Beer or virus? The corona speech object in photographic memes of the internet

Authors

  • Wagner Alexandre dos Santos Costa Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e73944

Abstract

In this article, a corpus of ten photographic memes elaborated based on the relationship between two contents: coronavirus / Covid-19 and Corona Extra beer is analyzed. Based on the concept of Referencing, according to Mondada (1994, 2002, 2008), Marcuschi and Koch (2002) and Marcuschi (2004, 2007), among other authors, understanding that speech objects can be activated and / or reactivated both by textual-discursive and cognitive-inferential procedures, the study aims to show how this relationship is made and which meanings are constructed from it. The memes were produced simultaneously with the spread of the coronavirus around the world, between December 2019 and (so far) April 2020.                                                                       

Author Biography

Wagner Alexandre dos Santos Costa, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutor em Estudos da linguagem pela Universidade Federal Fluminense. Professor do Departamento de Letras e Comunicação do Instituto de Ciências Humanas e Socias da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (DLC/ICHS/UFRRJ).

References

APOTHÉLOZ, D; REICHLER-BEGUELIN, M. Construction de la reference et stratégies de désignation. In: BERRENDONNER, A; REICHLER-BÉGUELIN, M. (ed.). Du sintagme nominal aux objects-de-discours: SN complexes, nominalizations, anaphores. Neuchâtel: Institute de Linguistique de l’Université de Neuchâtel, 1995. p. 227-271.

BRASSAC, C; LARDON, S; LE BER, F; MONDADA, L; OSTY, P. Analyse de l'émergence de connaissances au cours d'un processos collectif. Re-catégorisations, reformulations, stabilisations. Revue d'anthropologie des connaissances. v. 2, n. 2, p. 267-289, 2008;

CHAGAS, V. Breve tipologia dos memes. Revista Zum, n., 14, p. 10-12, abr. 2018.

DAWKINS, R. O gene egoísta. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

FOLHA DE SÃO PAULO. Available at: https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2020/01/coronavirus-leva-a-pico-de-buscas-e mencoes-a-cerveja-corona-no-google-e-no-twitter.shtml. Acess on april 15, 2020.

GOOGLE TRENDS. Available at: https://trends.google.com.br/trends/explore?q=cerveja%20corona%20v%C3%ADrus. Acess on april 15, 2020.

KRESS, G; V. L., T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006.

LIMA, A.C. Visual, coloquial, virtu@l: o uso da expressão gráfica na conversação em redes sociais. São Paulo: USP, 2014. 151f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, Escola de Comunicação e Artes/Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

MARCUSCHI, L; KOCH, I. Estratégias de referenciação e progressão referencial na língua falada. In: ABAURRE, M; RODRIGUES, A. (org.). Gramática do Português Falado. v. VIII. Campinas, São Paulo: Editora da Unicamp, 2002. p.31-58.

MARCUSCHI, L. O léxico: lista, rede ou cognição social? In: NEGRI, L; FOLTRAN, M; OLIVEIRA, R. (org.). Sentido e significação: em torno da obra de Rodolfo Ilari. São Paulo: Contexto, 2004. p. 263-284.

MARCUSCHI, L. Coerência e cognição contingenciada. In.: Cognição, linguagem e práticas interacionais. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007. p. 13-30.

MONDADA, L. Verbalisation de l'espace et fabrication du savoir: Approche linguistique de la construction des objets de discours. Lausanne: Université de Lausanne, 1994.

MONDADA, L. Cognition et parole-em-interaction. Veredas: Revista de Estudos Linguísticos, v. 6. n. 1, p.9-27, jna./jun. 2002.

MONDADA, L. Production du savoir et interactions multimodales. Une étude de la modélisation spatiale comme activité pratique située et incarnée. Revue d'anthropologie des connaissances. v. 2, n. 2, p. 219-266, 2008.

MONDADA, L; DUBOIS, D. Construção dos objetos de discurso e categorização: Uma abordagemdos processos de referenciação. In: CAVALCANTE M.M., RODRIGUES B. B; CIULLA A. (orgs). Referenciação. São Paulo: Contexto, 2003 [1995].p. 17-52.

OLIVEIRA, J. Por uma tipologia de memes da Internet. Entremeios, v. 13, p. 01-15, 2017.

PAHO. Available at: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19&Itemid=875. Acess: april 15, 2020.

RECUERO, R. Memes em weblogs: proposta de uma taxionomia. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 32, p. 23-31, abr. 2007.

ROJO, R; MOURA, E. Multiletramentos na escola (org.). São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SHIFMAN, L. The cultural logic of photo-based meme genres. Journal of visual culture. v.13, n. 3, p. 340-358, 2014.

YOU GOV. Available at: https://today.yougov.com/topics/food/articles-reports/2020/02/26/first-it-was-joke-corona-beer-really-suffering-cor. Acess april 15, 2020.

Published

2021-09-10

Issue

Section

Article