A socio-rhetorical analysis of introductions in original articles of the nutrition area`s diciplinary culture

Authors

  • Jorge Tércio Pacheco Universidade Estadual do Ceará - UECE Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da UECE - PosLA
  • Cibele Gadelha Bernardino Universidade Estadual do Ceará - UECE Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da UECE - PosLA

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2017v14n1p1749

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/1984-8412.2017v14n1p1749

This study aims to present how the Nutrition area understands and construes the Introduction section in original academic articles. In this regard, we relied on Swales’ theoretical and methodological conceptions (1990) about academics genres, and on Nwogu (1997) and Costa’s (2015) socio-rhetorical descriptions to the area of Medicine. Regarding the description of the disciplinary community under study, we adopted the concept of disciplinary culture postulated by Hyland (2000). Therefore, our research, defined as a study of exploratory and descriptive nature, had a corpus of 30 original academic articles distributed within six Nutrition and Health journals, indexed in the WebQualis CAPES database. According to the analysis, we realized the Introduction was presented as a concise and objective rhetoric unit; however important in the rhetorical configuration of academic articles, considering there is not a rhetorical unit devoted specifically for literature review in this area.

 

Author Biographies

Jorge Tércio Pacheco, Universidade Estadual do Ceará - UECE Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da UECE - PosLA

Mestre em linguística Aplica pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (PosLA) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor de Língua Portuguesa da Prefeitura Municipal de Fortaleza.

Cibele Gadelha Bernardino, Universidade Estadual do Ceará - UECE Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da UECE - PosLA

Doutora em Linguística Aplicada. Professora do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada (PosLA) da Universidade Estadual do Ceará (UECE) e do Curso de Letras da UECE. Vice-Coordenadora do Curso de Especialização em Ensino de Língua Portuguesa da UECE, Fortaleza, Ceará, Brasil.

Published

2017-03-01

Issue

Section

Article