The portuguese teacher work: focusing on the national curriculum parameters

Authors

  • Ana Lucia Cheloti Prochnow Universidade Federal de Santa Maria e Colégio Militar de Santa Maria.
  • Adriana Silveira Bonumá Bortolini Universidade Federal de Santa Maria e Colégio Militar de Santa Maria.
  • Silvana Schwab do Nascimento Universidade Federal de Santa Maria.

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2013v10n3p228

Abstract

Public policies, culture and the society of every given period of time leave their historical marks in the constitution of school practices and in the way how the language professional must act. Thus, this work aims to identify the attributions of the Portuguese teacher underlying the National Curriculum Parameters – 3rd and 4th cycles – Portuguese Language (PCN). We understand that in order to achieve this objective it is necessary to carry out a historical study about the constitution of Portuguese language teaching in Brazil and afterwards to investigate the attributions which are expected from the Portuguese teacher in the PCNs. To do so, this work is based on Bunzen (2011), Soares (2002) and Pietri (2010), who studied the Portuguese language teaching constitution in Brazil and also based on Bunzen (2011) and Pietri (2007), who approach questions related to teaching work on official documents, among others.

Author Biographies

Ana Lucia Cheloti Prochnow, Universidade Federal de Santa Maria e Colégio Militar de Santa Maria.

Graduação em Letras Licenciatura Plena em Língua Portuguesa e respectivas literaturas pela UFSM, especialização em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela UNIFRA, mestrado em Educação pela UFSM e doutoranda em Estudos Linguísticos pela UFSM. É professora do quadro civil permanente do Colégio Militar de Santa Maria.

Adriana Silveira Bonumá Bortolini, Universidade Federal de Santa Maria e Colégio Militar de Santa Maria.

Graduação em Letras Licenciatura Plena em Língua Portuguesa e respectivas literaturas pela UNIFRA, mestrado em Linguística pela UFRGS e doutoranda em Estudos Linguísticos pela UFSM. É professora do quadro civil permanente do Colégio Militar de Santa Maria.

Silvana Schwab do Nascimento, Universidade Federal de Santa Maria.

Graduação em Letras Licenciatura Plena em Língua Portuguesa e respectivas literaturas pela UFSM, mestrado em Estudos Linguísticos pela UFSM e doutoranda em Estudos Linguísticos pela UFSM.

Published

2013-12-10

Issue

Section

Article