Labels in Type 2 school dictionaries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2020.70847

Abstract

In this paper, we intend to reflect on school dictionaries inserted in the PNLD 2012: Dicionário, which divides into four groups of dictionaries aimed at Elementary School; from this group, we are interested in checking those of Type 2 because they are the first dicionaristic works in which labels appear (our research object). Among seven dictionaries belonging to this group, we analysed Geiger (2011) and Saraiva Júnior (2009), comparing their labels to those of Houaiss (2009) and Ferreira (2010). Based on Fajardo (1997), Strehler (1998), Garriga Escribano (2003), Welker (2004), Zavaglia (2009), and Gutiérrez Cuadrado (2011), we note that labels are used to highlight, in addition to contextualizing, items suitable for the childish universe. It results there is neither methodological standardization regarding

Author Biography

Fábio Henrique de Carvalho Bertonha, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Doutorando junto ao Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos, pela UNESP/São José do Rio Preto; Mestre pela mesma instituição. Sua área de concentração corresponde à Linguística Aplicada, cuja linha de pesquisa é Lexicologia e Lexicografia, pela UNESP-IBILCE. Graduou-se no curso de Bacharelado em Letras com Habilitação de Tradutor (inglês e italiano, em 2010; francês e espanhol, em 2016) também pela mesma universidade. Pesquisa na área de Lexicografia lidando com dicionários especiais. Atua como tradutor autônomo/freelancer e ministra aulas das respectivas línguas de formação.

References

BÉJOINT, H. Modern lexicography: An Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2000.

BIDERMAN, M. T. C. A estrutura mental do léxico. In: QUEIROZ, T. A. Estudos de Filologia Linguística. São Paulo, EDUSP, 1981. p. 131-145.

BIDERMAN, M. T. Glossário. Alfa, São Paulo, v. 28 (supl.), p. 135-144, 1984.

BIDERMAN, M. T. Léxico e Vocabulário Fundamental. Alfa, São Paulo, v. 40, p. 27- 46, 1996.

BORBA, F. S. Organização de dicionários: uma introdução à Lexicografia. São Paulo, UNESP, 2003.

BORBA, F. S. Léxico e herança social. In: MARCHEZAN, R. C.; CORTINA, A. (org.). Os fatos da linguagem, esse conjunto heteróclito. Araraquara: Cultura Acadêmica Editora, 2006. p. 81-96.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Com direito à palavra: dicionários em sala de aula (PNLD 2012: Dicionário). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2012.

GEIGER, P. (org.). Caldas Aulete – Dicionário escolar da língua portuguesa. 3. ed. São Paulo: Globo, 2011.

FAJARDO, A. Las marcas lexicográficas: concepto y aplicación práctica en la Lexicografía española. Revista de Lexicografía, v. 111, p. 31-57, 1997.

GARRIGA ESCRIBANO, C. Marcas. In: GUERRA, A. M. M. (coord.). Lexicografía española. España: Editorial Ariel, 2003.

GUTIÉRREZ CUADRADO, J. Ideología e lexicografía. In: VICENTE, F. S.; GARRIGA, C.; LOMBARDINI, H. E. Ideolex. Estudios de Lexicografia e Ideología, 2011.

FERREIRA, A. B. H. Novo Dicionário Eletrônico Aurélio versão 7.0. 5. ed. Curitiba: Editora Positivo Informática LTDA, 2010.

HAENSCH, G. et al. La Lexicografia: de la Linguística teórica a la Lexicografia práctica. Madrid: Gredos, 1982.

HOUAISS, A. Dicionário Eletrônico Houaiss da Língua Portuguesa versão 1.0. Editora Objetiva, 2009.

KRIEGER, M. G. Políticas públicas e dicionários para escola: o Programa Nacional do Livro Didático e seu impacto sobre a Lexicografia Didática. Cadernos de Tradução, Florianópolis, v. 2, n. 18, p. 235-252, 2006.

LARA, L. F. El contenido proposicional del acto: la definición lexicográfica. In: LARA, L. F. Teoría del diccionario monolingüe. México: El Colegio de Mexico, 1996. p. 167-231.

LARA, L. F. O dicionário e suas disciplinas. In: ISQUERDO, A. N.; KRIEGER, M. G. (org.). As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia, terminologia. Campo Grande: Editora UFMS, 2004. p. 133-152.

ORLANDI, E. P. Discoursive lexicography. Alfa, São Paulo, v. 44, p. 97-114, 2000.

PORTO DAPENA, J. Á. Manual de técnica lexicográfica. Madrid: Gredos, 2002.

STREHLER, R. G. As marcas de uso nos dicionários. In: OLIVEIRA, A. M. P.; ISQUERDO, A. N. (org.). As ciências do léxico: Lexicologia, Lexicografia, Terminologia. Campo Grande: Editora UFMS, 1998. p. 171-180.

SARAIVA JÚNIOR. Dicionário da Língua Portuguesa Ilustrado. 3. ed. São Paulo: Saraiva. 2009.

VILELA, M. Estruturas léxicas do português. Coimbra: Almedina, 1979.

WELKER, H. A. Marcas de uso. In: WELKER, H. A. Dicionários: uma pequena introdução à lexicografia. Brasília: Thesaurus. 2004.

WELKER, H. Panorama Geral da Lexicografia Pedagógica. Brasília: Editora Thesaurus, 2008.

ZAVAGLIA, C. Sistematização crítica em Lexicografia e Lexicologia. 92f. Tese (Livre-docência em Lexicologia e Lexicografia) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2009.

Published

2020-11-20