Spanish Language Teaching using the padlet: activities proposals for a didactic unit based on the opinion article genre
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e83612Abstract
This work aims to propose a didactic unit for teaching writing with the opinion article genre with the use of a padlet application, taking into account that its features as a collaborative tool have been widely used during remote learning. This didactic unit is aimed at students at an intermediate level of language in Spanish courses or undergraduate courses in Spanish Language and Literature. We are theoretically based on authors such as Bezemer and Kress (2015), Coscarelli (2016), and Ribeiro (2018) to propose an activities sequence that aims to integrate different literacies in teaching the textual production of an opinion article. From this proposal, we realized that the padlet is a relevant virtual tool in terms of interaction possibilities, allowing its users to develop the textual production and rewriting activities collaboratively and with the teacher tutoring throughout the process.
References
BENTO, A. de S.; PEREIRA, C. C. A sequência didática como recurso de sucesso para produção de gêneros de texto nas olimpíadas de língua portuguesa. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 8, n. 1, p. 86-104, jan./abr. 2019. Disponível em: http://periodicos.uern.br/index.php/dialogodasletras/article/view/3497/1910. Acesso em: 20 abr. 2020.
BEZEMER, J.; KRESS, G. The textbook in a changing multimodal landscape. In: KLUG, N. M; STOCKL, H. Language in Multimodal Contexts. New York/Berlin: De Gruyter, 2015. p1-28. Disponível em: https://www.academia.edu/5945673/The_textbook_in_a_changing_multimodal_landscape. Acesso em: 31 mar. 2021.
COSCARELLI, C. V. (org.) Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
D’ANDRÉA, C. Processos editoriais na wikipedia: desafios e possibilidades da edição colaborativa. In: COSCARELLI, Carla Viana. (org.) Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016. p. 135-144.
KERSCH, D. F; DORNELLES, A. J. C. Leitura + escrita + tecnologias digitais: as fanfics como possibilidade para desenvolver a leitura e a escrita e aproximar os alunos da literatura. In: KERSCH, D. F. [et. al.] (org.). Multiletramentos na pandemia: aprendizagens na, para e além da Escola. São Leopolo, Casa Leiria, 2021. p. 55-68.
KRESS, G. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, 2010.
LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 49, n. 2, p. 455-479 jul./dez. 2010. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-18132010000200009. Acesso em: 31 mar. 2021.
MATTOS, E; ECHENIQUE, M; OLIVEIRA, N. A. O uso do padlet em um curso de licenciatura em letras: letramentos digitais, formação docente e habilidades orais e escritas em espanhol. In: CONGRESSO DE INOVAÇÃO E METODOLOGIAS NO ENSINO SUPERIOR, 4., 2019, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte, UFMG, 2019. p.1-15. Disponível em: www.congressos.ufmg.br. Acesso em: 07 mar. 2021.
MOITA LOPES, L. P. Da aplicação de linguística à linguística aplicada indisciplinar. In: PEREIRA, R. M. C.; ROCA, M. P. (org.). Linguística Aplicada: um caminho com diferentes acesos. São Paulo: Contexto, 2013. p. 11 -24.
RIBEIRO, A. E. Escrever hoje: palavra, imagem e tecnologias digitais na educação. São Paulo: Parábola, 2018.
RIBEIRO, A. E. Leitura, escrita e tecnologia: questões relações e provocações. In: COSCARELLI, C. V. (org.). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016. p. 31-42.
SILVA, P. G.; LIMA, D. S. Padlet como ambiente virtual de aprendizagem na formação de profissionais da educação. Novas Tecnologias na Educação. Porto Alegre, v. 16. n 1, p. 83-92, jul. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/86051/49407 Acesso em: 7 mar. 2021.
ZACHARIAS, V. R. C. Letramento Digital: desafios e possibilidades para o ensino. In: COSCARELLI, C. V. (org.). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016. p. 15-29.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.