“The dish makes people”: metonymy and metaphor in conversation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e73377

Abstract

In this work, the metonymies and metaphors’ role in the conceptual organization of one of the interactions from the Interactional Database (RONCARATI, 1996) is analyzed, in order to describe (i) the functions of metonymies based on Littlemore (2015) and (ii) the relationship between metonymies and proposed metaphors. In addition to the basic function of metonymy, in the scope of Cognitive Linguistics, as a cognitive process in which an entity directs attention, or gives mental access, to the other entity, the following most recurrent functions in the interaction were postulated: (i) basis for highlights and conceptualization (construal); (ii) anaphoric reference, cohesion and coherence; (iii) exophoric reference; (iv) building and establishing relationships between discursive communities; (v) evaluation and (vi) humor. From these metonymic functions, we sought to propose a basic role of metonymies in relation to metaphors, through the elements of the MCIs activated for the construction of meanings and elements of the scenario highlighted in metaphonymics expressions.

Author Biographies

Sandra Pereira Bernardo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Graduada em Português Literaturas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1990), mestre em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1995) e doutora em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002). Professora Associada  da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, integra o Departamento de Estudos da Linguagem, atuando na graduação e pós-graduação. Desenvolve pesquisa em Linguística Cognitiva e lidera o grupo de pesquisa Núcleo de Estudos Língua em Uso e Cognição - NELUC.

Naira de Almeida Velozo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Bacharel e licenciada em Letras (Português-Italiano e respectivas Literaturas) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2009), mestre em Letras, com área de concentração em Linguística, também pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2012) e doutora em Letras Vernáculas, com área de concentração em Língua Portuguesa, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2015). Professora Adjunta da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, integra o Departamento de Estudos da Linguagem, atuando na graduação e pós-graduação. Desenvolve pesquisa em Linguística Cognitiva. Lidera, em parceria com Sandra Bernardo, o grupo de pesquisa Núcleo de Estudos Língua(gem) em Uso e Cognição (NELUC).

References

BERNARDO; VELOZO; MARTINS, C. Expressões metafóricas cotidianas. Signo. Santa Cruz do Sul, v. 41, n. 71, p. 45-53, jan./jun. 2016.

BLANK, A. Co-presence and succession: a cognitive typology of metonymy. In: PANTHER K.-U.; RADDEN, G. (ed.). Metonymy in language and thought. Amsterdam: John Benjamins, 1999, p. 169-191.

CHAFE, W. Linking intonation units in spoken English. In: HAIMAN, J.; THOMPSON, S. (ed.). Clause combining in grammar and discourse. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 1988. p. 1-27.

DITOS CURIOSOS. Até debaixo d’ água, 16 jul. 2011. Blog Ditos Curiosos. Disponível em: http://ditoscuriosos.blogspot.com/2011/07/ate-debaixo-dagua.html. Acesso em: 6 mar. 2020.

DU BOIS, J. et al. (ed.). Discourse transcription. Santa Barbara Papers in Linguistics vol. 4. Santa Barbara: University of California, 1992.

EVANS, V. A glossary of cognitive linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007.

FILLMORE, C. J. Frame semantics. In: GEERAERTS, D. (ed.). Cognitive linguistics: basic readings. Berlin; New York: Mouton de Gruyter, 2006, p. 373-400.

GIBBS JR., R. W. The poetics of mind: figurative thought, language, and understanding. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.

GIBBS JR., R. W.; COLSTON, H. L. The cognitive psychological reality of image schemas and their transformations. In: GEERAERTS, D. (ed.). Cognitive linguistic: basic readings. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 2006. p. 239-268.

GOOSSENS, L. Metaphtonymy: the interaction of metaphor and metonymy in expressions of linguistic action. Cognitive Linguistics I, p. 323-340, 1990.

KÖVECSES, Z. Language, mind and culture: a practical introduction. New York: Oxford University Press, 2006.

KÖVECSES, Z. Metaphor: a practical introduction. 2. ed. New York: Oxford University Press, 2010.

LAKOFF, G. Women, fire and dangerous things. Chicago: Chicago University Press, 1987.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metáforas da vida cotidiana [coordenação de tradução Mara Sophia Zanotto]. Campinas-SP: Mercado de Letras; São Paulo: EDUC, 2002 [1980].

LANGACKER, R. W. Cognitive grammar: a basic introduction. New York: Oxford University Press, 2008.

LITTLEMORE, J. Metonymy: hidden shortcuts in language, thought and communication. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.

RADDEN, G; KÖVECSES, Z. Towards a theory of metonymy. In: PANTHER K.-U.; RADDEN, G. (ed.). Metonymy in language and thought. Amsterdam: John Benjamins, 1999, p. 17-59.

RONCARATI, C. (org.). Banco de dados interacionais. Rio de Janeiro: Faculdade de Letras – UFRJ/CNPq, 1996.

Published

2021-11-29

Issue

Section

Article