The constitution of the discursive ethos in video lessons on the internet: the figure of the teacher-presenter

Authors

  • Simone Cristina Mussio Faculdade de Tecnologia de Jahu - FATEC JAHU

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2017v14n1p1849

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/1984-8412.2017v14n1p1849

Due to the excessive increase of the discourse genres originated in reason of to the expansion of digital media, this paper aims to observe how is the ethos of teachers present in scientific writing/essay video lessons inserted on the Internet. Therefore it has as goal understand how occurring the forms of presentation of the “teachers-presenters" of such digital lessons, through their images, as well as of his speeches. While making use of the postulates of Maingueneau, to speak about the composition of the discursive ethos, also seeks dialogue with the concept of style, belonging to Bakhtin studies, in order to trace possible dialogues between these theories in relation to the presentation modes of the enunciadores to compose his statements.

Author Biography

Simone Cristina Mussio, Faculdade de Tecnologia de Jahu - FATEC JAHU

Doutora em Linguística pela Universidade Estadual Paulista de Araraquara, Mestra em Comunicação pela Universidade Estadual Paulista de Bauru (2008) e Graduada em Português-Espanhol pela Universidade Federal de São Carlos (2005). Docente de Língua Portuguesa, Comunicação e Expressão, Comunicação Empresarial e Língua Espanhola na Faculdade de Tecnologia de Jahu, nos cursos de Gestão da Tecnologia da Informação, Gestão Empresarial (EAD), Sistemas para Internet e Logística. É membro da Comissão Organizadora e do Conselho Editorial da Revista Fatecnológica - FATEC Jahu. Tem vasta experiência na área de Ensino a Distância, Linguística e Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: produção textual, escrita/redação acadêmica/científica, análise do discurso, estudos midiáticos e ensino de língua materna e estrangeira (espanhol).

Published

2017-03-01

Issue

Section

Article