Linguistic analysis skills in the Portuguese Language component of the BNCC for high school: an analysis from the viewpoint of Systemic-Functional Linguistics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2025.e100351

Keywords:

Common National Curricular Base, `Portuguese Language, Linguistic Analysis Practice

Abstract

This research analyzes the skills of Portuguese Language curriculum component, considering the nature of the processes (cognitive processes), the nature of the participants (objects of knowledge) and the circumstances (learning context) by the transitivity system of Systemic-Functional Linguistics. For this, we reviewed the concepts and principles of the language practice called Linguistic Analysis Practice (Geraldi, 1997; 2011 [1984]; Franchi, 1992 [1987]) and the foundations of Systemic-Functional Linguistics (Halliday & Matthiessen, 2014) guiding the analysis. The universe is constituted by the Common National Curricular Base for High School, specifically by the sections dedicated to the curricular component Portuguese Language, and the corpus comprises 11 skills that contemplate the practice of linguistic analysis. The results show that most skills are formed by cognitive mental processes, which can lead to teaching and learning processes that are not very focused on social action; by objects of knowledge that are not very varied, which weakens the proposal of curricular complexification and flexibility; by modifiers that prioritize circumstances of medium and purpose, resulting in a structure that largely erases the learning contexts focused on texts and discursive genres.

Author Biography

Francieli Matzenbacher Pinton, UFSM

Professora Adjunto A do Departamento de Letras Vernáculas (UFSM).

References

BRANDÃO, C. R. O que é educação. Rio de Janeiro: Brasiliense, 2007.

BORDIM, C. T. Prática de análise linguística como articuladora das práticas de leitura e produção de textos: um desafio para os professores de língua portuguesa em formação inicial. 2022. Dissertação ( Mestrado) – Universidade Federal de Santa Maria, 2022.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação, 2018.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Secretaria de Educação Fundamental, 1997.

BRITTO, L. P. L. A nova crítica ao ensino de língua. In: A sombra do caos: ensino de línguas x tradição gramatical. Campinas: Mercado das Letras, 1997.

CUNHA, M. A. F. da; SOUZA, M. M. de. Transitividade e seus contextos de uso. São Paulo: Cortez, 2011.

FRANCHI, C. Criatividade e gramática. Secretaria da Educação de São Paulo. Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas, 1992.

FUZER, C.; CABRAL, S. R. S. Introdução à gramática sistêmico-funcional em língua portuguesa. Campinas: Mercado de Letras, 2014.

GERALDI, J. W. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Editora Ática, 2011.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. Halliday’s introduction to functional grammar (4th ed.). London: Routledge, 2014.

KEMIAC, L. ; ARAÚJO, D. L de. Princípios subjacentes à literatura sobre análise linguística. Leia Escola, v. 10, n.1, p. 43-58, 2010.

MENDONÇA, M. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (org.). Português no Ensino Médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

PADOIN, V. L. Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio: uma análise crítica do eixo da prática de análise linguística/semiótica. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Santa Maria, 2023..

POLATO, A. D. M.; MENEGASSI, R. J. Epistemologia teórica do nascimento da prática de análise linguística: décadas de 80 e 90. In: RPEREIRA, R. A.; COSTA-HÜBBES, T. C. (org.). Prática de análise linguística nas de língua portuguesa. Pedro & João Editores, 2021.

SCHMITT, R. M. Base Nacional Comum Curricular: análise crítica de discursos sobre ensino de língua portuguesa. 2021. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Santa Maria, 2021.

SUASSUNA, L. Ensino de linguística: situando a discussão. In: SILVA, A.; PESSOA, C.; LIMA, A. (org.). Ensino de gramática: reflexões sobre a língua portuguesa na escola. São Paulo: Autêntica Editora, 2012.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo: Cortez, 1997.

Published

2025-08-26

Issue

Section

Article