Academic writing in technical education integrated to high school: negotiations around the writing of a Term Paper
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2020.e67912Abstract
In this paper we aim to discuss how participants, advisor and student, jointly build understandings about what counts as academic writing during an orientation session, and how these understandings are developed by the student in writing a term paper. The theoretical-methodological approach adopted are the assumptions of linguistic ethnography (RAMPTON; MAYBIN; ROBERTS, 2014; GARCEZ, SCHULZ, 2015), understanding ethnography as theorization (LILLIS, 2008), studies of Academic Literacies (LILLIS; SCOTT, 2007; LEA; STREET, 2014) and the dialogism of the Bakhtin Circle (BAKHTIN, 2016; VOLOCHINOV, 2017). As a result, we recognize that the student brings school writing standards to write his term paper and the negotiation with the advisor leads him to gradually recognize what counts as writing in this literacy practice that involves research. Negotiations about what counts as legitimate for a term paper are also determined by the socio-historical positions that language subjects mutually attribute and by the dialogue established with different interlocutors (advisor, possible reader, academy).
References
BRASIL. Lei 11.892 de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, 30 de dezembro de 2008.
BULLA, G. DA S.; SCHULZ, L. análise da conversa etnometodológica e educação linguística: algumas contribuições para a formação de professores. Calidoscópio , v. 16, p. 194-205, 2018.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.
CERUTTI-RIZZATTI, M. E. Ensino de Língua Portuguesa e inquietações teórico- metodológicas: os gêneros discursivos na aula de Português e a aula (de Português) como gênero discursivo. Alfa. São Paulo, v.56, n. 1, p. 249-269, 2012.
CREESE, A. Linguistic ethnography. In: KING, K.; HORNBERGER, N. (org.). The encyclopedia of language and education. Vol. 10. Research methods in language and education. Berlim: Springer, 2008. p. 229-241.
DALLA VECCHIA, A. Práticas de linguagem e construção de identidades institucionais em aulas de alemão voltadas para exame de proficiência em uma comunidade de suábios no Brasil. 2018. 230f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018.
FIAD, R. Algumas considerações sobre o letramento acadêmico no contexto brasileiro. Pensares em Revista, São Gonçalo-RJ, n. 6, p. 23-34, jan. / jun. 2015.
GARCEZ, P. M.; SCHULZ, L. Olhares circunstanciados: etnografia da linguagem e pesquisa em Linguística Aplicada no Brasil. Delta, v. 31 – especial, p. 1-34, 2015.
JUNG, N. M.; SILVA, R. C. M.; PIRES-SANTOS, M. E. Etnografia da linguagem como políticas em ação. Calidoscópio, v. 17, n.1, p. 145-162, jan./-abr 2019.
LEA, M. R.; STREET, B. V. O modelo de letramentos acadêmicos: teoria e aplicações. Filol. Linguíst. Port., São Paulo, v.16, n.2, p.477-493, jul./dez. 2014.
LILLIS, T. Ethnography as method, methodology, and "deep theorizing": closing the gap between text and context in academic writing research. Written Communication, p. 25-53, 2008.
LILLIS, T.; SCOTT, M. Defining academic literacies research: issues of epistemology, ideology and strategy. Journal of Applied Linguistics, v. 4.1, p. 5-32. 2007.
LILLIS, T.; CURRY, M. J. Professional academic writing by multilingual scholars: interaction with literacy brokers in the production of English-medium texts. Written Communication, v. 23, n. 1, p. 3-35, 2006.
LODER, L. L. O modelo Jefferson de transcrição: convenções e debates. In: LODER, L. L.; JUNG, N. M. (org.). Fala-em-interação social: introdução à análise da conversa etnometodológica. Campinas: Mercado de Letras, 2008. p. 127-161.
LOPES, M. F. A fala-em-interação de sala de aula contemporânea no Ensino Médio: o trabalho de fazer aula e fazer aprendizagem de língua espanhola. 2015. 197f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
POLATO, A. D. M.; JUNG, N. M. Dialogismo e letramentos: o estilo verbal como lugar social de todo homem. VEREDAS – Revista de Estudos Linguísticos, v.2, n.23, p. 53-73, 2019.
RAMPTON, B. Part V: Methodological Reflections. In: RAMPTON, B. Language in late modernity: interaction in an urban school. Cambridge University Press, New York, 2006. p. 383-409.
RAMPTON, B.; J. MAYBIN; ROBERTS, C. Methodological foundations in linguistic ethnography. Working Papers in Urban Language and Literacies 125. 2014. Disponível em: http://www.kcl.ac.uk/sspp/departments/education/research/ldc/publications/workingpapers/the-papers/WP125-Rampton-Maybin-Roberts-2014-Methodological-foundations-in-linguistic-ethnography.pdf. Acesso em: 20 ago. 2017.
RAMPTON, B. et al. Linguistic Ethnography: a discussion paper, Unpublished, 2004. Disponível em: www.lingethnog.org.uk Acesso em: 15 out. 2017.
SEMECHECHEM, J. A. O multilinguismo na escola: práticas linguísticas em uma comunidade de imigração ucraniana no Paraná. 2016. 272f. Tese. (Doutorado em Letras). Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2016.
STREET, B. Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.
STREET, B. Dimensões escondidas na escrita de artigos acadêmicos. In. Perspectiva. v.28, n.2. p.541-567, jul./dez. 2010.
STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad. Marcos Bagno, M. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
VOLOCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina V. Américo. São Paulo: Editora 34, 2017 [1929].
VOLOCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia: introdução ao problema da poética sociológica (1926). In: VOLOCHINOV, V. A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013. p. 71- 100.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Fórum Linguístico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.
