Dialogical relationships between lexical choices and discursive-argumentative aspects in academic texts
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e74870Keywords:
Lexical choices, Dialogical relationships, Argumentation, Academic-scientific textAbstract
This article aims at investigating the dialogical relations expressed between lexical choices and discursive-argumentative aspects in academic-scientific texts, considering, above all, the effects of meanings present in the effective use of lexical items that materialize the argumentative aspects in the introductory sections of theses and dissertations. The theoretical foundations come from the studies of the Bakhtinian circle, (BAKHTIN, 2006, 2011), from Argumentation in Discourse (AMOSSY, 2018) and from the assumptions of Textual Terminology (HOFFMANN, 1988, 2015). Methodologically, we used the CARS model (SWALES, 1990; 2004). The results show that the dialogical relations are evidenced in the construction of meanings established between the lexical units and the argumentative aspects, through the discursive elements, determinants in the structuring of the statements. These relations are materialized in the links between the components of the discourse, in a constant exercise of interaction, in which the text is configured in the space where social actors establish dialogues permeated by different voices.
References
AMOSSY, R. A argumentação no discurso. Trad. Angela Maria da Silva Corrêa et al. São Paulo: Contexto, 2018.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 12. ed. São Paulo: HUCITEC, 2006.
BAKHTIN, M. Problemas da Poética de Dostoiésvski. Trad. Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forence Universitária, 2010.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
FINATTO, M. J. B. A definição de termos técnico-científicos no âmbito dos estudos de terminologia. Revista de Estudos Linguísticos, Belo Horizonte, v. 11, n. 1, p. 197-222, jan./jun. 2003. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/183085/000369338.pdf. Acesso em: 09 mar. 2020.
FIORIN, J. L. Introdução ao pensamento de Bakhtin. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2018.
HEMAIS, B.; BIASI-RODRIGUES, B. A proposta sócio-retórica de John M. Swales para o estudo de gêneros textuais. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (org.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005. p. 108-129.
HOFFMANN, L. Grundbegriffe der Fachsprachenlinguistik [Conceitos básicos da linguística das linguagens especializadas. In: HOFFMANN, L. Germanistisches Jahrbuch für Nordeuropa. Siebente Folge. Helsinki. Deutsche Fachsprachen in Forschung und Lehre, 1988. p. 9-16.
HOFFMANN, L. Textos e Termos por Lothar Hoffmann: um convite para o estudo das linguagens técnico-científicas. Porto Alegre: Palotti, 2015.
KRIEGER, M. G.; FINATTO, M. J. B. Introdução à Terminologia: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2004.
LIMA, E. P. de. Abordagem terminológica nas veredas teóricas da argumentação: uma investigação sob a perspectiva da variação denominativa. 2017. 325f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual do Ceará, UECE, Fortaleza, 2017.
MENDES, M. R. M. A argumentação em discussões sociocientíficas: o contexto e o discurso. 2012. 211 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2012.
MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (org.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005.
PEREIRA, M. E. A. A construção da argumentatividade em artigos de opinião produzidos por alunos do ensino médio. 2008. 218 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2008.
SANTOS, N. L. Os operadores na argumentação do discurso. 2010. 196 f. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.
SILVA, A. A. A argumentação em textos escritos por crianças em fase inicial do ensino fundamental. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Pau dos Ferros, 2012.
SWALES, J. M. Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
SWALES, J. M. Research Genres. Cambridge: CUP, 2004.
ZILIO, L. Terminologia textual e linguística de corpus: estudo em parceria. In: PERNA, C. L.; DELGADO, H. K.; FINATTO, M. J. (org.). Linguagens especializadas em corpora: modos de dizer e interfaces de pesquisa. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010. p. 128-151.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fórum Linguístico
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.