A methodological approach to teacher education based on the Sociocultural Theory: conceptualizing the English As A Lingua Franca (ELF) concept

Authors

  • JANE HELEN GOMES DE LIMA UFSC/SMED de Forquilhinha - SC
  • Adriana de Carvalho Kuerten Dellagnelo Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e79920

Keywords:

Sociocultural Theory, English as a Lingua Franca, In-Service Teacher Education

Abstract

Research on ELF has pointed out that English teachers seem to have an incipient knowledge about this concept. Given the importance of ELF, the discussions promoted by its studies need to reach teachers in a (more) significant way. Thus, we present as the object of this study a methodological approach to teacher education based on the Vgotskian Sociocultural Theory (VSCT) aiming at the development of the ELF concept. Our goal is to describe the methodological design of this course and explain the reasons that justify each of the proposed movements. For this, we are anchored on the main precepts of VSCT that point out that learning takes place in the interaction with others, and that there is an imbricated and complex relationship between cognition and the social. Since Vygotsky was never sufficiently clear about modeling and methodologization, we hope to contribute to those who, like us, have Vygotskian inscriptions.

Author Biography

Adriana de Carvalho Kuerten Dellagnelo, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora associada do Departamento de Língua e Literatura Estrangeiras e do Programa de Pós-Graduação em Inglês da Universidade Federal de Santa Catarina.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

CAZDEN, C. Performance before Competence: Assistance to Child Discourse in the Zone of Proximal Development, Quarterly Newsletter of the Laboratory of Comparative Human Cognition, v. 3, n. 1, p. 5-8, jan. 1981.

COSTA, S. R. S.; DUQUEVIZ, B. C.; PEDROZA, R. L. S. Tecnologias Digitais como Instrumentos Mediadores da Aprendizagem dos Nativos Digitais. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 603-610, set./dez. 2015.

EL KADRI, M. S.; GIMENEZ, T. Formando Professores de Inglês para o Contexto do Inglês como Língua Franca. Acta Scientiarum, Maringá, v. 35, n. 2, p. 125-133, apr./jun. 2013.

EL KADRI, M. S. Inglês como Língua Franca: um Olhar sobre Programas Disciplinares de um Curso de Formação Inicial de Professores de Inglês. Entretextos, Londrina, v. 10, n. 2, p. 64-91, jul./dez. 2010a.

EL KADRI, M. S. Atitudes sobre o Estatuto do Inglês como Língua Franca em um Curso de Formação Inicial de Professores. 2010. 179 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2010b.

GIMENEZ, T. Renomeando o Inglês e Formando Professores de uma Língua Global. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, v. 52, p. 73-93, ago./dez. 2015.

JOHNSON, K. Second Language Teacher Education: A Sociocultural Perspective. New York: Routledge, 2009.

JOHNSON, K. Understanding Language Teaching: Reasoning in Action. Boston: Heinle & Heinle, 1999.

JOHNSON, K.; GOLOMBEK, P. Mindful L2 Teacher Education: A Sociocultural Perspective on Cultivating Teachers’ Professional Development. New York: Routledge, 2016.

JOHNSON, K.; GOLOMBEK, P. A Sociocultural Theoretical Perspective on Teacher Professional Development. In: JOHNSON, K.; GOLOMBEK, P. (org.). Research on Second Language Teacher Education: A Sociocultural Perspective on Professional Development. New York: Routledge, 2011, p. 1-12.

KALVA, J. M.; FERREIRA, A. J. Ensino de Inglês como Língua Franca e a Identidade Nacional: Refletindo sobre a Formação de Professores. Travessias, v. 5, n. 1, p. 709-727, 2011.

LANTOLF, J.; THORNE, S. Sociocultural Theory and the Genesis of Second Language Development. Oxford: OUP, 2006.

LIMA, J. H. G.; DELLAGNELO, A. de C. K. A BNCC e o Inglês como Língua Franca (ILF): Consolidando Saberes. In: SANTANA; W. K. F.; SILVEIRA, É. L. (org.). Educação, Linguagens e Ensino: Saberes Interconstitutivos, vol. 2. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021.

LIMA, J. H. G. de; SAVIO, G.; ROSSO, G. P. P. Inglês como Língua Franca (ILF) e o Ensino-Aprendizagem de Língua Inglesa em Tempos de Ensino Remoto: um Relato de Caso Aplicado ao Ensino Fundamental I. Dialogia, São Paulo, n. 36, p. 269-282, set./dez. 2020.

MARTINS, L. M. O Desenvolvimento do Psiquismo e a Educação Escolar: Contribuições à Luz da Psicologia Histórico Cultural e da Pedagogia Histórico-Crítica. 2011. 249 f. Tese (Tese de Livre-Docente em Psicologia da Educação) – Departamento de Psicologia, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2011.

O QUE É O MAZK?. Disponível em: https://mazk.labtec.ufsc.br/sobre. Acesso em: 31 jan. 2021.

SANTOS, J. N.; SIQUEIRA, S. Contemporary Challenges in English Teacher Education: Some Contributions from the Studies of English as a Lingua Franca. Revista Letras Raras, v. 8, n. 3, p. 64-84, 2019.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 43. ed. Campinas: Autores Associados, 2018.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: Primeiras Aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.

SMAGORINSKY, P.; COOK, L.; JOHNSON, T. The twisting path of concept development in learning to teach. Teachers College Record, v. 105, n. 8, p.1399-1436, 2003.

VIGOTSKI, L. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VYGOTSKI, L. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2023-10-20

Issue

Section

Article