Linguistic diversity and prejudice in a sociolinguistic lexical-grammar representation in media analysis

Authors

  • Raquel Bevilaqua Universidade Federal de Santa Maria
  • José Ferreira Machado Junior Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2013v10n3p182

Abstract

This article presents a sociolinguistic lexical-grammar representation in the media by means of an analysis of the polemics on the textbook for young and adult education delivered by MEC, in 2011. The analysis was based on a theoretical basis which refutes the idea of a pure and homogeneous language. The theoretical background used in this analysis is based on the Functional-systemic linguistics (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004), more specifically, on the ideational meta function that is responsible for the expression of the experience of an inunciative interior material world. Results point to a representation founded in the dichotomy between norm and language use and in the canonical conception of science.

Author Biographies

Raquel Bevilaqua, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre em Letras, Estudos Linguísticos, pela UFSM. Professora de linguagens (Português e Inglês) do Colégio Técnico Industrial de Santa Maria - UFSM. Doutoranda em Estudos Linguísticos pela UFSM, sob orientação da profª Drª Désirée Motta-Roth, cuja pesquisa centra-se nas áreas de:

Análise Crítica de Gêneros; Análise Crítica do Discurso; Ensino de línguas; Multiletramentos.

José Ferreira Machado Junior, Universidade Federal de Santa Maria

Professor de inglês do Colégio Militar de Santa Maria. Mestrando em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Santa Maria, sob a orientação da professora Drª Graciela Rabuske Hendges. Foco da pesquisa: multimodalidade em livros didáticos de língua inlesa.

Published

2013-12-10

Issue

Section

Article