Acquisition of passive sentences: a theoretical-experimental retrospective

Authors

  • Gabriel de Ávila Othero Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Mariana Terra Teixeira Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2018v15n3p3241

Abstract

In this article, we discuss the late acquisition of passive sentences, focusing on studies in Brazilian Portuguese. Late acquisition of passive constructions is widely discussed in the literature, specially under the ‘Maratsos effect’: late acquisition of verbal passives with non-action verbs (e.g. hear, see, like, etc.). Two hypotheses are defended in the literature to explain this phenomenon: the hypothesis of maturation of language skills (BORER; WEXLER, 1987) and the hypothesis of the influence of language input (DEMUTH, 1989; DEMUTH et al., 2010). In this paper, we give an overview of both theoretical explanations about the delay in the acquisition of passives and discuss them on the basis of studies of acquisition in Brazilian Portuguese. We analyze the studies of Brazilian Portuguese concerning theoretical and experimental linguistic data, and conclude that they seem to bring evidence to believe that the maturational hypothesis provides a more sensible explanation for the acquisition of Brazilian Portuguese passives.

Author Biographies

Gabriel de Ávila Othero, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professor Associado no Instituto de Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS.

Mariana Terra Teixeira, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

Doutoranda em Linguística Aplicada pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS

References

BORER, H.; WEXLER, K. The maturation of syntax. In: ROEPER, T.; WILLIAMS, E. (Ed.) Parameter Setting, Massachusetts: Reidel, 1987. p. 123-172

BORER, H.; WEXLER, K. Bi-unique relations and the maturation of grammatical principles. Natural Language & Linguistic Theory, v. 10, n. 2, mai 1992.

CHOMSKY, N. On binding. Linguistic Inquiry, v. 11, n. 1, p. 1-46, 1980.

CHOMSKY, N. Lectures on Government and Binding. Dordrecht: Foris, 1981.

DEMUTH, K. Maturation and the acquisition of the Sesotho passive. Language, v. 65, n. 1, p. 56-80, mar. 1989.

______. The role of refrequency in language acquisition. In: GÜLZOW, I.; GAGARINA, N. (Ed.). Frequency effects in language acquisition. Berlin: Mouton De Gruyter, 2007. P. 383-388.

DEMUTH, K. et al. 3-year-olds’ comprehension, production, and generalization of Sesotho passives. Cognition, v. 115, n. 2, p. 238-251, mai. 2010.

FOX, D.; GRODZINSKY, Y. Children’s passive: a view from the by-Phrase. Linguistic Inquiry, v. 29, n. 2, p. 311-332, 1998.

GABRIEL, R. A aquisição das construções passivas em português e inglês: um estudo um estudo translinguístico. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2001.

JAEGGLI, O. A. Passive. Linguistic Inquiry, v. 17, n. 4, p. 587-622, 1986.

LIMA JR, J. C. Revisitando a aquisição de sentenças passivas em português brasileiro: uma investigação experimental com foco na compreensão. Dissertação (Mestrado em Letras) – Centro de Teologia e Ciências Humanas, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.

MARATSOS, M. et al. Some empirical issues in the acquisition of transformational relations. In: COLLINS, W. A. (Ed.). Minnesota Symposium on Child Psychology. v. 12. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1972.

______. Semantic restrictions on children’s passives. Cognition, v. 19, n. 2, p. 167-191, 1985.

MENUZZI, S. The acquisition of passives in English and Brazilian Portuguese: regularities despite the input. Proceedings of Generative Approaches to Language Acquisition. Lisboa, 2002.

O’BRIEN, K. et al. Long passives are understood by young children. In: TSIMPLI, I. M. et al. (Ed.). Proceedings of the 30th Boston University Conference on Language Development, Somerville: Cascadilla Press, 2006. p. 441-451.

PEROTINO, S. Mecanismos de indeterminação do agente: o fenômeno da apassivação na aquisição da linguagem. 1995. 128 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995.

PINKER, S. Language learnability and language development, with new commentary by the author. Boston: Harvard University Press, 2009.

RUBIN, M. Compreensão da passiva das crianças típicas. In: CELSUL - 6º Encontro do Círculo de Estudos Linguísticos do Sul, 2006, Florianópolis - SC. Anais do 6º Encontro do Celsul - Círculo de Estudos Linguísticos do Sul, 2004. v. 6.

______. The passive in 3- and 4-year-olds. Journal of Psycholinguistic Research, v. 38, n. 5, p. 435-446, 2009.

Published

2018-10-23

Issue

Section

Restrospective