Thematic Approach in the context of BNCC: discussions based on the production pedagogical material

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e95918

Keywords:

Pedagogical Material, Thematic Approach, Three Pedagogical Moments, Interdisciplinarity, BNCC

Abstract

In opposition to the traditional curriculum theories, the Thematic Approach curriculum perspective is inserted. In this approach, the organization of scientific knowledge is based on a theme of the students' local/global reality. In this perspective and in the context of the new Brazilian curriculum policies, this study aims to present and discuss the process of construction of the pedagogical material “Lixo na região oeste de Santa Maria/RS: quais são os problemas e as possibilidades?”, as well as its potentialities for the development of interdisciplinary, problematizing, critical and dialogical classes. To achieve this purpose, we organized the discussions into four topics, being them: i) The process of structuring the Thematic Units; ii) The interdisciplinary potential; iii) The Three Pedagogical Moments as structuring courseware and iv) The BNCC and the new curriculum policies.  Among the relevant results of this study, we found the possibility of articulating the Thematic Approach with the new curriculum policies, without the Thematic Approach having any adaptation in its theoretical, methodological and/or epistemological foundation.

Author Biographies

Lucas Carvalho Pacheco, Federal University of Santa Maria

Licenciado em Física pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Professor da Educação Básica, Mestrando em Ensino de Física no PPGEMEF/UFSM e integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação em Ciências em Diálogo (GEPECiD), desde 2018. 

Laíza Sturza Loy, Federal University of Santa Maria

Licenciada em Física pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente, mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Científica e Tecnológica (GEPECT), vinculado ao Instituto de Física da UFRGS, e o Grupo de Estudos e Pesquisas Educação em Ciências em Diálogo (GEPECiD), vinculado ao Centro de Ciências Naturais e Exatas da UFSM.

Cristiane Muenchen, Federal University of Santa Maria

Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina, Mestra em Educação e Licenciada em Física pela Universidade Federal de Santa Maria. Atualmente, é professora Associada nível 3, da área de Ensino de Física e dos Programas de Pós-Graduação: Educação em Ciências (PPGECi) e Educação Matemática e Ensino de Física (PPGEMEF), da Universidade Federal de Santa Maria. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação em Ciências em Diálogo - GEPECiD (https://sites.google.com/view/gepecid) e pesquisadora do Grupo Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências - GEPECISC - da UFSC.  Tem experiência na área de Ensino de Ciências/Física, com ênfase em processos curriculares, atuando principalmente nos seguintes temas: Abordagem Temática, Três Momentos Pedagógicos como Estruturantes de Currículos, Educação CTS e Práticas Freireanas no Ensino de Ciências.

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Published

2024-09-26

How to Cite

Carvalho Pacheco, L., Sturza Loy, L., & Muenchen, C. (2024). Thematic Approach in the context of BNCC: discussions based on the production pedagogical material. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 41(2), 440–467. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e95918

Issue

Section

Currículo de Ciências/Física