Dialogical relationships between lexical choices and discursive-argumentative aspects in academic texts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e74870

Keywords:

Lexical choices, Dialogical relationships, Argumentation, Academic-scientific text

Abstract

This article aims at investigating the dialogical relations expressed between lexical choices and discursive-argumentative aspects in academic-scientific texts, considering, above all, the effects of meanings present in the effective use of lexical items that materialize the argumentative aspects in the introductory sections of theses and dissertations. The theoretical foundations come from the studies of the Bakhtinian circle, (BAKHTIN, 2006, 2011), from Argumentation in Discourse (AMOSSY, 2018) and from the assumptions of Textual Terminology (HOFFMANN, 1988, 2015). Methodologically, we used the CARS model (SWALES, 1990; 2004). The results show that the dialogical relations are evidenced in the construction of meanings established between the lexical units and the argumentative aspects, through the discursive elements, determinants in the structuring of the statements. These relations are materialized in the links between the components of the discourse, in a constant exercise of interaction, in which the text is configured in the space where social actors establish dialogues permeated by different voices.

Author Biographies

Maria José Fernandes da Silva Araújo, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutoranda em Letras, pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), mestra em Letras, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN (2015). Tem experiência na área de Letras, Língua Portuguesa, com ênfase em leitura, gêneros textuais, gramática e ensino. Atualmente é servidor público da Secretaria Estadual de Educação do Rio Grande do Norte, atuando no cargo de professora de Língua Portuguesa

Edmar Peixoto de Lima, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutora em Linguística Aplicada, pelo programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professora Adjunto IV da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), atuando no Departamento de Letras Vernáculas do Campus Central, em Mossoró/RN, e no Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) – Pau dos Ferros/RN/Brasil. Email: professoraedmar@gmail.com

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Published

2023-10-20

Issue

Section

Article