Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e77230

Abstract

In order to correlate reading proficiency and prosodic aspects, we characterize the reading aloud of readers at different levels of education regarding the acoustic behavior of sarcastic and neutral interrogatives. In order to contribute to the literature, we seek to show how these different reader profiles process pragmatic aspects of the written text. For this, we produce texts with sarcastic interrogative target phrases and neutral interrogative target phrases. The texts were read aloud and recorded for acoustic analysis. The scores obtained underwent statistical analysis. The statistical test showed relevant differences between the sarcastic interrogative and the neutral interrogative. We verified that the acoustic F0 measures are increased in the sarcastic interrogative, for the most schooled groups.

Author Biographies

Alcione de Jesus Santos, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Linguística pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Doutoranda em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais

Vera Pacheco, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutorado em Linguística pela Unicamp e Pós-Doutorado pela Unesp/Araraquara. Professora Plena da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, vinculada ao Departamento de Estudos Linguísticos e Literários. Professora e orientadora no Programa de Pós-Graduação em Linguística e no Mestrado Profissional em Letras - Profletras.

References

ANTUNES, L. B.; AUBERGÉ, V.; SASA, Y. Certainty and uncertainty in Brazilian Portuguese: methodology of spontaneous corpus collection and data analysis. In: Proceedings of the 7th Speech Prosody. Dublin, Trinity College, 2014. p. 110-114.

AVERBECK, J. M. Comparison of ironic and sarcastic arguments in terms of appropriateness and effectiveness in personal relationships. Argumentation and Advogacy, Flórida, v. 50, p. 45-57, 2013.

ANTUNES, L. B. O papel da prosódia na expressão de atitudes do locutor em questões. 2007. 306 f. Tese de Doutorado. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais – Faculdade de Letras, 2007.

BARBE, K. Irony in Context. Amsterdam: Benjamins, 1995.

BRAIBANT, J. A decodificação e a compreensão: dois componentes essenciais da leitura no 2º ano primário. In: GRÉGOIRE; PIÉRART (org.). Avaliação dos problemas de leitura: os novos modelos teóricos e suas implicações diagnósticas. Porto Alegre: Artes Médicas. 1997. p.167-187.

BREZNITZ, Z. Fluency in reading: synchonization of processes. Mahwah: Lawrence Elbaum Associates, 2006.

CAGLIARI, L. C Da importância da prosódia na descrição de fatos gramaticais. In: ILARI, I. Gramática do Português Falado: níveis de análise linguística. Campinas: Editora da UNICAMP, 1996.

CAGLIARI, L. C. Prosódia: algumas funções dos supra-segmentos. Cadernos de Estudos de Estudos Linguísticos. Campinas, n. 23, p.137-151, jul./dez. 1992a.

CAGLIARI, L. C. Da importância da prosódia na descrição dos fatos gramaticais. In: ILARI, R. (org.). Gramática do português falado. Campinas: Editora da Unicamp, 1992b. p.40-64.

CAGLIARI, L. C. Marcadores prosódicos na escrita. In: SEMINÁRIO DO GRUPO DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS, 18., 1989, Lorena. Anais [...] Lorena: Grupo de Estudos Linguísticos de São Paulo, 1989. p. 195-203.

CHEANG, H. S; PELL, M. D. Recognizing sarcasm without language: A cross-linguistic study ofenglish and cantonese. In: ATTARDO, S.; WAGNER, M. M.; URIOS-APARISI, E. (ed.) Prosody and humor. Ed.. Pragmatics & Cognition, 2011, p. 203-223.

FÓNAGY, I. As funções modais da entonação. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, n. 25, p. 26-66, 1993.

GIBBS Jr., R. W. Irony in talk among friends. In: Metaphor and Symbol. n. 15, p. 5- 27, 2000.

GIBBS, R. W.; COLSTON, H. L. Irony in language and thought: A cognitive science reader. Psychology Press, 2007.

GRICE, P. Studies in the way of words. Cambridge: Harvard University Press, 1989.

HUDSON, R. F.; LANE, H. B.; PULLEN, P. C. Reading fluency assessment and instruction: What, why, and how? The Reading Teacher. Newark, v. 58, n. 8, p. 702-714, May 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1598/RT.58.8.1 Acesso em: 3 maio 2022.

KUHN, M.; STAHAL, S. A. Fluency: a review of development and remedial practices. Journal of Educational Psychology, Tempe, Arizona, v. 95, p. 3-21, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.1.3. Acesso em: 3 maio 2022.

LEE, C. J.; KATZ, A. N. The differential role of ridicule in sarcasm and irony. Metaphor and Symbol, v. 13, p. 1-5, 1998.

LEITE, C. T. A relação entre a compreensão e os aspectos prosódicos na leitura em voz alta de falantes do PE e do PB. 2012. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.

MADUREIRA, S. Expressividade da fala. In: KYRILLOS, L. (org.). Expressividade – da teoria a prática. Rio de Janeiro: Revinter, 2005. p. 15-25.

MASSINI-CAGLIARI, G.; CAGLIARI, L. C. Fonética. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. (org.) Introdução à linguística: domínios e fronteiras. São Paulo: Cortez, 2001. v. 1. p. 105-146.

MATHEUS, M. H. et al. Gramática da língua portuguesa. 2. ed. Lisboa: Caminho, 1994.

MATTOSO CÂMARA JR., Joaquim. Dicionário de Filologia e Gramática. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 1977.

MESSING, J.; WILLIAMS, D.; BLASKO, D. Sarcasm in relationship: hurtful or humorous? International Journal of Psychology, v. 47, p. 724, 2012.

MORAES, J. A. A entoação modal brasileira: fonética e fonologia. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 25, p.101-111, 1993.

MORAES, J. A. Intonation in Brazilian Portuguese. In: HIRST, D.; DI CRISTO, A. (ed.). Intonation Systems: a Survey of Twenty Languages, Cambridge: Cambridge University Press, p. 179-194, 1998..

MORAES, J.A. Melodic contours of yes/no questions in Brazilian Portuguese. Proceedings of ISCA Tutorial and Research Workshop on Experimental Linguistics, 28-30 August 2006, Athens, Greece; 2006, p. 117-120. Disponível em: http://users.uoa.gr/~abotinis/botinis/Publications%202007/Workshop_2006.pdf. Acesso em: 3 maio 2022.

MORAES, J. A. The pitch accents in Brazilian Portuguese: analysis by synthesis. In: CONFERENCE ON SPEECH PROSODY, 4., 2008, Campinas. Proceedings of the Speech Prosody. Campinas: Ed. Unicamp, 2008. p. 389-397.

MORAES, J.; RILLIARD, A.; MOTA, B.; SHOCHI, T. Multimodal perception and production and of attitudinal meaning in Brazilian Portuguese. In: Proceedings of 5th Speech Prosody. Chicago, 2010.

MORAES, J. A.; RILLIARD, A.; ERICKSON, D.; SHOCHI, T. Perception of attitudinal meaning in interrogative sentences of brasilian portguese. In: Proceedings of the 17th international Congress of Phonetics Sciences. Hong Kong, 2011.

MORAES, J. Recherches sur l’Intonation Modale du Portugais Brésilien Parlé à Rio de Janeiro. Thèse de Doctorat de Troisième Cycle. Université de la Sorbonne Nouvelle, Paris III, 1984.

MOURA, L. O papel da prosódia na expressão de atitudes de ataque ao ethos no discurso político. 2016. Dissertação (Mestrado) – UFOP, Ouro Preto, 2016.

NORRICK, N. Conversational Joking. Humor in Everyday Talk. Indiana University Press, Bloomington. 1993.

OLIVEIRA, J. B. A. CHADWICK, C. Aprender e ensinar. 9. ed. Belo Horizonte. Instituto Alfa e Beta, 2008.

OLIVEIRA, J.S.N. Análise acústico-perceptual das frases exclamativas e interrogativas realizadas por falantes de vitória da conquista/ba. 2014. 95f. Dissertação (Mestrado em Linguística). Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2014.

PACHECO. Estudo dos marcadores prosódicos através de uma investigação acústico-perceptual de textos lidos por falantes do português do Brasil. 2003. 132f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

PACHECO. V. O efeito dos estímulos auditivo e visual na percepção dos marcadores prosódicos lexicais e gráficos usados na escrita do português brasileiro. 2006. 349f. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.

PERFETTI, C. A. Reading Abililty. New York: Oxford University Press. 1985.

PIKE, K. The intonation of american english. Ann Arbor: The Michigan University Press, 1945.

QUILIS, A. Estudo Comparativo entre la Entonación Portuguesa (de Brasil) y la Española. Revista de Filosofia Española, Madrid, v. 68, p. 33-65, 1988.

RASINSKI, T. V. Reading fluency instruction: moving beyond accuracy, automaticity, and prosody. Issues and Trends in Literacy, n.7, p.704-706. 2006.

RASINSKI, T. Effects of repeat reading and listening while reading in Reading fluency. Journal of Educational Research, v.83, n.3, p.147-150, 1990.

REIS, C. A entonação no ato de fala. In: MENDES, E.; OLIVEIRA, P.; BENNIBLER, V. (org.). O novo milênio: interfaces linguísticas e literárias. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, p. 221-229 2001..

SAMUELS, S. J.; SCHERMER, N.; REINKING, D. Reading fluency: techniques for making deconding automatic. In: SAMUELS, S; FARSTRUP, A. (ed.) What research has to say about reading instruction. Newark: International Reading Association, 1992. p. 124-144.

SANTOS, A. J. S; PACHECO, V.; OLIVEIRA, M. S. O papel dos marcadores prosódicos na fluência de leitura. Revista de Estudos da Linguagem. Belo Horizonte, v. 27, n. 3, p. 1-41, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.27.3.1417-1457 Acesso em: 3 maio 2022.

SANTOS, M. T. M. dos; NAVAS, A. L. G. P. Distúrbios de leitura e escrita: teoria e prática. São Paulo: Manoele, 2002.

SCARPA, E .M. Sons preenchedores e guardadores de lugar: relações entre fatos sintáticos e fatos prosódicos. In: SCARPA, E. M. (org.). Estudos de prosódia. Campinas: Editora da UNICAMP, p. 253-284,1999.

SCLIAR-CABRAL, L. Sistema Scliar de alfabetização: fundamentos. Florianópolis: Editora Lili, 2012.

SHREIBER, P. A. Understanding prosody’s role in reading acquisition. Theory into Practise, v. 30, n. 3, p. 158-164, 1991. Disponível em: https://doi.org/10.1080/00405849109543496 Acesso em: 3 maio 2022.

SOUZA, K. K. Análise do fenômeno da declinação na entoação de sentenças declarativas isoladas dos falantes do Português Brasileiro. 2007. 144f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.

SPERBER, D.; WILSON, D. Irony and use-mention distinction. In: COLE, P. (ed.). Radical pragmatics. New York: Academic Press, 1981. p. 295-318.

TABACARU, S. Uma visão geral das Teorias do Humor: aplicação da Incongruência e da Superioridade ao sarcasmo. Trad. Douglas Rabelo de Sousa, Maria Gabriela Rodrigues de Castro, Winola Weiss Pires Cunha, Filipe Mantovani Ferreira. EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, Ilhéus, n. 9, p. 115-136, dez. 2015.

HART, J; COLLIER R.; COHEN, A. A Perceptual Study of Intonation. Cambrigde: Cambrigde University Press, 1990.

WICHMANN, A. The attitudinal effects of prosody, and how they relate to emotion. Proceedings of the ISCAWorkshop on Speech and Emotion. Newcastle, september, 2000. Disponível em: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.385.1348&rep=rep1&type=pdf. Acesso em: 17 dez. 2020.

WOLF, M.; KATZIR-COHEN, T. Reading fluency and its interventions. Scientific Studies of Reading, v. 5, n. 3, p.211-239, 2001.

Published

2022-05-19

Issue

Section

Article