Spanish Language Teaching using the padlet: activities proposals for a didactic unit based on the opinion article genre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e83612

Abstract

This work aims to propose a didactic unit for teaching writing with the opinion article genre with the use of a padlet application, taking into account that its features as a collaborative tool have been widely used during remote learning. This didactic unit is aimed at students at an intermediate level of language in Spanish courses or undergraduate courses in Spanish Language and Literature. We are theoretically based on authors such as Bezemer and Kress (2015), Coscarelli (2016), and Ribeiro (2018) to propose an activities sequence that aims to integrate different literacies in teaching the textual production of an opinion article. From this proposal, we realized that the padlet is a relevant virtual tool in terms of interaction possibilities, allowing its users to develop the textual production and rewriting activities collaboratively and with the teacher tutoring throughout the process.

Author Biography

Maria Elízia Cavalcante Costa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestra pelo Programa de Pós Graduação em Ensino (PPGE) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN. Licenciada em Letras, com habilitação em Língua Inglesa e respectivas Literaturas pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN, cursando Letras/Língua Espanhola na mesma instituição. Possui experiência com ensino de língua espanhola com participação no Programa Residência Pedagógica no ano de 2019. Atua como professora de Língua Inglesa no Ensino Básico em rede Municipal. Tem interesse nas áreas de Multimodalidade e Multiletramentos, Literatura, Ensino e Ensino de Línguas Estrangeiras.

References

BENTO, A. de S.; PEREIRA, C. C. A sequência didática como recurso de sucesso para produção de gêneros de texto nas olimpíadas de língua portuguesa. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 8, n. 1, p. 86-104, jan./abr. 2019. Disponível em: http://periodicos.uern.br/index.php/dialogodasletras/article/view/3497/1910. Acesso em: 20 abr. 2020.

BEZEMER, J.; KRESS, G. The textbook in a changing multimodal landscape. In: KLUG, N. M; STOCKL, H. Language in Multimodal Contexts. New York/Berlin: De Gruyter, 2015. p1-28. Disponível em: https://www.academia.edu/5945673/The_textbook_in_a_changing_multimodal_landscape. Acesso em: 31 mar. 2021.

COSCARELLI, C. V. (org.) Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

D’ANDRÉA, C. Processos editoriais na wikipedia: desafios e possibilidades da edição colaborativa. In: COSCARELLI, Carla Viana. (org.) Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016. p. 135-144.

KERSCH, D. F; DORNELLES, A. J. C. Leitura + escrita + tecnologias digitais: as fanfics como possibilidade para desenvolver a leitura e a escrita e aproximar os alunos da literatura. In: KERSCH, D. F. [et. al.] (org.). Multiletramentos na pandemia: aprendizagens na, para e além da Escola. São Leopolo, Casa Leiria, 2021. p. 55-68.

KRESS, G. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, 2010.

LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 49, n. 2, p. 455-479 jul./dez. 2010. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-18132010000200009. Acesso em: 31 mar. 2021.

MATTOS, E; ECHENIQUE, M; OLIVEIRA, N. A. O uso do padlet em um curso de licenciatura em letras: letramentos digitais, formação docente e habilidades orais e escritas em espanhol. In: CONGRESSO DE INOVAÇÃO E METODOLOGIAS NO ENSINO SUPERIOR, 4., 2019, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte, UFMG, 2019. p.1-15. Disponível em: www.congressos.ufmg.br. Acesso em: 07 mar. 2021.

MOITA LOPES, L. P. Da aplicação de linguística à linguística aplicada indisciplinar. In: PEREIRA, R. M. C.; ROCA, M. P. (org.). Linguística Aplicada: um caminho com diferentes acesos. São Paulo: Contexto, 2013. p. 11 -24.

RIBEIRO, A. E. Escrever hoje: palavra, imagem e tecnologias digitais na educação. São Paulo: Parábola, 2018.

RIBEIRO, A. E. Leitura, escrita e tecnologia: questões relações e provocações. In: COSCARELLI, C. V. (org.). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016. p. 31-42.

SILVA, P. G.; LIMA, D. S. Padlet como ambiente virtual de aprendizagem na formação de profissionais da educação. Novas Tecnologias na Educação. Porto Alegre, v. 16. n 1, p. 83-92, jul. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/86051/49407 Acesso em: 7 mar. 2021.

ZACHARIAS, V. R. C. Letramento Digital: desafios e possibilidades para o ensino. In: COSCARELLI, C. V. (org.). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016. p. 15-29.

Published

2022-08-22