Multisemiotic analysis and Portuguese Language teaching in basic education: from theories to teaching proposition

Authors

  • Fernanda Maria Almeida dos Santos Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e78775

Abstract

In contemporary society, the expansion of communicative processes, brought about, above all, by the development of digital technologies, requires teachers prepared to work with the text not only in a linguistic perspective, but also in semiotics. However, it is still a challenge for many teachers to promote the didacticization of theoretical contents and to develop Semiotics teaching from an integrated analysis of semioses in multimodal texts. In this sense, this article — based on Peirce's Semiotic Theory and on Halliday's Systemic-Functional Linguistics and Social Semiotics, aims to present a didactic model for working with multisemiotic analysis in basic education. It is argued, based on a proposal prepared on the methodological foundations of Pedagogy of Multiliteracies (NLG, 1996; COPE; KALANTZIS, 2009) and in the postulates of the Grammar of Visual Design (KRESS; VAN LEUWEEN, 2006 [1996]), that learning strategies developed through experimentation, conceptualization, analysis and application of knowledge related to representational, interactive and compositional systems can contribute to the global understanding of multimodal texts.

Author Biography

Fernanda Maria Almeida dos Santos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Fernanda Maria Almeida dos Santos é Professora Adjunta de Língua Portuguesa da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Gestora do Núcleo de Pós-Graduação no Centro de Formação de Professores da UFRB e Coordenadora do Subprojeto Interdisciplinar de Astronomia e Inclusão Social do Programa de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). É doutora em Língua e Cultura e mestre em Letras e Linguística pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), especialista em Linguística Aplicada ao Ensino do Português pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) e graduada em Letras Vernáculas pela Universidade do Estado da Bahia/ Campus V. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa/Linguística, e em Educação, atuando principalmente com os seguintes temas: aquisição da linguagem, surdez, língua de sinais, escrita e diversidades, letramento digital e novas tecnologias.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino Médio. Brasília: MEC, 2000.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

COPE, B.; KALANTZIS, M. Multiliteracies: New Literacies, New Learning. Pedagogies: An InternationalJournal, v.4, p.164-195, 2009.

GOMES, F. M. C. A semiótica e a análise de gêneros multimodais: uma proposta de ensino de língua portuguesa na educação básica. SEDA - Revista de Letras da Rural, Rio de Janeiro, v. 5, n. 12, p. 140-158, 15 jan. 2021.

HALLIDAY, M. A. K. Language as social semiotic. London: Edward Arnold, 1978.

HALLIDAY, M. A. K ; MATTHIESSEN, C. An introduction to functional grammar. 3. ed. London: Hodder Education, 2004.

HAYDT, R. C. C. Curso de didática geral. São Paulo: Ática, 2011.

HODGE, R.; KRESS, G. Social Semiotics. London: Polity Press, 1988.

KRESS, G. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. New York: Routledge, 2010.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Arnold, 2001.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London; New York: Routledge, 2006 [1996].

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

PEIRCE, C. S. Semiótica. Trad. José Teixeira Coelho Neto. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

PEREIRA, J. N. Abordagem semiótica de gêneros multimidiáticos. Linguagem em Foco, v. 11, n. 1, p. 110-120,2020.

SANTAELLA, L. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual, verbal: aplicações na hipermídia. 3 ed. São Paulo: Iluminuras; FAPESP, 2005.

SANTAELLA, L. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 2007. (Coleção Primeiros Passos)

SANTAELLA, L. Semiótica aplicada. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

SANTAELLA, L.; NÖTH, W. Comunicação e semiótica. São Paulo: Hacker Editores, 2004.

SALVADOR, C. C. (org.). Psicologia do ensino. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SIMÕES, D. (org.). Semiótica & ensino: letramento pela imagem. RJ: Dialogarts, 2017.

SIMÕES, D. (org.). Semiótica, pesquisa e ensino. RJ: Dialogarts, 2018.

THE NEW LONDON GROUP. A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, v. 66, n.1, 60-92, 1996.

Published

2021-09-10

Issue

Section

Dossiê | Didática da Língua