Campina Grande: Realize Editora, p.1-12, 2023. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/93345. Acesso em: 14 mar. 2024.

BATISTA, C. A. dos S.; PEDUZZI, L. O. Q. Vínculos epistemológicos entre saberes da NdC e o contexto investigativo antecedente à tradição de pesquisa da ciência moderna. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. Belo Horizonte, v. 23, e41682, p. 1-30, ago-dez, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u601630. Acesso em: 24 mar. 2024.

BATISTA, C. A. dos S.; PEDUZZI, L. O. Q. Vínculos epistemológicos entre saberes da ndc e o contexto investigativo da tradição de pesquisa grega antiga sob a lente da solução de problemas de Larry Laudan. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, e37848, p. 1-30, ago-dez, 2022a. Disponível em: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u12651294. Acesso em: 14 mar. 2024.

BATISTA, C. A. dos S.; PEDUZZI, L. O. Q. Contextualizando conteúdos científicos fundamentais à compreensão docente e estudantil da relação terra-universo sob a lente epistemológica da solução de problemas de Larry Laudan. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 23-56, ago, 2022b. Disponível em: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n2p23. Acesso em: 14 mar. 2024.

BATISTA, C. A. dos S.; PEDUZZI, L. O. Q. Aspectos da NdC articulados com a história conceitual da astronomia, da cosmologia e da física: da Grécia antiga ao nascimento da ciência moderna no século XVII. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 13, 2021, ENPEC em Rede (On-line). Anais eletrônico. Campina Grande: Editora Realize, 2021, p. 1-7. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/enpec/2021/TRABALHO_COMPLETO_EV155_MD1_SA103_ID278_30072021203257.pdf. Acesso em: 14 mar. 2024.

BATISTA, C. A. dos S.; PEDUZZI, L. O. Q. A origem dos problemas empíricos astronômicos no longevo contexto investigativo da tradição de pesquisa grega. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 18, 2020. Anais eletrônico. Sociedade Brasileira de Física, 2020, p. 1032-1039. Disponível em: http://www1.fisica.org.br/~epef/xviii/images/Anais_XVIII-EPEF.pdf. Acesso em: 14 mar. 2024.

BATISTA, C. A. dos S. Um mergulho na história conceitual da astronomia, da cosmologia e da física à luz da solução de problemas laudanianos: dos babilônios à gravitação newtoniana. 2020. 480f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/219562. Acesso em: 14 mar. 2024.

BERTRAND, J. Os Fundadores da Astronomia Moderna: Copérnico, Tycho Brabe, Kepler, Galileu e Newton. Tradução: Regina Schöpke e Mauro Baladi. 1. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2008.

BURTT, E. A. The metaphysical foundations of modern physical science. New York, United State of America: Dover Publications, 2003.

CACHAPUZ, A.; GIL-PEREZ, D.; CARVALHO, A. M.; PRAIA, J.; VILCHES, A. (Org.). A Necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005.

COPÉRNICO, N. As revoluções dos orbes celestes. 3. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2014.

COPÉRNICO, N. Commentariolus: Pequeno comentário de Nicolau Copérnico sobre suas próprias hipóteses acerca dos movimentos celestes. Introdução, tradução e notas Roberto de Andrade Martins. São Paulo: Nova Stella; Rio de Janeiro: Coppe: MAST, 1990.

CORDEIRO, M. D.; PEDUZZI, L. O. Q. Consequências das descontextualizações em um livro didático: uma análise do tema radioatividade. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 35, 3, p. 1-11, set. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1806-11172013000300027. Acesso em: 23 ago. 2023.

COSTA, S. L. R.; BORTOLOCI, N. B.; BROIETTI, F. C.; VIEIRA, R. M.; TENREIRO-VIEIRA, C. Pensamento Crítico no Ensino de Ciências e Educação Matemática: Uma revisão bibliográfica sistemática. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 26, n. 1, 145-168, abr. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2021v26n1 p145. Acesso em: 23 ago. 2023.

CROMBIE, A. C. Augustine to Galileo. The History of Science A.D. 400-1650. New York, United State of America: Harvard University Press, 1953.

CRUZ, N. R. História e Historiografia da Ciência: considerações para pesquisa histórica em análise do comportamento. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, Curitiba, v. 8, n. 2, p. 161-178, dez. 2006. Disponível em:

http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbtcc/v8n2/v8n2a05.pdf. Acesso em: 23 ago. 2023.

DAL MAGRO, T. Critério de decisão entre hipóteses científicas Rivais: Kuhn, Lakatos e Laudan. Cognitio-Estudos, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 174-190, jun-dez, 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/cognitio/article/view/12701/13259. Acesso em: 23 ago. 2023.

ÉVORA, F. R. R. A Revolução Copernicana-Galileana: Astronomia e Cosmologia Pré-Galileana. Campinas: Ed. da Unicamp, 1993. v. 1.

FEYERABEND, P. Contra o método. Tradução: Octanny S. da Mota e Leonidas Hegenber. 2. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1985.

FLECK. L. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Tradução: George Otte e Mariana Camilo de Oliveira. Belo Horizonte: Febrefactum, 2010.

GAVROGLU, K. O passado das ciências como história. Porto, Portugal: Porto Editora, 2007.

GIL PÉREZ, D.; MONTORO, I. F.; ALÍS, J. C.; CACHAPUZ, A.; PRAIA, J. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 2, p. 125-153, jun-dez, 2001. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/ciedu/a/DyqhTY3fY5wKhzFw6jD6HFJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 ago. 2023.

GINGERICH, O. Crisis versus Aesthetic in the Copernican Revolution. Vistas in Astronomy, Chicago, v. 17, n. 1, p. 85-95, 1975. Disponível em:

https://doi.org/10.1016/0083-6656(75)90050-1. Acesso em: 23 ago. 2023.

GINGERICH, O. O livro que ninguém nunca leu: em busca das revoluções de Nicolau Copérnico. Tradução: Bruna Harstein. Rio de Janeiro: Record, 2008.

GURID, V.; SALINAS, J.; VILLANI, A. Contribuciones de la epistemología de Laudan para la comprensión de concepciones epistemologicas sutentadas por estudiantes secundarios de física. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 97-117, mar. 2006. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/506/305. Acesso em: 20 abr. 2023.

HADADD, T. A. S. Local, universal, (pós)(des)colonial...: o jogo de escalas no horizonte epistemológico e político da história das ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 39, n. 3, p. 612-629, dez. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e92069. Acesso em: 19 set. 2023.

HEATH, T. Aristarchus of Samos the ancient Copernicus. New York, United State of America: Dover Publications, 2004.

JAMMER, M. Conceitos de espaço: a história das teorias do espaço na física. Rio de Janeiro: Contraponto, 2010.

JORGE, L.; PEDUZZI, L. O. Q. De um Limiar de Conhecimentos ao Criar de Outros: Como Pode Vir a Ser o Mundo Físico na Perspectiva de Povos Originários? Alexandria: Revista de Educação em Ciências e Tecnologia, Florianópolis, v. 15, n. 1, p.131-164, maio. 2022. Disponível em: http://doi.org/10.5007/1982-5163-2022.e80064. Acesso em: 25 set. 2023.

KATO, D. S.; KAWASAKI, C. S. As Concepções de Contextualização do Ensino em Documentos Curriculares Oficiais e de Professores de Ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 1, p. 35-50, jan-jun. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000100003. Acesso em: 23 ago. 2023.

KOESTLER, A. O Homem e o Mundo: como a concepção do universo se modificou através dos tempos. 2. ed. São Paulo: Ibrasa, 1989.

KOYRÉ, A. Do mundo fechado ao universo infinito. 4. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

KOYRÉ, A. O significado da síntese newtoniana. In: COHEN, B.; WESTFALL, R. S. (Org.). Newton: textos, antecedentes, comentários. Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2002. p. 84-100.

KUHN, T. A tensão essencial. Tradução: Marcelo Amaral. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

KUHN, T. A estrutura das revoluções científicas. Tradução: Beatriz Vianna Boeira e Nelson Boeira. São Paulo: Perspectiva, 2009.

KUHN, T. A revolução copernicana: a astronomia planetária no desenvolvimento do pensamento ocidental. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1990.

LAKATOS, I. La metodología de los programas de investigación científica. Madrid, Espanha: Alianza, 1989.

LANGHI, R.; E NARDI, R. Ensino de Astronomia: Erros conceituais mais comuns presente em livros didáticos de ciência. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 87-111, abr. 2007. Disponível em:

https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6055/12760. Acesso em: 23 ago. 2023.

LANG, F. S. A premissa metafísica da revolução copernicana. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 19, n. 3, p. 407-410, abr. 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6614/6106. Acesso em: 23 ago. 2023.

LAUDAN, L. O Progresso e seus Problemas: rumo a uma teoria do crescimento científico. Tradução: Roberto Leal Ferreira. São Paulo: Editora da Unesp, 2011.

LEITE, F. A.; RADETZKE, F. S. Contextualização no Ensino de Ciências: compreensões de professores da educação básica. Vidya, Santa Maria, v. 37, n. 2, p. 273-286, jan-jun, 2017. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/38300/ 751375148376. Acesso em: 23 ago. 2023.

LOPES, M. H. O. A retrogradação dos planetas e suas explicações: os orbes dos planetas e seus movimentos, da antiguidade a Copérnico. 2001. 245 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) – Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

MARTINS, R. A. Ciência versus historiografia: os diferentes níveis discursivos nas obras sobre história da ciência. In: GOLDFARB, A. M. A.; BELTRAN, M. H. R. (Orgs.). Escrevendo a história da ciência: tendências, propostas e discussões historiográficas. EDUC/Livraria da Física/Fapesp, 2004. p. 115-147.

MARTINS, R. A. Introdução, tradução e notas. Commentariolus: Pequeno comentário de Nicolau Copérnico sobre suas próprias hipóteses acerca dos movimentos celestes. São Paulo: Nova Stella; Rio de Janeiro: Coppe: MAST, 1990.

MEDEIROS, A.; MONTEIRO, M. A. A Invisibilidade dos Pressupostos e das Limitações da Teoria Copernicana nos Livros Didáticos de Física. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 28-50, abr. 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/9293/8584. Acesso em: 23 ago. 2023.

MOREIRA, M. A. Grandes desafios para o ensino de física na educação contemporânea. Revista do Professor de Física, Brasília, v. 1, n. 1, p. 1-13, ago. 2017. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/7074/5725. Acesso em: 23 ago. 2023.

MOREIRA, M. A. Ensino de Física no Século XXI: desafios e equívocos. Revista do Professor de Física, Brasília, v. 2, n. 3, p. 80-94, abr. 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/19959/18380. Acesso em: 23 ago. 2023.

MOREIRA, M. A. Desafios no ensino da física. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 43, supl. 1, e20200451, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0451. Acesso em: 23 ago. 2023.

MOREIRA, M. A.; MASSONI, N. T. Epistemologias do século XX. São Paulo: Pedagógica Universitária Ltda., 2011.

NASCIMENTO, C. A. R. A Carta de Galileu à Grã-Duquesa Cristina de Lorena. Discurso, São Paulo, n. 31, p. 323-328, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2318-8863.disc..2000.38042. Acesso em: 23 ago. 2023.

NUNES, R. C.; E QUEIRÓS, W. P. Visões deformadas sobre a natureza da ciência no conteúdo de relatividade especial em livros didáticos de física. Revista Electrónica de Enseñanza de Las Ciencias, Vigo, v. 19, n. 2, p. 295-319, 2020. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen19/REEC_19_2_3_ex1506_36F.pdf. Acesso em: 23 ago. 2023.

OLIVEIRA FILHO, K. D.; SARAIVA, M. F. O. Astronomia e Astrofísica. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, p. 1-9, 2018. Disponível em: http://astro.if.ufrgs.br/eclipses/eclipse.htm. Acesso em: 23 ago. 2023.

OSTERMANN, F.; CAVALCANTI, C. J. H.; RICCI, T. F.; PRADO, S. D. Tradição de pesquisa quântica: uma interpretação na perspectiva da epistemologia de Larry Laudan. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 7, n. 2, p. 336-386, 2008. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen7/ART6_Vol7_N2.pdf. Acesso em: 23 ago. 2023.

OVANDO, M. M.; CUDMANI, L. C. Primeros resultados de una experiencia piloto sobre enseñanza de la física en carreras de ingeniería agronómica. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 9, n. 3, p. 223-242, dez. 2004. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/527. Acesso em: 23 ago. 2023.

PEDUZZI, L. O. Q. Força e Movimento: de Thales a Galileu. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2018. Disponível em: https://be37fb0e-ff6f-47d2-bea9-9e97e816116d.filesusr.com/ugd/7d71af_2e0856ef1c9f4881bb6edecebc8951aa.pdf. Acesso em: 23 ago. 2023.

PESA, M.; OSTERMANN, F. La ciencia como actividad de resolución de problemas: la epistemología de Larry Laudan y algunos aportes para las investigaciones educativas en ciencias. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 19, n. especial, p. 84- 99, jun. 2002. Disponível em:

https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/10056/15386. Acesso em: 23 ago. 2023.

POPPER, K. R. Conjecturas e refutações. Tradução: Sérgio Bath. 2. ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1982.

PORTO, C. M. A Revolução Copernicana: aspectos históricos e epistemológicos. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 42, e20190190, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2019-0190. Acesso em: 23 ago. 2023.

RAICIK, A. Um resgate histórico-epistemológico do átomo de Bohr: uma gênese nem sempre contada e suas implicações ao ensino de ciências. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 45, e20230039. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2023-0039. Acesso em: 23 ag. 2023.

REPCHECK, J. O segredo de Copérnico: como a revolução científica começou. Tradução: J. R. Souza. Rio de Janeiro: Record, 2011.

RICARDO, E. C. Problematização e Contextualização no Ensino de Física. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de Física. (Coleção Ideias em Ação). 1 ed. São Paulo: Cengage Learning, 2010. p. 29-51.

SANTOS, W. L. P. Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma perspectiva crítica. Ciências & Ensino, Campinas, v. 1, n. esp., p.1-12, nov. 2007. Disponível em: http://200.133.218.118:3537/ojs/index.php/cienciaeensino/issue/view/15. Acesso em: 23 ago. 2023.

SARAIVA, M. F. Fundamentos de Astronomia e Astrofísica. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2001. Disponível em:

http://www.if.ufrgs.br/fis02001/aulas/Aula3-141.pdf. Acesso em: 23 ago. 2023.

SCHIESSL, M. Ontologia: o termo e a ideia. Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 12, n. 24, p. 172-181, dez. 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2007v12n24p172/415. Acesso em: 23 ago. 2023.

SOBEL, D. Um céu mais perfeito: como Copérnico revolucionou o cosmos. Tradução: Ana Cláudia Ferrari. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

SOUZA, G. F.; AZEVEDO FILHO, J. S. Considerações sobre a disponibilidade dos tópicos de astronomia em livros didáticos de Física no PNLD 2018. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 38, n. 1, p. 66-83, abr. 2021. Disponível em:

https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/73273/45509. Acesso em: 23 ago. 2023.

TENREIRO-VIEIRA, C.; VIEIRA, R. M. Literacia e pensamento crítico: um referencial para a educação em ciências e em matemática. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 52, p. 163-242, jan-mar. 2013. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/rbedu/a/GMVMV8cdGj8F4PDTdnpjxgm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 ago. 2023.

THIARA, A. C.; MACIEL, L. P.; OLIVEIRA, D.; SIQUEIRA, M. Transposição Didática: A radiação do corpo negro nos livros didáticos do PNLD 2018. Latin American Journal of Physics, Ciudad de México, v, 16, n. 1, p. 1-10, mar. 2022. Disponível em: http://www.lajpe.org. Acesso em: 23 ago. 2023.

TORT, A. C.; NOGAROL, F. Revendo o debate sobre a idade da Terra. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 35, n. 1, p. 1603-1609, mar. 2013. Disponível em:

https://doi.org/10.1590/S1806-11172013000100026. Acesso em: 23 ago. 2023.

TOSSATO, C. R. Carta de Tycho a Johannes Kepler em Graz. Scientiæ Studia, São Paulo, v. 2, n. 4, p. 575-8, dez. 2004. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ss/article/view/11023/ 12791. Acesso em: 23 ago. 2023.

VIDEIRA, A. A. P. Historiografia e história da ciência. Revista Escritos, Rio de Janeiro, n. 1, p. 11-158, 2007. Disponível em:

http://escritos.rb.gov.br/numero01/FCRB_Escritos_1_6_Antonio_Augusto_Passos_Videira.pdf. Acesso em: 19 set. 2023.

VILLANI, A.; BAROLLI, E.; CABRAL, T. C.; FAGUNDES, M. B.; YAMAZAK, S. C. Filosofia da ciência, história da ciência e psicanálise: Analogias para o ensino de Física. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 14, n. 1, p. 37-55, abr. 1997. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/7039/6515. Acesso em: 23 ago. 2023.

Published

2024-08-01

How to Cite

Batista, C. A. dos S. (2024). The advent of copernican astronomy contextualized by Larry Laudan’s epistemological view of problem solving. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 41(1), 180–223. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e93983

Issue

Section

História, Filosofia e Sociologia da Ciência e Ensino de Ciências/Física

Most read articles by the same author(s)