Academic Literacies-based genre teaching: the book review in a Languages course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e77345

Abstract

The teaching of academic genres in undergraduate courses is justified by the need to facilitate students' access to literacy practices typical of the university environment. The aim of this study is to discuss an experience of teaching the academic review genre to students of a Languages course. The study is based on the approach of academic literacies (LEA; STREET, 2006), combined with a genre pedagogy inspired by Rhetorical Genre Studies (DEVITT, 2009) and English for Specific Purposes (SWALES, 1990, 2004). The results show that students progressively incorporate part of the suggestions given in the classroom to their texts, so that advances between the first and the last version of the produced text can be recognized. It is concluded that the explicit teaching of the academic review constitutes a productive option, especially when there is not enough time to work on the genre in an immersive perspective.

Author Biographies

Amanda Cavalcante de Oliveira Lêdo, Universidade de Pernambuco

Professora do Curso de Letras e do Programa de Mestrado Profissional em Letras da Universidade de Pernambuco (PROFLETRAS/UPE).

Benedito Gomes Bezerra, Universidade Católica de Pernambuco Universidade de Pernambuco

Professor do Programa de Pós-Graduação em Cíências da Linguagem da Universidade Católica de Pernambuco (PPGCL/UNICAP); Professor do Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) da Universidade de Pernambuco (UPE).

Maria Ladjane dos Santos Pereira, Universidade Católica de Pernambuco

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem da Universidade Católica de Pernambuco (PPGCL/UNICAP).

References

ARAÚJO, A. D. O gênero resenha acadêmica: organização retórica e sinalização lexical. In: BIASI-RODRIGUES, B.; ARAÚJO, J. C; SOUSA, S. C. T. (org.). Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 77-115.

ARAÚJO, C. M.; BEZERRA, B. G. Letramentos acadêmicos: leitura e escrita de gêneros acadêmicos no primeiro ano do curso de Letras. Diálogos: Revista de Estudos Culturais e da Contemporaneidade, v. 9, p. 5-37, 2013.

BAWARSHI, A. S.; REIFF, M. J. Gênero: história, teoria, pesquisa, ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

BAZERMAN, C. Atos de fala, gêneros textuais e sistemas de atividades: como os textos organizam atividades e pessoas. In: BAZERMAN, C. Gêneros textuais, tipificação e interação. São Paulo: Cortez, 2005. p. 19-46.

BAZERMAN, C. Retórica da ação letrada. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

BERKENKOTTER, C.; HUCKIN, T. Genre knowledge in disciplinary communication: cognition, culture, power. Hillsdale, New Jersey: LEA, 1995.

BERNARDINO, C. G.; VALENTIM, D. L. O gênero artigo acadêmico e a cultura disciplinar da área do direito: as primícias de uma análise sociorretórica. RevLet: Revista Virtual de Letras, v. 8, p. 122-141, 2016.

BEZERRA, B. G. A resenha acadêmica em uso por autores proficientes e iniciantes. In: BIASI-RODRIGUES, B.; ARAÚJO, J. C.; SOUSA, S. C. T. (org.). Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 95-115.

BEZERRA, B. G. Gêneros acadêmicos em cursos de especialização: conjunto ou colônia de gêneros. RBLA, Belo Horizonte, v.12, n.3, p. 443-461, 2012.

BEZERRA, B. G. Letramentos acadêmicos e construção da identidade: a produção do artigo científico por alunos de graduação. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 15, n. 1, p. 61-76, jan./abr. 2015.

BEZERRA, B. G. Gêneros no contexto brasileiro: questões (meta)teóricas e conceituais. São Paulo: Parábola, 2017.

BHATIA, V. K. Analysing genre: language use in professional settings. London: Longman, 1993.

BHATIA, V. K. Worlds of written discourse: a genre-based view. London: Continuum, 2004.

BHATIA, V. K. Análise de gêneros hoje. In: BEZERRA, Benedito G.; BIASI-RODRIGUES, B.; CAVALCANTE, M. M. (org.). Gêneros e sequências textuais. Recife: EDUPE, 2009. p. 159-195.

COSTA, L. R. S. Culturas disciplinares e artigos acadêmicos experimentais: um estudo comparativo da descrição sociorretórica. 2015. 243 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2015.

COTOS, E.; HUFFMAN, S.; LINK, S. Furthering and applying move/step constructs: technology-driven marshalling of Swalesian genre theory for EAP pedagogy. Journal of English for Academic Purposes, n. 19, p. 52-72, 2015.

CRISTOVÃO, V. L. L.; ARTEMEVA, N. Towards a hybrid approach to genre teaching: comparing the Swiss and Brazilian schools of socio-discursive interactionism and rhetorical genre studies. Diálogo das Letras, v. 7, n. 2, p. 101 - 120, 2018.

DEVITT, A. Writing genres. Carbondale: Southern Illinois University Press, 2004.

DEVITT, A. Teaching critical genre awareness. In: BAZERMAN, C.; BONINI, A.; FIGUEIREDO, D. Genre in a Changing World. Fort Collins, Colorado: The WAC Clearinghouse; West Lafayette, Indiana: Parlor Press, 2009. p. 337-351.

FISCHER, A.; HOCHSPRUNG, V. Prática de escrita na universidade: a perspectiva dos letramentos acadêmicos sobre produções de estudantes de Letras. Miguilim: Revista Eletrônica do NETLLI, v. 6, p. 44-66, 2017.

FREEDMAN, A. ‘Do as I say’: the relationship between teaching and learning new genres. In: FREEDMAN, A. MEDWAY, P. (ed.). Genre and the new rhetoric: critical perspectives on literacy and education. London/New York: Taylor & Francis, 1994. p. 161-177.

HYLAND, K. Disciplinary discourse: social interactions in academic writing. Singapore: Pearson Education, 2004.

LEA, M; STREET, B. The “academic literacies” model: theory and applications. Theory into practice, v. 45, n. 4, p. 368-377, 2006.

LÊDO, A. C. O. Letramentos acadêmicos: práticas e eventos de letramento na Educação a Distância. 2013. 155 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.

MARTIN, J. R. One of three traditions: genre, functional linguistics, and the “Sydney School”. In: ARTEMEVA, N.; FREEDMAN, A. (ed.). Genre studies around the globe: beyond the three traditions. Inkshed pubications, 2015. p. 31-79.

MARTIN, J. R.; ROSE, D. Genre relations: mapping culture. London: Equinox, 2008.

MILLER, C. R. Gênero como ação social. In: MILLER, C. R. Gênero textual, agência e tecnologia. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2009. p. 21-44.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. H. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

OLIVEIRA, F. V. A. A organização retórica da seção de considerações finais do gênero monografia em comunidades disciplinares distintas. 2016. 123 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2016.

PACHECO, J. T. S.; ABREU, N. O.; BERNARDINO, C. G. Culturas disciplinares: influências na produção do gênero artigo acadêmico. Linguagem em Foco, v. 10, p. 71-82, 2018.

PEREIRA, R. C. M. (org.). Escrita na universidade: panoramas e desafios na América Latina. João Pessoa: Ed. UFPB, 2018.

REINALDO, M. A.; BEZERRA, M. A. Gêneros textuais como prática social e seu ensino. In: REINALDO, M. A.; MARCUSCHI, B.; DIONÍSIO, A. (org.). Gêneros textuais: práticas de pesquisa e práticas de ensino. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2012. p. 73-96.

ROSE, D. Genre, knowledge and pedagogy in the Sydney School. In: ARTEMEVA, N.; FREEDMAN, A. (ed.). Genre studies around the globe: beyond the three traditions. Inkshed pubications, 2015. p. 299-338.

ROSE, D.; MARTIN, J. R. Learning to write, writing to learn: genre, knowledge and pedagogy in the Sydney School. Sheffield, UK: Equinox, 2012.

SOUSA, E. B. A ciência linguística e as várias culturas disciplinares no gênero projeto de pesquisa na graduação em Letras. 2018. 498 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.

STREET, B. V. Perspectivas interculturais sobre o letramento. Revista de Filologia e Linguística Portuguesa, n. 8, p. 465-488, 2007.

STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge. Cambridge University Press, 1990.

SWALES, J. M. Research genres explorations and applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

Published

2023-01-30

Issue

Section

Article