Authorship in the verbovocovisual composition of multimodal short stories based on selfies

Authors

  • Isabel Cristina Michelan de Azevedo Universidade Federal de Sergipe
  • Dorinaldo dos Santos Nascimento Universidade Federal de Sergipe
  • Vanusia Maria dos Santos Oliveira Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2016v13n3p1492

Abstract

This study aims at showing how a didactic and pedagogical proposal that uses digital information and communication technologies (DICT) can contribute to the verbivocovisual text authors’ education, , from the literary and digital spheres, in two public schools of basic education. Based on the concepts developed by Bakhtin and the Circle, we also intend, through the analysis of a multimodal short story, to indicate criteria to encourage the understanding of students' responsive attitudes in Portuguese classes. Discussions compiled in this article indicate that the school practices associated with DICT (1) contribute towards the activities of reading and textual production, and (2) stimulate protagonism and the exercise of citizenship.

Author Biographies

Isabel Cristina Michelan de Azevedo, Universidade Federal de Sergipe

Doutora em Letras Clássicas e Vernáculas pela FFLCH da Universidade de São Paulo. Atualmente é Professora adjunta no Departamento de Letras Vernáculas e coordenadora adjunta do Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS), campus São Cristóvão. Lidera o Grupo de Pesquisas em Argumentação e Retórica Aplicadas. 

Dorinaldo dos Santos Nascimento, Universidade Federal de Sergipe

Mestre pelo Mestrado Profissional em Letras, pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), professor de ensino médio no município de Banzaê/BA. 

Vanusia Maria dos Santos Oliveira, Universidade Federal de Sergipe

Mestra pelo Mestrado Profissional em Letras, pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), professora estadual de ensino fundamental e médio em Aracaju/SE. 

Published

2016-10-05

Issue

Section

Dossier