The music spoken in the songs: what do you hear?

Authors

  • Pedro de Souza Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2025.e105730

Keywords:

Voice, Enunciation, Song, Prosody

Abstract

In this article I discuss two songs in which the composers make present vocally the musicality of a certain way of speaking, although located outside the linguistic community to which it refers. This is how I hear the song of the duo Kleiton and Kledir singing the compositions Deu pra ti and Nem pensar. I compare the melodic pattern of each of them, trying to find a point where the combination of lyrics, melody and rhythm expresses the spoken word that insinuates itself through the voice. My objective is to demonstrate analytically, through the use of concepts proposed in enunciation theory and discourse analysis, that prosodic features echo the musicality of the Portuguese spoken in Porto Alegre.

Author Biography

Pedro de Souza, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

G

References

AUTHIER-REVUZ, J. “Paradas sobre Palavras: a língua em prova na enunciação e na escrita” In Revista Educação e. Realidade., Porto Alegre, v. 36, n. 3, p. 651-679, set./dez. 2011.

BENVENISTE, É. “A noção de “ritmo” em sua expressão linguística”. In.: Problemas de lingüística geral I. Campinas: Pontes Editora, 2005.

BENVENISTE, Emile. “O aparelho formal da enunciação” In Problemas de Linguística Geral I, Campinas, Pontes Editora, 1989.

CERTEAU, Michel de. A Invenção do Cotidiano I: as artes do fazer. Petrópolis: Vozes, 1998.

FOUCAULT, Michel « Sobre as maneiras de escrever a história » (1967), em Ditos e Escritos II, Arqueologia das Ciências e História dos Sistemas de Pensamento. Manoel Barros da Mota (org.). Tradução Elisa Monteiro. Rio de Janeiro, Editora Forense Universitária, 2015 op. cit., p. 75)

FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1986.

FOUCAULT, Michel. O belo perigo: conversas com Claude Bonnefoy. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

PEREIRA, Mauricio. Minha cabeça trovoa: as letras que eu fiz e suas histórias, Bauru/SP, Mireveja.

TATIT, Luiz. "Elementos para análise da canção popular”. In Cadernos de Semiótica Aplicada. Unesp. Vol 1, no. 2, dezembro de 2003.

Published

2025-06-30

Issue

Section

Article