The role of Child-Directed Speech on fonological development: The emergence of templates
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2019v16n4p4076Abstract
This study is based on the perspective of the Complex Adaptive Systems proposed by THELEN and SMITH (1994). The aim of this paper is to analyze the Child-directed Speech (CDS) (FERGUSON, 1964; CAVALCANTE, 2007) in the phonological development of 1-2 year-old child, acquiring the Brazilian Portuguese (BP) variety of Vitória da Conquista-BA. In order to do so, we investigated the relation between CDS and the emergent templates in the child's speech, such as the phonic patterns that arise for lexical expansion (VIHMAN; CROFT, 2007). After analyzing the data, our initial hypothesis that CDS would play a direct role in the child’s templates was partially confirmed as a strong correspondence between the two types of data was not foundReferences
ALBANO, E. C. Uma introdução à dinâmica em fonologia. Revista da ABRALIN/Associação Brasileira de Linguística, Natal, n. 2, p. 1-31, ago. 2012.
BAIA, M. F. A. A reduplicação fonológica na aquisição do português brasileiro: uma comparação com outras línguas românicas. ReVEL, v. 8, n. 15, p. 31-46, 2010.
BAIA, M. F. A. Os templates no desenvolvimento fonológico: o caso do português brasileiro. 2013. 217f. Tese de doutorado (Doutorado em Letras) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
BAIA, M. F. A. O balbucio na formação de templates. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 43, n. 2, p. 679-695, maio/ag. 2014.
BRANDÃO, L. P. Da pré-linguagem a linguagem. In: CAVALCANTE, M. C. B. (org.). Multimodalidade em aquisição da linguagem. Campinas, PB: Editora Universitária UFPB, 2010. p. 41-52.
BULLIO, P. C.; HILÁRIO, R. N.; BUENO, R. G.; DEL RÉ, A. Bilinguismo e referência. In: DEL RÉ, A.; PAULA, L.; MENDONÇA, M. C. (org.). Explorando o discurso da criança. São Paulo: Contexto, 2014. p. 125-144.
CARMO, P. M. O. O desenvolvimento fonológico e sua relação com o léxico inicial da fala de gêmeos e não gêmeos. 2018. 189f. Dissertação de mestrado (Mestrado em Linguística), Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2018.
CAVALCANTE, M. C. B. Manhês: produção e percepção na aquisição da linguagem. In: AGUIAR, M. A.; MADEIRO, F. (org.). Em-tom-ação: a prosódia em perspectiva. Recife, PE: Editora Universitária UFPE, 2007. p. 170-199.
CHAN, S. Sistemas Adaptativos Complexos, ESD 83, Seminário de Pesquisa em Sistemas de Engenharia, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA, 2001.
DAVIS, B.; BEDORE, L. An emergence approach to speech acquisition: doing and knowing. New York: Psychology Press, 2013.
DE BOT, K.; LOWIE, W.; VERSPOOR, M. Adynamic theory approach to second language acquisition. Bilingualism: Language and Cognition, v. 10, ed. 1, p. 7-21, 2007.
FERGUSON, C. A. Baby talk in six languages. American anthropologist, v. 66, n. 6, part 2, p. 103-114, 1964.
GERKEN, L. Language Development. Plural Publishing, 2008. 245 p.
GONÇALVES, S. F.; SANTOS, I. S. A música como atividade de desenvolvimento da linguagem socialização em crianças de 1 a 2 anos. Revista Eventos Pedagógicos, v. 2, n. 1, p. 299-308, jan./jul. 2011.
GRATIER, M. As formas da voz: o estudo da prosódia na comunicação vocal mãe-bebê. In: LAZNIK, M. C.; COHEN, D. (org.). O Bebê e seus intérpretes: clínica e pesquisa. São Paulo: Instituto Langage, 2011. p. 79-83.
ILARI, B. S. Bebês também entendem de música: a percepção e a cognição musical no primeiro ano de vida. Revista da ABEM, Porto
Alegre, v. 7, p. 83-90, 2002.
KUHL, P. Early language Acquisition: cracking the speech code. Neuroscience, v. 5, p. 831-843, 2004.
KUHL, P.et al. Língua, cultura, mente, cérebro: progresso nas fronteiras entre disciplinas. São Paulo: Paulistana Editora, 2006.
LARSEN-FREEMAN, D. Chaos/Complexity science and second language acquisition. Applied Linguistics, Oxford, n. 18, p. 141-165, 1997.
LURIA, A. R. Fundamentos de neuropsicologia. São Paulo: Edusp, 1981.
MACWHINNEY, B. The CHILD Project: tools for analyzing talk. Volume 1: transcriptions and programs. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2000.