Psycholinguistic research method on reading: data collection techniques

Authors

  • Ana Cláudia de Souza Universidade Federal de Santa Catarina - Florianópolis - SC https://orcid.org/0000-0002-0833-6903
  • Bruna Alexandra Franzen Universidade Federal de Santa Catarina
  • Thais de Souza Schlichting Universidade Federal de Santa Catarina e Instituto Federal Catarinense - campus de Ibirama

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2019v16n2p3849

Abstract

From a psycholinguistic perspective, this paper aims to approach the research method about reading processing, focusing on the data collection instruments and techniques of two doctoral studies which investigate the relationship between metalanguage and reading, and between anaphoric processing and reading. The instruments and techniques selected for carrying out these researches - which are described here - are the following: reading comprehension test and acceptability judgment, verbal protocols, self-paced reading, and research diary.

Author Biographies

Ana Cláudia de Souza, Universidade Federal de Santa Catarina - Florianópolis - SC

Professora do Departamento de Metodologia de Ensino e da Pós-Graduação em Linguística da UFSC. Área de concentração Psicolinguística.

Bruna Alexandra Franzen, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística. Área de concentração Psicolinguística.

Thais de Souza Schlichting, Universidade Federal de Santa Catarina e Instituto Federal Catarinense - campus de Ibirama

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística. Área de concentração Psicolinguística.

Professora do Instituto Federal Catarinense - campus de Ibirama.

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Published

2019-08-01

Issue

Section

Dossier