The phonological grammar in language acquisition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2019v16n2p3769

Abstract

This paper deals with the construction process of phonological knowledge in children’s typical language acquisition, which is mainly shown by variability in the use of consonants up to the completion of the target language phonological inventory. An analysis based on distinctive features and centered on the behavior of liquid consonants confirms the hypothesis that variability - understood as the use of different phonetic forms to represent a single phonological segment in grammars which are characteristic of the gradual acquisition process - shows that belonging to a class precedes the stabilization of the segment as a unit of a language’s phonology. Empirical data on variability, enriched by the observation of gap filling in the earliest stages of acquisition and supported by the behavior of linguistic loans, lead to the proposition of an Aggregation Scale to express a hierarchy related to the strength of features when they play the roles of aggregate segments for the constitution of natural classes.

Author Biography

Carmen Lúcia Barreto Matzenauer, Universidade Federal de Pelotas

É Professora do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Pelotas. É Professora Titular pela Universidade Católica de Pelotas. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Fonética e Fonologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Aquisição da Fonologia, Fonologia do Português, Fonologia Clínica e Teoria Fonológica.

References

BERNHARDT, B. M. H.; STEMBERGER, J. P. Handbook of phonological development: from a nonlinear constraints-based perspective. San Diego: Academic Press, 1998.

BERTI, L. C. Contrast and covert contrast in the speech production of children (original title: Contrastes e contrastes encobertos na produção da fala de crianças). Pró-Fono Revista de Atualização Científica, v. 22, n. 4, p. 531-536, out./dez. 2010.

CLEMENTS, G. N. The role of features in phonological inventories. In: RAIMY, E.; CAIRNS, C. E. Contemporary views on architecture and representations in phonology. Cambridge: MIT Press, 2009 [2005].

GUSSENHOVEN, C.; JACOBS, H. Understanding phonology. London: Arnold, 1998.

HAMMOND, M. The phonology of English: a prosodic optimality theoretic approach. Oxford: Oxford University Press, 1999.

HYMAN, L. M. Phonology: theory and analysis. New York: Holt, Rinehart & Winston, 1975.

LAMPRECHT, R. R. et al. Aquisição fonológica do Português. Perfil de desenvolvimento e subsídios para terapia. Porto Alegre: Artes Médicas, 2004.

LAZZAROTTO-VOLCÃO, C. Modelo padrão de aquisição de contrastes: uma proposta de avaliação e classificação dos desvios fonológicos. 2009. 219 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2009.

MATZENAUER, C. L. B. Restrições segmentais e prosódicas na aquisição das líquidas do Português Brasileiro e do Português Europeu. Boletim da ABRALIN, Fortaleza, v. 26, N° Especial, p. 223-225, 2001.

MATZENAUER, C. L. B. A arquitetura da gramática fonológica: mais uma observação sobre traços e classes de segmentos. In: LINGUÍSTICA FORMAL I, 1., 2018, Florianópolis. Florianópolis: UFSC, 2018a.

MATZENAUER, C. L. B. A gramática fonológica na aquisição da linguagem. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE AQUISIÇÃO DA LINGUAGEM, 1., 2018, Florianópolis. Florianópolis: UFSC, 2018b.

MIRANDA, A. R. M. A aquisição do ‘r’: uma contribuição à discussão sobre seu status fonológico. 1996. 128 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1996.

MOTA, H. B. Aquisição segmental do Português: um modelo implicacional de complexidade de traços. 1996. Tese (Doutorado em Letras) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1996.

RANGEL, G. de A. Uma análise auto-segmental da fonologia normal: estudo longitudinal de três crianças de 1:6 a 3:0. 1998. 128 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1998.

YAVAS, M. et al. Avaliação fonológica da criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

Published

2019-08-01

Issue

Section

Dossier