Digital reading and literacy: time-based deictics and archiving effect on social media

Authors

  • Anderson Ferreira Universidade Federal do Espírito Santo https://orcid.org/0000-0001-7980-5773
  • Cristiane da Silva Ferreira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e76029

Abstract

This article examines the temporal deictics in the production of reading, in order to focus on the process of production, circulation, irradiation, coproduction, memorization, and archiving of speeches in social media within the framework of digital literacies. We opted for an interdisciplinary theoretical-methodological approach, based on the perspective of literacies (KLEIMAN, 2007; SOARES, 2009; STREET, 2014), digital literacy (BUZATO, 2007), and multi-tools (ROJO; MOURA, 2012; ROJO; BARBOSA, 2015); and Discourse Analysis in its enunciative-discursive perspective (MAINGUENEAU, 1997, 206, 2008, 2013, 2015, 2016). We selected as a corpus of analysis a video by the Brazilian doctor Drauzio Varella, produced on his social media and unarchived, to serve the purposes of subject-users in another time and ideological space. As a support corpus, we mobilize texts in circulation on social media, in order to develop the problem of temporal deictics in (de) archiving gestures.

Author Biographies

Anderson Ferreira, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Língua Portuguesa pela PUC-SP (2018), com estágio sanduíche pela Universidade do Minho -
UMinho-ILCH, Portugal, com bolsa CAPES/PDSE. Desenvolve pesquisa na área de Língua Portuguesa, tendo
como enfoque o estudo do texto e do discurso nas modalidades oral e escrita. Pós-doutorado em Língua
Portuguesa pela PUC-SP (2018-2019). Atualmente, realiza estágio pós-doutoral no CCHN/UFES, com bolsa
PNPD/CAPES.

Cristiane da Silva Ferreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso

Graduada em Letras/Português- Espanhol pela Universidade de Sorocaba/ UNISO; mestre e doutora em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/PUC-SP e membro do Grupo de Pesquisa "Memória e Cultura na Língua Portuguesa escrita no Brasil", da PUC-SP. Tem 20 anos de experiência no magistério, tendo atuado como docente na educação infantil, no ensino fundamental II, no ensino médio e ensino superior. Atuou também na coordenação de área e na coordenação pedagógica do município de Araçariguama. Atualmente, integra o corpo docente do IFMT-Campus Cuiabá (Octayde Jorge da Silva), ministrando a disciplina de Português/Literatura.

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Published

2022-05-19

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Article