The Physics teacher training curriculum: an analysis of public higher education institutions in the state of Pernambuco

Authors

  • Nieldy Miguel da Silva Instituto Federal de Pernambuco
  • José Dilson Beserra Cavalcanti Federal University of Pernambuco image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e97545

Keywords:

Initial Education of Physics Teachers, Curriculum, Thematic Analysis, Categories

Abstract

This article aims to examine the curriculum of physics teacher education in public higher education institutions in Pernambuco, Brazil, with a focus on the pedagogical projects of these institutions. A documentary study was conducted to explore the legislative framework governing physics education programs and review institutional documents from four federal higher education institutions in Pernambuco, that offer seven degree courses in physics. Thematic analysis was used as a methodology focusing on the analysis of curriculum organization and course syllabi, leading to the identification of seven distinct categories. The research findings reveal that the disciplines aimed at the professional interests of students often lack a comprehensive understanding of physics teaching. Additionally, there is limited integration between the core-specific disciplines and the pedagogical core. As strong points, the presence of courses designed to address learning gaps and the provision of a solid specialized education were identified. The study's main contribution lies in constructing a comprehensive overview of the difficulties experienced by students pursuing physics teacher education, which in turn enables the development of effective strategies to meet the needs of prospective teachers.

 

Author Biographies

Nieldy Miguel da Silva, Instituto Federal de Pernambuco

Doutoranda em Ensino pela Rede Nordeste de Ensino, Polo Universidade Federal Rural de Pernambuco; Mestre em Ciências pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Licenciada em Física pela Universidade Federal de Pernambuco; Docente no Instituto Federal de Pernambuco, Campus Vitória de Santo Antão. Atua na Educação Básica e no Ensino Superior. Integrante do NUPERES (Núcleo de Pesquisa da Relação ao Saber). Atualmente, pesquisa sobre formação de professores e a relação com o saber.

 

José Dilson Beserra Cavalcanti, Federal University of Pernambuco

Licenciado em Matemática pelo Centro de Ensino Superior de Arcoverde, especialista em Avaliação Educacional pela UFPE e mestre e doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela UFRPE. Desde 1997, atuo como professor, tendo trabalhado no Ensino Fundamental I (rede municipal) e II e no Ensino Médio (rede estadual) até 2005. Desde então, leciona no Ensino Superior Público (UFRPE, UFRB, IFPE e UFPE), em cursos de Graduação, Especialização, Mestrado e Doutorado. Atualmente, é docente da Universidade Federal de Pernambuco, Campus do Agreste. Tem uma extensa produção acadêmica, com aproximadamente cem trabalhos entre livros, capítulos de livros, artigos publicados em periódicos nacionais e internacionais, comunicações científicas e resumos expandidos publicados em anais de congressos e textos em jornais. Também orientou mais de uma centena de estudantes em diferentes níveis de ensino e foi palestrante em dezenas de eventos nacionais e internacionais.

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Published

2024-12-05

How to Cite

Silva, N. M. da, & Cavalcanti, J. D. B. (2024). The Physics teacher training curriculum: an analysis of public higher education institutions in the state of Pernambuco. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 41(3), 715–744. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e97545

Issue

Section

Currículo de Ciências/Física