The dictionary in the classroom: guidelines for the lexicographic formation of language teachers in the face of pedagogical lexicography

Authors

  • Lígia De Grandi Faculdade de Educação São Luís
  • Odair Luiz Nadin UNESP - Câmpus de Araraquara

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2020.71084

Abstract

This manuscript brings discussions about Pedagogical Lexicography and basic concepts about the structure of the lexicographic work in order to contribute towards lexicographic literacy (DANTAS, 2014) of language teachers. Therefore, we intend that teachers, specifically Spanish as foreign language teachers, can deepen their understanding about dictionary resources and its use as a complementary didactic material for language teaching.  For this purpose, we developed a theoretical-methodological Guide concerning some resources that the dictionary brings with the aim of contributing to teacher’s education regarding the lexicographic work. Through the Guide, we expect to motivate teachers to use the dictionary in language teaching once it might be a way to improve their lexical competence and, as a result, the learners’ communication competence. 

References

BIDERMAN, M. T. C. Dicionário didático de português. 2. ed. São Paulo: Ática, 1998a.

BIDERMAN, M. T. C. Dimensões da Palavra. Filologia e Linguística Portuguesa, Araraquara, n.2, p.81-118, 1998b.

BIDERMAN, M. T. C. Glossário. Alfa, São Paulo, 28 supl., p. 135-144, 1984.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Com direito à palavra: dicionários em sala de aula. Brasília: MEC/SEB, 2012.

CARVALHO, O. L. de S. Lexicografia bilíngue português/alemão: teoria e aplicação à categoria das preposições. Brasília: Thesaurus, 2001.

COMPETENCIA COMUNICATIVA. In: DICCIONARIO de términos clave de ELE. Madrid: © Instituto Cervantes, 1997-2020. Disponível em: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/competenciacomunicativa.htm Acesso em: 16 jan. 2020.

CORPAS PASTOR, G. Manual de fraseología española. Madrid: Gredos, 1996.

DANTAS, H. O. Letramento lexicográfico na educação básica: relações entre o léxico oral e sua forma dicionarizada. Entrepalavras. Fortaleza - ano 4, v.4, n.1, p. 150-163, jan./jun. 2014. Disponível em: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/302 Acesso em: 15 jan. 2020.

DE GRANDI, L. Uso do dicionário no ensino de língua espanhola: proposta de Guia teórico-metodológico para professores. 2014. 162 f. Dissertação (Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2014.

DE GRANDI, L.; NADIN, O. L. O tratamento da regência nominal em dicionários escolares bilíngues português-espanhol: alguns exemplos. In: FUENTES MORÁN, M. T.; RAMOS, J. V. (ed.). El uso del diccionario y el léxico en el aprendizaje de lenguas: estudios en México y Brasil. México: UNAM, ENALLT, 2018. p. 43-59.

ESCRIBANO, C. G. La Microestrutura del diccionario: las informaciones lexicográficas. In: MEDINA GUERRA, A. M. (coord.). Lexicografía española. Barcelona: Ariel, 2003. p. 103-128.

FLAVIAN, E.; FERNÁNDEZ, G. E. Minidicionário espanhol – português, português – espanhol. São Paulo: Ática, 2009.

FUENTES MORÁN, M. T. Gramática en la Lexicografía Bilingüe: morfología y sintaxis en diccionarios español-alemán desde el punto de vista del germanohablante. Tübingen: Niemeyer, 1997.

GOUWS R. H. La sociedad digital y los diccionarios. In: DOMÍNGUEZ VÁZQUEZ, M. J.; SANMARCO BANDE, M. T. (ed.). Lexicografía y didáctica: diccionarios y otros recursos lexicográficos en el aula. New York: Peter Lang, 2017. p. 17-35.

HERNÁNDEZ. H. Retos de la lexicografía didáctica española. Actas del II Congreso Internacional de Lexicografía Hispánica. Alicante, p. 22-32, 2008. Disponível em: http://www.cervantesvirtual.com/obra/retos-de-la-lexicografa-didctica-espaola-0/. Acesso em: 15 jul. 2012.

HEYNS JANTZ, E. Descubre el diccionario. Manual del maestro. México, D.F.: El Colegio de México, 2012.

HWANG, A. D. Lexicografia: dos primórdios à Nova Lexicografia. In: HWANG, A. D.; NADIN, O. L. (org.). Linguagens em Interação III: estudos do léxico. Maringá: Clichetec, 2010. p. 33-45.

JIMÉNEZ CATALÁN, R. M. El concepto de competencia léxica en los estudios de aprendizaje y enseñanza de segundas lenguas. Altantis, v. XXIV, n. 2, p. 149-162, jun. 2002.

KRIEGER, M. da G. O dicionário de língua como potencial instrumento didático. In: ISQUERDO, A. N.; ALVES, I. M. (org.). As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia e terminologia, volume III. São Paulo: Humanitas, 2007. p. 295-309.

MOLINA GARCÍA, D. Fraseología bilíngue: un enfoque lexicográfico-pedagógico. Colección Estudios de Lengua Inglesa. Editorial Comares: Granada, 2006.

NADIN, O. L. Os estudos do léxico na formação de professores de espanhol no Brasil: algumas reflexões. In: COSTA, D. de S. S.; BENÇAL, D. R. (org.). Nos caminhos do léxico. Campo Grande: UFMS, 2016. p. 67-82.

NADIN, O. L. Cómo potenciar el valor didáctico de un diccionario pasivo español-portugués: la macroestructura. Anuario brasileño de estudios hispánicos, n. 23, p. 267-278, 2013.

NADIN, O. L. Dicionários escolares bilíngues de língua espanhola: reflexões sobre obras direcionadas ao aprendiz brasileiro. Revista de Letras, Paraná, v. 11, n. 11, p. 126-144, 2009.

PARREIRA DA SILVA, M. C. Reflexões sobre o verbete dos dicionários bilíngues para fins pedagógicos. In: ISQUERDO, A. N.; FINATTO, M. J. B. (org.). As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia e terminologia, volume IV. São Paulo: Humanitas, 2010. p. 329-349

PENADÉS MARTÍNEZ, Inmaculada. La fraseología y su objeto de estudio. Linred: Lingüística en la Red – monográfico, Alcalá, n. 10, p. 1-17, 2012. Disponível em: http://www.linred.es/numero10_monografico1_Art1.html Acesso em: 22 abr. 2020.

PEREIRA, R. R.; NADIN, O. L. Dicionário enquanto gênero textual: por uma proposta de categorização.Acta Scientiarum Language and Culture, Maringá, v. 41, n. 1, p. 1-8, jan.-jun. 2019.

PONS. Dicionário escolar espanhol PONS. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

PONTES, A. L. Dicionário para uso escolar: o que é como se lê. Fortaleza: EdUECE, 2009.

PORTO DAPENA, J-A. Manual de técnica lexicográfica. Madrid: Arco libros, 2002.

REY-DEBOVE, J. Étude linguistique et sémiotique des dictionnaires français contemporains. Paris: Mouton, 1971.

RODRÍGUEZ BARCIA, S. Introducción a la lexicografía. Madrid: Síntesis, 2016.

SANTOS GARGALLO, I. S. Lingüística aplicada a la enseñanza-aprendizaje del español como lengua extranjera. Madrid: Arco Libros, 1999.

VARGAS, M. D.; DURÃO, A. B. de A. B. As expressões idiomáticas nos dicionários bilíngues pedagógicos. In: DURÃO, A. B. de A. B. (org.). Vendo o dicionário com outros olhos. Londrina: UEL, 2010. p.117-130

WELKER, Herbert Andreas. Dicionários – uma pequena introdução à lexicografia. 2. ed. revista e ampliada. Brasília: Thesaurus, 2004.

WIEGAND, H. E.; FUENTES MORÁN, M. T. Estructuras lexicográficas. Aspectos centrales de una teoría de la forma del diccionario. Colección Lexicografía. Granada: Ediciones Tragacanto, 2009.

WMF. Dicionário Escolar WMF Espanhol. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

Published

2020-11-20