Religious events and their literacy practices in multilingual and multicultural communities

Authors

  • Neiva Maria Jung Universidade Estadual de Maringá
  • Jakeline Aparecida Semechechem Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2009v6n2p17

Abstract

In this article we describe and analyze social literacy practices in religious literacy events in two communities in Paraná: a multilingual community -German, Portuguese and Brazilian - and another one - Portuguese, Ukrainian, Polish, German, and Italian. We approach concepts as New Literacy Studies (NLS) (STREET, 2003, 2004, BAINHAM, 2004), Multilingual Literacies (MARTIN-JONES; JONES, 2000; MARTIN-JONES, 2009), Biliteracy (HORNBERGER, 2003a, 2003b, 2003c), and literacy as a social practice (BARTON, 2007). The proposed procedures are focused on notes from participant observation of some events, in the communities, such as catechesis, celebration of mass, religious meetings, interviews and written texts from the Internet. It also allowed for triangulation of data within each case study. The results showed that there is a different configuration of the multilingual reality that is co-constructed in the religious practices of literacy.

 

Author Biographies

Neiva Maria Jung, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, mestrado em Lingüística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas e doutorado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É professora Adjunto, nível D, da Universidade Estadual de Maringá. Atualmente, está em regime de disponibilidade funcional e em processo de remoção para a Universidade Estadual de Ponta Grossa. Tem experiência na área de Lingüística Aplicada, com ênfase em Sociolingüística Interacional, Etnografia e Análise da Conversa Etnometodológica, trabalhando principalmente com os seguintes temas: Letramento, Identidades Sociais, Fala-em-Interaçao, Multilingüismo e Metodologia de Pesquisa. É pesquisadora do grupo de pesquisa Interação Social e Etnografia (ISE/UFRGS/CNPq), no qual atua como vice-líder.

Jakeline Aparecida Semechechem, Universidade Estadual de Maringá

Aluna do Programa de Pós-graduação em Letras (mestrado) área de concentração Estudos Linguísticos na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Graduada em Letras-Inglês e suas Literaturas pela Universidade Estadual do Centro Oeste (2006). Tem experiência e desenvolve pesquisas na área de Lingüística, com ênfase em Lingüística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: pesquisas sobre interação em sala de aula, eventos e práticas de letramento em contextos multilíngues e identidades sociais.

Published

2010-03-04

Issue

Section

Article