Construction of antiracist practices for literacy in multiliteracy
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2024.e98727Keywords:
Multiliteracy, Multimodality, Literacy, Reading, RacismAbstract
The present study aims to report the experiences lived in a literary conversation circle. This circle was composed by kindergarten students from a basic education school. A book called “E pele tem cor?” by Fabiana Barboza and Ayodê França (2012). The text intends to promote a didactic reflection about racism, discussing a subject that is present on children’s and school’s universes: skin colours. Naturalizing diversity reinforces the idea that we are all different, but every individual is important for the construction of the whole. As racism is still a social issue, it is fundamental for the schools to promote actions for reflection and confronting racism. Starting from the perspective of “Pedagogy of Multiliteracies” (CAZDEN et al., 2021; ROJO, 2009; e ROJO e MOURA, 2012; 2019), a workshop was elaborated in attempt to contextualize the theme by exploring the four processes of learning as proposed by Lim, Cope and Kalantzis (2022): experiencing, conceptualizing, analyzing and applying. Beyond that, for the reading moment the perspective of “Reading Circle” as defined by Cosson (2010, 2022). Possibilities of construction of meanings for narrative were developed via literacy teaching. In this regard experiences were conducted to promote reflections for the children about relations between speech and writing. Students also had the opportunity to be active agents and producers of artifacts with intercommunication purposes (designers) with multimodality and multimedia (virtual game, Wordwall) as basis.
References
ALBUQUERQUE, E. B. C. de. Conceituando alfabetização e letramento. In: SANTOS, C.F.; MENDONÇA, M. (org.). Alfabetização e letramento: conceitos e relações. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 11-22.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997. p. 277-326.
BARBOZA, F. E pele tem cor? Ilustrações de Ayodê França. Recife: Prazer de Ler, 2012.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília, Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, 2018.
COPE, B.; KALANTZIS, M. The Things you do to know: an introduction to the pedagogy of multiliteracies. In: COPE, Bill; KALANTZIS, Mary (org.). A pedagogy of multiliteracies: Learning by design. Springer, 2015.
CAZDEN et al. Uma pedagogia dos multiletramentos. Desenhando futuros sociais. (org. RIBEIRO, A. E.; CORRÊA, H. T.; tradução de Adriana Alves Pinto et al.). Belo Horizonte: LED, 2021.
COSSON, R. O espaço da literatura na sala de aula. In: PAIVA, A.; MACIEL, F.; COSSON, R. Literatura: ensino Fundamental. Brasília: MEC, 2010. p. 55-68.
COSSON, R. Círculos de leitura e letramento literário. 1ª ed. São Paulo: Contexto, 2022.
JOGO virtual (Wordwall): E Pele Tem Cor? Disponível em: https://wordwall.net/pt/resource/38404366 Acesso em: 24 fev. 2024.
ETTO, R.M.; CARLOS, V. G. O letramento de Brian Street e as identidades pós-modernas de Bauman e Hall. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v.5, n. 3, p. 93-101, 2014. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/387 Acesso em: 21 ago. 2022
FREIRE, P.. Educação Como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
KLEIMAN, A. B. (org.). Os significados do Letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1995.
KÜMMERLING-MEIBAUER, B. Introduction: picturebook research as an international and interdisciplinary field. In Kümmerling-Meibauer, Bettina (Ed.). The Routledge Companion to Picturebooks . Abingdon: Routledge, 2018. p. 01-08
LIM, F. V.; COPE, B.; KALANTZIS, M. A Metalanguage for Learning: Rebalancing the Cognitive with the Socio-Material. Frontiers in Communication: 2022. DOI 10.3389/fcomm.2022.830613. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fcomm.2022.830613/full Acesso em: 11 jan. 2023.
LINDEN, S. V. der. Para ler o livro ilustrado. São Paulo: SESI-SP, 2018.
PERES, S.; TATIT, P. Coloridos. Editora Palavra Cantada. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=x8VNNyobJRo. Acesso em: 24 fev. 2024.
ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
ROJO, R.; MOURA, E. (org.). Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
ROJO, R.; MOURA, E. Letramentos, mídias e linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.
SAMPAIO J, SANTOS G.C, AGOSTINI M, SALVADOR A.S. Limites e potencialidades das rodas de conversa no cuidado em saúde: uma experiência com jovens no sertão pernambucano (p.1299-1312). São Paulo, Revista Interface: 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/dGn6dRF4VHzHQJyXHNSZNND/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 mar. 2022
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. São Paulo: Autêntica, 2022a.
SOARES, M. Alfaletrar: Toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2022b.
SOARES, M. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2021.
SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2018.
STREET, B. V. Letramentos Sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
STREET, B. V. Cross-cultural approaches to literacy. Cambridge University Press, 1993.
STREET, B. V. Literacy in theory and practice. Cambridge University Press, 1984.
WARSCHAUER, C. Entre na roda! São Paulo, Paz e Terra, 2017. ISBN: 978-85-7753-368-8 (recurso eletrônico).
YUNES, E. Círculos de Leitura: teorizando a prática. In: Leitura: teoria & prática. Revista semestral da Associação de Leitura do Brasil. Ano 18, número 33. São Paulo:1999. p.17-21.
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.
