Critical moments: informed formation in PAL learning and teaching in the context of forced migration
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e76540Abstract
This work is embedded in both learning and teaching processes of Portuguese as an Additional Language (PAL) in the context of refuge and/or forced migration. As for the work’s goals, we intend to reflect upon the construction of identity issues of PAL teachers, by taking into account critical incidents/moments in the negotiation processes between teachers and foreign students. Hence, we support our reflections in the concept of critical moments/incidents as described by Pennycook (2004) and Farrell (2008) in order to analyze oral interviews conducted with PBMIH (Brazilian Portuguese for Humanitarian Migration) teachers. Results pointed out to the fact that the constructed narratives of the teachers are closely connected to their experience or lack of it in Additional Languages’ teaching and, in general, the critical moments which happened during the classes (those who were reported in their interviews) caused changes in the course’s plan.
References
ALMEIDA FILHO, J. C. P. Ensino de português língua estrangeira/EPLE: a emergência de uma especialidade no Brasil. In: LOBO, T. et al. (org.). Rosae: linguística histórica, história das línguas e outras histórias [online]. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 723-728.
CONARE - Comitê Nacional para os Refugiados. Relatório – dezembro 2017 à dezembro 2018. Refúgio em Números. Brasília, DF: ACNUR, 2020. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/dados-sobre-refugio/dados-sobre-refugio-no-brasil/. Acesso em: 14 jul.2020.
CURSINO, C. et al. Português Brasileiro para Migração Humanitária (PBMIH): reflexões linguísticas e pedagógicas para o ensino de PLE em contexto de migração e refúgio. In: RUANO, B. P.; SANTOS, J. M. P.; SALTINI, L. M. L. (org.). Cursos de português como língua estrangeira no Celin-UFPR: práticas docentes e experiências em sala de aula. Curitiba: UFPR, 2016. p. 321-338.
FARRELL, T. S. C. Critical incidents in ELT initial teacher training. ELT Journal, v.62, n.1, 3-10, 2008.
OLIVEIRA, M. Imigrantes haitianos no estado do Paraná em 2015. In: GEDIEL, J. A. P.; GODOY, G. (org.). Refúgio e Hospitalidade. Curitiba: Kairós, 2016. p. 249 - 275
PENNYCOOK, A. Critical applied linguistics. In: DAVIES, A.; ELDER, C. (ed.). The handbook of Applied Linguistics. Oxford: Blackwell, 2004. p. 1-24
PBMIH - Português Brasileiro para Migração Humanitária. Campanha Ser Migrante - Vozes e Culturas na UFPR - Por uma universidade aberta, plural e democrática. Curitiba: UFPR, 2018. vídeo (4:17 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=L-1krZOll8M&t=5s. Acesso em: 14 jul.2020.
PBMIH - Português Brasileiro para Migração Humanitária. Campanha Ser UFPR: - Vozes e Culturas na UFPR - Por uma universidade aberta, plural e democrática. Curitiba: UFPR, 2018. vídeo (4:25 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=mqehznZxu5Q. Acesso em: 14 jul.2020.
PBMIH - Português Brasileiro para Migração Humanitária. Materiais informativos para Migrantes. Curitiba: UFPR, 2020. Instagram: PBMIH @pbmih.ufpr. Disponível em: https://www.instagram.com/pbmih.ufpr/. Acesso em: 19 set.2020.
RESSONÂNCIAS UFPR. Curitiba: Revista Ressonâncias, v.1, n.1, 288p, mar. 2020. Disponível em: https://issuu.com/ressonancias .Acesso em: 21 junho. 2020.
RICHARDS, J. C.; FARRELL, T. S. C. Practice teaching: A reflective approach. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2008.
RUANO, B. P et al. Português brasileiro para migração humanitária (PBMIH): construindo um projeto de integração linguística, cultural e social. In: RUANO, B. P; SANTOS, J. P; SALTINI, L. (org.). Cursos de português como língua estrangeira no Celin-UFPR: práticas docentes e experiências em sala de aula. Curitiba: Editora UFPR, 2016. p. 291-316.
SOLEDADE, J; CUNHA, M..J.C. (org.). Projetos iniciais em português para falantes de outras línguas. Campinas: Pontes Editores, 2007.
TOM UFPR. Andanças: Travessias da Migração e do Refúgio. TOM Cadernos de Ensaios, Curitiba, v.7, n.4, 224p, sep. 2018. Disponível em: https://issuu.com/tom_ufpr/docs/tom7 .Acesso em: 16 abr. 2020.
WOODS, P. Critical events in teaching and Learning. New York: Routledge, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.
