The Press Release genre in Academic Literacy practices in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2025.e101946Keywords:
Academic literacy, Literacy practice, Discourse genres, Press releaseAbstract
The current article presents and analyzes an academic literacy experience with a press release in two classes of the Language and Literature course at a Brazilian federal university. Additionally, it analyzes the genre itself produced from the didactic practice. The didactic experience was investigated according to the Academic Literacies approach developed by Lea; Street (1998; 2014). Next, three press releases written by the students are described, seeking to identify their generic characteristics, taking into account Bakhtin's (2003 [1952-1953]) dialogic proposal and Charles Bazerman's (2020) socio-interactive perspective. The press release proposal considered the three academic literacies models, not being restricted to study skills and academic socialization, but making academic writing more critical and productive with the academic literacies model. It was possible to perceive that the compositional structure, thematic content and the verbal style dialogue with both academic and journalistic discourse, seeking a balance between them to suit the largely non-specialized audience of the press release. It was also found that, in terms of function, the genre involves actions such as: informing, disseminating, persuading and, perhaps to a lesser extent, (re)affirming scientific authority, influencing people's ways of acting and thinking.
References
ARAÚJO, C. M.; BEZERRA, B. G. Letramentos Acadêmicos: Leitura e Escrita de Gêneros Acadêmicos no Primeiro Ano do Curso de Letras. Diálogos – Revista de Estudos Culturais e da Contemporaneidade, local, n. 9, p. 5-37, maio/jun. 2013.
BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003 [1952-1953]. p. 261-306.
BAZERMAN, C. Atos de fala, gêneros textuais e sistemas de atividades. In: DIONÍSIO, Â. P. ; HOFFNAGEL, J. H. (org.). Gêneros textuais, tipificação e interação – v. 1. 2. ed. Recife: Pipa Comunicação, Campina Grande: EDUFCG, 2020. p. 33-76.
BRANDÃO, E. P. Usos e significados do conceito comunicação pública. In: Núcleo de Pesquisa Relações Públicas e Comunicação Organizacional do Encontro dos Núcleos de Pesquisa da Intercom, Brasília, 6, 2006, Brasília. Anais [...]. Brasília: UnB, 2006. p. 1-14. Disponível em: http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/38942022201012711408495905478367291786.pdf. Acesso em: 29 out. 2021.
FERREIRA, M. S. O medo nas narrativas infantis revela preconceitos que podem ser discutidos em espaços de escuta. SciELO em Perspectiva, abr. 2023. Disponível em: https://humanas.blog.scielo.org/blog/2023/04/03/o-medo-nas-narrativas-infantis-revela-preconceitos-que-podem-ser-discutidos-em-espacos-de-escuta/. Acesso em: 12 ago. 2024.
FIORIN, J. L. A internet vai acabar com a língua portuguesa? Texto Livre. v. 1, n. 1, p. 2-9, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16543. Acesso em: 25 mar. 2025.
FUZA, Â. F.; RODRIGUES, R. H. A concepção de tema nas obras do círculo de Bakhtin. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 66, e. 14491, p. 1-30, 2022. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/14491. Acesso em: 25 mar. 2025.
FISCHER, A. O gênero resumo no curso de Letras: eventos de letramento em discussão. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS DE GÊNEROS TEXTUAIS, 4, 2007, Anais [...].Tubarão-SC: UNISUL, 2007. p. 442-454. Tubarão-SC: UNISUL.
LEA, M. R.; STREET, B. V. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Revista Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 477-493, jul./dez. 2014. Disponível em: https://revistas.usp.br/flp/article/view/79407. Acesso em: 25 mar. 2025..
LEA, M. R.; STREET, B. V. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, [s. l.], v. 23, n. 2, 1998, p. 157-172. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079812331380364. Acesso em: 25 mar. 2025.
LEIBRUDER, A. P. Discurso de Divulgação Científica. In: BRANDÃO, H. N. Gêneros do discurso na escola. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 229-253.
MACIEL, L. V. C. Os elementos constitutivos do enunciado em suas relações dialógicas: um exemplo de análise. Linguagem em (Dis)curso –LemD, Tubarão, SC, v. 15, n. 2, p. 249-266, maio/ago. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ld/a/JCKZJ7ps9ntsJyDBzNbC6Xp/. Acesso em: 25 mar. 2025.
MELO, G. C. V. Como o poder de transformação da linguagem pode possibilitar agência e reinvenção a mulheres negras? SciELO em Perspectiva, jun. 2021. Disponível em: https://humanas.blog.scielo.org/blog/2021/06/24/como-o-poder-de-transformacao-da-linguagem-pode-possibilitar-agencia-e-reinvencao-a-mulheres-negras/#.YNI1GGhKjIU. Acesso em: 12 ago. 2024.
MUELLER, S. P. M. Popularização do conhecimento científico. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, v. 3, n. 2, p. 1-11, abr. 2002. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/990/2/ARTIGO_PopularizacaoConhecimentoCientifico.pdf. Acesso em: 26 mar. 2025.
PAVEAU, M-A. Análise do discurso digital: dicionário das formas e das práticas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2021.
PEREIRA, D. R. M. Os impactos da ciência aberta na divulgação científica. Leitura: Teoria & Prática, v. 40, n. 86, p. 69-86, 2022. Disponível em: https://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/943. Acesso em: 02 ago. 2024.
RODRIGUES, A. A. M.; SILVA, B. A. Estudo defende uso crítico da Inteligência Artificial como ferramenta no ensino de humanidades. SciELO em Perspectiva, dez. 2023. Disponível em: https://humanas.blog.scielo.org/blog/2023/12/22/estudo-defende-uso-critico-da-inteligencia-artificial-como-ferramenta-no-ensino-de-humanidades/. Acesso em: 12 ago. 2024.
SCIELO em perspectiva. Instruções para a elaboração de press release. Versão junho de 2014. Disponível em: https://humanas.blog.scielo.org/sobre/instrucoes-press-release/. Acesso em: 06 mai. 2025.
SCIELO em perspectiva. Normas para publicação. Versão agosto de 2024. 2024. Disponível em: https://pressreleases.scielo.org/sobre/normas-para-publicacao/. Acesso em: 12 ago. 2024.
SILVA, A. C. M.; SILVA, J. B.; MAGALHÃES, J. C. S. Contribuições das narrativas digitais para o ensino de língua portuguesa. SciELO em Perspectiva, fev. 2024. Disponível em: https://humanas.blog.scielo.org/blog/2024/02/27/contribuicoes-das-narrativas-digitais-para-o-ensino-de-lingua-portuguesa/. Acesso em: 12 ago. 2024.
SILVA, S. C. A. S.; SILVA, V. C. S.; FARIA, Victor Hugo Andrade. Características, motivações e consequências na ação dos grupos difusores de ódio on-line. SciELO em Perspectiva, fev. 2024. Disponível em: https://humanas.blog.scielo.org/blog/2024/02/20/caracteristicas-motivacoes-e-consequencias-na-acao-dos-grupos-difusores-de-odio-on-line/. Acesso em: 12 ago. 2024.
QUEIROZ, J.; FERNANDES, A. L.; CASTELLO-BRANCO, M. Como o poder de transformação da linguagem pode possibilitar agência e reinvenção a mulheres negras? SciELO em Perspectiva, jan. 2022. Disponível em: https://humanas.blog.scielo.org/blog/2022/01/31/poetamenos-de-augusto-de-campos-e-uma-transcriacao-da-melodia-de-timbres-de-anton-von-webern/. Acesso em: 12 ago. 2024.
TARGINO, M. G. Divulgação científica e discurso. Comunicação & Inovação, São Caetano do Sul, SP, v. 8, n. 15, p. 19-28, 2007. Disponível em: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/678. Acesso em: 25 mar. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.
