Critical Genre Analysis: an analysis of a proficiency test in english as a foreign language

Authors

  • Patrícia Marcuzzo Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Amanda Petry Radünz Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2019v16n2p3642

Abstract

The objective of this paper is to report on a Critical Genre Analysis (CGA) of the Teste de Suficiência em Leitura em Língua Estrangeira (TESLLE). The textual analysis included six editions of the English language TESLLE offered between 2014 and 2016, in addition to official documents. The questions were initially classified according to kind and focus, and then according to the language elements that they operate. The contextual analysis allowed the interpretation of the data. Results indicate that the test presents three kinds and 12 foci of questions. In addition, the questions operate four levels of language. The analysis showed that the test really assesses the reading ability because it operates mainly the level of Semantics and Pragmatics, and that the language view that underlies the test is "language as genre", considering that the relation between text and context is explored.

Author Biographies

Patrícia Marcuzzo, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Professora do Programa de Pós-graduação em Letras (PPGL) da UFSM, vinculada à Linha de Pesquisa Linguagem no Contexto Social.

Amanda Petry Radünz, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Mestranda do PPGL da UFSM, vinculada à Linha de Pesquisa Linguagem no Contexto Social.

References

BECKER, L. W. EFL Reading patterns: a study based on Teste de Suficiência at the Federal University of Santa Maria. 2013. 19f. Trabalho Final de graduação (Curso de Graduação em Letras Português-Inglês) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2013.

BONINI, A. Critical genre analysis and professional practice: the case of public contests to select professors for Brazilian public universities. Linguagem em (Dis)curso, v. 10, p. 485-510, 2010.

CUNHA, A. C. S. The reading perspective of TESLLE: the English Reading proficiency test of UFSM. 2015. 19f. Trabalho Final de Graduação (Curso de Graduação em Letras Inglês) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2015.

FAIRCLOUGH, N. Language and power. London: Longman, 1989.

______. Media discourse. London: Edward Arnold, 1995.

______. Critical discourse analysis. 2. ed. Harlow, UK: Pearson, 2010.

HALLIDAY, M. A. K. Language as social semiotic: the social interpretation of language and meaning. London: Edward Arnold, 1978.

_______.; HASAN, R. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press, 1989.

HENDGES, G. R. A genre and register analysis of electronic research articles from a systemic functional perspective: new medium, new meanings. PHD project. Florianópolis: PPGI/UFSC, 2005.

HUGHES, A. Teaching and testing. In: HUGHES, A. Testing for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 1997. p. 1-5.

MARCHEZAN, M. T. N. Perfil de provas elaboradas por professores de inglês na escola pública fundamental. 2005. 163 f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2005.

MARCUZZO, P. Uma análise do teste de Suficiência em Leitura em Língua Inglesa da UFSM. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, 2016 (Projeto de Pesquisa).

MARTIN, J. R. English text: system and structure. Philadelphia/Amsterdam: John Benjamins, 1992.

MEDEIROS, E. B. Provas objetivas: técnicas de construção. Rio de Janeiro, FGV. 1977.

MOTTA-ROTH, D. Questões de metodologia em análise de gêneros. In: KARWOSKI, A. M.; GAYDECZKA, B.; BRITO, K. S. (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. Palmas: Kaygangue, 2005. p. 179-202.

______. Análise crítica de gêneros: contribuições para o ensino de linguagem. D. E. L. T. A., São Paulo, v. 24, n. 2, p. 341-383, 2008.

______.; HEBERLE, V. A short cartography of genre studies in Brazil. Journal of English for Academic Purposes, n.19, p. 22-31, 2015.

______.; MARCUZZO, P. Ciência na mídia: análise crítica de gênero de notícias de popularização científica. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 10, n. 3, p. 511-538, 2010.

NASCIMENTO, R. G. Análise crítica de gênero, planejamento de material didático e letramentos do professor de inglês como língua estrangeira/adicional. In: TOMITCH, L. M. B.; HEBERLE, V. M. (org.). Perspectivas atuais de aprendizagem e ensino de línguas. Florianópolis: LLE/PPGI/UFSC, v. 1, 2017. p. 121-152.

SOARES, V. A. de S. F. Análise crítica de gênero e o exercício de leitura da palavra mundo: diálogos possíveis. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 16, n. 3, p. 335-364, 2016.

TESLLE. Teste de Suficiência em Leitura em Língua Estrangeira. 2018a. Disponível em: http://w3.ufsm.br/testedesuficiencia/index.php. Acesso em:20 jun. 2019.

TESLLE. Editais. Disponível em: http://w3.ufsm.br/testedesuficiencia/index.php/editais. 2018b. Acesso em: 20 jun. 2019.

TESLLE. Minimanual do candidato. 2018c. Disponível em: http://w3.ufsm.br/testedesuficiencia/images/Mini_manual_do_candidato_TESLLE_2018.pdf. Acesso em:20 jun. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Resolução nº 003/10. Disponível em: http://w3.ufsm.br/ppggeo/images/resolucao%20003_2010.pdf. Acesso em: 25 jun. 2017.

WIELEWICKI, H. G. Testagem de proficiência em leitura em inglês: examinandos e teste como fontes de entendimento sobre esse processo. 1997. 199f. Dissertação (Curso de Pós-Graduação em Letras) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 1997.

WIGGINGS, G. P. Introduction: assessment and the morality of testing. In: WIGGINGS, G. P. Assessing student performance: exploring the purpose and limits of testing. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1993. p. 1-33.

Published

2019-08-01

Issue

Section

Article