Basic education in the state of Mato Grosso, Brazil: building and disseminating curriculum guidelines for the language area

Authors

  • Leandra Ines Seganfredo Santos UNEMAT/Sinop
  • Rosinda de Castro Guerra Ramos PUCSP
  • Sara Cristina Gomes Pereira SEDUC/CEFAPRO/Sinop

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2013v10n1p59

Abstract

This paper presents the public policies of teaching for Basic Education in the state of Mato Grosso, Brazil, through document analysis of two works published, named Curriculum Guidelines for Basic Education and Curriculum Guidelines for Language Area. It also describes some collective practices used by the State Department of Education in order to write and disseminate ideas presented in the documents until they were sent to schools. Especially it discusses , the work done by the CEFAPRO (Center for Training and Professional Upgrading of Basic Education) that belongs to the state of Mato Grosso, based on the actions triggered by professionals who are part of the language area.

Author Biography

Leandra Ines Seganfredo Santos, UNEMAT/Sinop

Leandra Ines Seganfredo Santos é graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Mato Grosso, mestre em Estudos de Linguagem pela Universidade Federal de Mato Grosso e doutora em Estudos Linguísticos (Linguística Aplicada) pela UNESP/IBILCE. Atualmente, desenvolve pós-doutoramento na PUC/SP cujo objetivo é descrever e discutir as teorias e práticas que norteiam os projetos/programas de formação continuada na área da linguagem vivenciados/desenvolvidos no contexto público de ensino estadual de Sinop/MT. É professora concursada na Universidade do Estado de Mato Grosso, na área de Metodologia do Ensino, com experiência nos Cursos de Pedagogia e Letras, com ênfase em Formação Docente e Língua Inglesa, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino-aprendizagem, formação de professores, crenças, ensino de LI na Educação Básica.

Published

2013-05-19

Issue

Section

Essay