“It is a problem for everyone” concepts, methods and practices in teaching portuguese for refugees

Authors

  • Bruno Deusdará UERJ Professor do Programa de Pós-graduação em Letras (ILE/UERJ) e do Programa de Pós-graduação em Letras e Linguística (FFP/UERJ) http://orcid.org/0000-0003-0429-8580
  • Poliana Coeli Costa Arantes Universidade do Estado do Rio de Janeiro Professora do Programa de Pós-graduação em Letras (ILE/UERJ)
  • Ana Karina Brenner Universidade do Estado do Rio de Janeiro Professora do Programa de Pós-graduação em Educação (PROPEd/UERJ) http://orcid.org/0000-0002-0778-3525

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2018v15n3p3226

Abstract

In this article, we discuss the conceptual and methodological network that
support our refugee reception practices. Based on the theoretical assumptions, we started
making our own teaching material and supervising classes given by volunteers. A
multidisciplinary and inter-institutional team was formed to question the conceptual, ethical
and political implications of the language teacher who works in the reception of refugees. The
team was set up to guaranteeing discussion about concrete demand for actions, supervision of
the preparation of materials and ongoing evaluation of the use of the material and other
course-related actions. The notion of rights and the assurance of access to public services that
guarantee such rights, the non-linearity of content, the active participation of refugees and
volunteering teachers in indicating topics and contents as teaching material and classes were
the crucial axes of our practice.

Author Biographies

Bruno Deusdará, UERJ Professor do Programa de Pós-graduação em Letras (ILE/UERJ) e do Programa de Pós-graduação em Letras e Linguística (FFP/UERJ)

Professor Adjunto de Linguística e da Pós-graduação em Letras e em Letras e Linguística UERJ. Bolsista dos
Programas Jovem Cientista do Nosso Estado (FAPERJ) e Prociência (UERJ/FAPERJ). Pesquisador da Cátedra
Sérgio Vieira de Mello (ACNUR/ONU) na UERJ.

Poliana Coeli Costa Arantes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro Professora do Programa de Pós-graduação em Letras (ILE/UERJ)

Professora Adjunta de Língua e Literatura Alemã e da Pós-graduação em Letras da UERJ. Bolsista do
Programa Prociência (UERJ/FAPERJ). Coordenadora da Cátedra Sérgio Vieira de Mello (ACNUR/ONU) na
UERJ. Vice-coordenadora do GT/ANPOLL Linguagem, Enunciação e Trabalho.

Ana Karina Brenner, Universidade do Estado do Rio de Janeiro Professora do Programa de Pós-graduação em Educação (PROPEd/UERJ)

Professora Adjunta de Educação de Jovens e Adultos e da Pós-graduação em Educação (ProPEd).
Pesquisadora do Observatório Jovem do Rio de Janeiro e da Cátedra Sérgio Vieira de Mello (ACNUR/ONU) na
UERJ.

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Published

2018-10-23

Issue

Section

Essay