Academic production in Slavic Studies in Brazil: balances and perspectives for the promotion of new proposals for international cooperation
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e70280Abstract
This article aims to present and discuss the field of Slavic studies within the Brazilian university, focusing on the production of the teachers of a postgraduate program (master's degree) and a study center in a region with a significant Slavic population. The production was initially cataloged and categorized as a thematic mapping; followed by as of yet unknown discursive and conceptual analysis, defined as unwriting (BARZOTTO; RIOLFI, 2014). The research resulted in a bibliometric and scientometric inventory in which the production of the teachers of the postgraduate program and the study center was mapped; it identified correlated areas of local, national and international academic production in which the program’s and study center’s research lines are most closely articulated. From this trajectory we reinforce the hypothesis of the need to create internal academic balances that would enable a better education of students, greater valorization and dissemination of the knowledge produced and the creation of new proposals of internationalization of Brazilian universities.
References
AMORIM, G. B.; FINARDI, K. R. Internacionalização do ensino superior e línguas estrangeiras: evidências de um estudo de caso nos níveis micro, meso e macro. Avaliação (Campinas), Sorocaba, v. 22, n. 3, p. 614-632, dec. 2017.
BARZOTTO, V. H.; RIOLFI, C. R. Apresentação. In: BARZOTTO, V. H.; RIOLFI, C. R. (org.). Dezescrita. São Paulo: Paulistana, 2014. (Coleção Sobrescrita).
BOURDIEU, P. Les conditions sociales de la circulation internationale des idées. Actes de la recherche en sciences sociales, v. 5, n.145, p. 3-8, 2002.
BOURN, D. From Internationalization to Global Perspectives. Higher Education Research & Development, v.30, n. 5, p. 559-571, 2011.
BRESSER-PEREIRA, L. C. Nacionalismo no centro e na periferia do capitalismo. Estud. av., São Paulo, v. 22, n. 62, p. 171-193, Apr. 2008.
BOHUNOVSKY, R. (org.). Ensinar alemão no Brasil: Contextos e Conteúdos. Curitiba: Editora UFPR, 2011.
CHAUÍ, M. A universidade operacional. Revista da ADUNICAMP, Campinas, ano 1, n. 1, jun. 1999.
CROSS, D.; THOMSON, S.; SIBCLAIR, A. Research in Brazil: A report for CAPES. Clarivate Analytics. Clarivate Analytics, 2018.
FERREIRA, N. S. A. Pesquisa em leitura: Um estudo dos resumos de dissertações de mestrado e teses de doutorado defendidas no Brasil, de 1980 a 1995. Tese (Doutorado) Programa de Pós-Graduação em Educação. Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, 1999.
FERREIRA, N. S.A. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, aug. 2002.
LEASK, B. Using Formal and Informal Curricula to Improve Interactions Between Home and International Students. Journal of Studies in International Education, v. 13, n. 2, p. 205-221, 2009.
LOURENÇO, C. A. Automação em bibliotecas: análise da produção via Biblioinfo (1986/1994). In: WITTER, G. P. (org.). Produção científica. Campinas: Átomo, 1997. p. 25-40.
MUKAI, Y.; JOKO, A. T.; PEREIRA, F. P. (org.) A Língua Japonesa no Brasil: reflexões e experiências de ensino e aprendizagem. Campinas (SP): Pontes Editores, 2012.
PACKER, A.. A visibilidade dos Periódicos do Brasil [online]. SciELO em Perspectiva, 2014. Disponível em: https://blog.scielo.org/blog/2014/11/05/a-visibilidade-dos-periodicos-do-brasil/ Acesso em: 10 fev. 2019.
POPPER, K. R. A miséria do historicismo. São Paulo: Cultrix/Edusp, 1980.
SIDONE, O. J. G.; HADDAD, E. A.; MENA-CHALCO, J. P. A ciência nas regiões brasileiras: evolução da produção e das redes de colaboração científica. Transinformação, Campinas, v. 28, n. 1, p. 15-32, apr. 2016 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010337862016000100015&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 fev. 2019.
SPERA BARALDI, H.. Avaliação da produção científica em Ciências Sociais e Humanas: revisão da literatura recuperada em base de dados e rede de autores. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação. Universidade de São Paulo (USP). São Paulo, 2017.
SPINAK, E. Diccionario enciclopedico de bibliometría, cienciometria e informetria. Caracas: Unesco, 1996.
TEIXEIRA, F; OLIVEIRA, M. (org.) Neoliberalismo e reestruturação produtiva: as novas determinações do mundo do trabalho. São Paulo: Cortez, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.