No act without scene, no scene without theater: A contribution of the materialism of the imaginary to the relationship between discourse and history

Authors

• Natalia Romé IIGG-UBA

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2025.e105144

Keywords:

Imaginary, Phanton, Ideology, Discourse

Abstract

There are two purposes to this article. On the one hand, to introduce, regarding some open debates on discourse theory, theoretical elements of the problematic field that we call materialism of the imaginary. Secondly, showing the way in which, within this perspective, the category of phantasm, coming from psychoanalysis, allows us to move towards a materialist elaboration of the real as an overdetermined singular conjunction and the effectiveness of its inscription in the processes (plexuses) that exceed it. This double question is usually indicated through the concept of performativity. Finally, I propose that the task of a materialism of the imaginary towards a theory of discourse is also to develop a notion of performativity in accordance with its central axioms. Along this path, the still inaccurate category of phantasm also shows much potential.

Author Biography

Natalia Romé, IIGG-UBA

Profesora Titular e Investigadora del Instituto de Investigaciones Gino Germani, de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires (UBA). Doctora en Ciencias Sociales y Magíster en Comunicación y Cultura de la misma universidad.

References

ABDO FEREZ, M. C. Imaginación, vestigia y repetición en Spinoza: referencias políticas. Conatus, Fortaleza, v. 4; n. 8; p. 11-18, dez. 2010. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/conatus/article/view/4753. Acesso em: 17 ago. 2025.

ALTHUSSER, L. Ecrits philosophiques et politiques. v. 2. Paris: Stock-IMEC, 1995.

ALTHUSSER, L. et al. Escritos sobre el Arte. Madrid: Tierra de Nadie, 2011.

ALTHUSSER, L. Escritos sobre psicoanálisis. Freud y Lacan. México: Siglo XXI.1996

ALTHUSSER, L. Ideología y aparatos ideológicos del Estado: Freud y Lacan. Buenos Aires: Nueva Visión,1988.

ALTHUSSER, L. La revolución teórica de Marx. Tradução de Marta Harneker. México: Siglo XXI, 1969.

ALTHUSSER, L. et al. Lire le Capital. v. 1. Paris: Maspero. 1965.

ALTHUSSER, L.; BALIBAR, É. Para leer el capital. México: Siglo XXI, 2004 [1969].

ALTHUSSER, L. Sobre la reproducción. Tradução de Alfredo Brotons Muñoz. Madrid: Akal, 2015a.

ALTHUSSER, L. Iniciación a la filosofía para los no filósofos. Buenos Aires: Paidós, 2015b.

BALIBAR, É. La filosofía de Marx. Tradução de Horacio Pons. Buenos Aires: Nueva Visión, 2000.

BALIBAR, É. Althusser’s dramaturgy and the critique of ideology. The Roger B. Henkle Memorial Lecture at Brown University, Providence, n. 7, out. 2013.

ESPOSITO, R. El dispositivo de la persona. Buenos Aires: Amorrortu, 2011.

HENRY, P. Tirer lalangue. Essaim, Paris, v. 2, n. 29, p. 97-109, 2012.

LACAN, J. El seminario de Jacques Lacan, libro 10: la angustia. Tradução de Enric Berenguer. Buenos Aires: Paidós, 2006.

LACAN, J. Seminario XIV: la lógica del fantasma. Tradução de Gerardo Arenas. Buenos Aires: Paidós, 2023.

LAPLANCHE, J.; PONTALIS, J.-B. Diccionario de psicoanálisis: bajo la dirección de Daniel Lagache. Buenos Aires: Paidós, 1981.

MONTAG, W. Althusser and his contemporaries. London: Duke University Press, 2013.

MORFINO, V. El concepto de causalidad estructural en Althusser. Tradução de Esteban Domínguez. In: KARCZMARCZYK, P.; ROMÉ, N.; STARCENBAUM, M. (org.). Actas del Coloquio Internacional: 50 años de Lire le Capital. La Plata: Universidad Nacional de La Plata, 2017. p.445-465.

PATRI, L. Fantasma y pulsión. In: IX Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología; XXIV Jornadas de Investigación; XIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR, 2017, Buenos Aires. Actas do […]., Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, 2017.

PÊCHEUX, M. Délimitations, retournements et déplacements.. L’Homme et la société, Paris, n. 63-64, p. 53-69, 1982.

PÊCHEUX, M. Las verdades evidentes: lingüística, semántica, filosofía. Tradução de Mara Glozman. Buenos Aires: Ediciones del Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini, 2016.

RIBEIRO, D. O que é: lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento-Justificando, 2017.

ROMÉ, N. Althusser con Spinoza: hacia una ciencia revolucionaria. Nuevo Itinerario, Corrientes, v. 16, n. 1, p. 143-175, 2020a. Disponível em: https://revistas.unne.edu.ar/index.php/nit/article/view/4349. Acesso em: 17 ago. 2025.

ROMÉ, N. La strategia del nonsenso: inconscio e riproduzione negli ultimi scritti di Michel Pêcheux . Quaderni Materialisti, Milão, n. 19, p. 153-181, 2020b. Disponível: https://mimesisjournals.com/ojs/index.php/quaderni-materialisti/article/view/2182. Acesso em: 14 maio 2025.

ROMÉ, N. La manzana de la discordia. In: ROMÉ, N. (ed.). Notas materialistas: para un feminismo transindividual. Santiago: Doble Ciencia, 2022. p. 51-100.

ROBIN, R. Discurso político y coyuntura. Tradução de Carmen Villanueva Ávila, Julieta Haidar e Raúl González Tejeda. Revista Ensambles, San Martín, v. 7, n. 13, p. 205-221, 2020.

SAINZ PEZONAGA, A. De la distancia interior: introducción a escritos sobre el arte, de L. Althusser y otros. Youkali: Revista Crítica de las Artes y el Pensamiento, Córdoba, v. 15, p. 93-111, 2013.

ŽIŽEK, S. El acoso de las fantasías. Tradução de Francisco López Martín. Madrid: Akal, 2011.

ZOPPI FONTANA, M. ‘Lugar de fala’: enunciação, subjetivação, resistencia. Revista Conexão Letras, Porto Alegre, v. 12, n. 18, jan. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/conexaoletras/article/view/79457. Acesso em: 17 ago. 2025.

ZOPPI FONTANA, M. Mise-à-corps du soi: modes d’énonciation contemporains. Les Carnets du Cediscor, Bordeaux, v. 17, p. 62-76, 2022. Disponível em: http://journals.openedition.org/cediscor/5849. Acesso em: 16 ago. 2025.

Published

2025-08-26

Issue

Section

Dossiê | Gênero, silenciamento(s) e resistência pela análise de discurso materialista