Language and alterity in hosting refugees: for a micropolitics of the language

Authors

  • Poliana Coeli Costa Arantes Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Bruno Deusdará Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Ana Karina Brenner Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2016v13n2p1196

Abstract

In this article we proceed to a discussion about our ethical and political implications as language-teaching professors in a hosting course for refugees. We aim to address the field of second-language-teaching education, considering the teacher's role in promoting rights. In this context, we discuss the following matters: i) which language policies can sustain the preparation of teaching materials for Portuguese language teaching to refugees?; ii) which ethical and political implications are subjacent to the proposition of activities as language teachers towards this direction? Considering that the guiding issues of this paper is related to interdisciplinary analysis, we propose to discuss these matters based on the perspective of Deleuze and Guattari’s micropolitics and Bakhtin’s alterity concept.

Author Biographies

Poliana Coeli Costa Arantes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Estudos Linguísticos. Professora do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ.

Bruno Deusdará, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutor em Psicologia Social. Professor do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ. 

Ana Karina Brenner, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Educação. Professora da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ e pesquisadora do Observatório Jovem do Rio de Janeiro.

Published

2016-07-03

Issue

Section

Article