Social representation of teachers in journalistic texts of weekly news magazine

Authors

  • Amanda Oliveira Rechetnicou Universidade de Brasília (UnB) e Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG)
  • Sostenes Lima Universidade Estadual de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2019v16n2p3711

Abstract

In this work, we aim to interpret and discuss the social representation of teachers in journalistic articles of weekly news magazines. We seek to establish a relationship between representation in linguistic and sociodiscursive studies - from Critical Genre Analysis (CGA), Critical Discourse Analysis (CDA) and Systemic-Functional Linguistics (SFL) - and in the studies of Social Psychology - from the Theory of Social Representations (TSR). We used a corpus consisting of reports, articles and interviews of the weekly magazines IstoÉ and Veja.  Results show the potential and ideological effects of the exclusion of teachers in the texts, as well as of the constructed forms of representation that, in general, disfavor the image and activities of teachers.

Author Biographies

Amanda Oliveira Rechetnicou, Universidade de Brasília (UnB) e Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG)

Doutoranda em Linguística pela Universidade de Brasília (PPGL/UnB) e mestra em Educação, Linguagem e Tecnologias pela Universidade Estadual de Goiás (PPG-IELT/UEG). Docente de Língua Portuguesa no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG), Câmpus Anápolis. E-mail: amanda_yea@hotmail.com.

Sostenes Lima, Universidade Estadual de Goiás

Doutor em Linguística pela Universidade de Brasília. Docente do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT) e do curso de Letras, da Universidade Estadual de Goiás (UEG). E-mail: limasostenes@gmail.com.

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Published

2019-08-01

Issue

Section

Article