Language policy and the ethics of care

Authors

  • Cristine Gorski Severo Universidade Federal de Santa Catarina http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?metodo=apresentar&id=K4749606T9
  • Ezra Chambal Nhampoca Universidade Eduardo Mondlane https://orcid.org/0000-0002-8522-1608

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e80886

Abstract

This article proposes an articulation between language policy  and the ethics of care. The following elements underlie our reflection: the political meanings of care, with attention to the concept of ethics of care in its articulation with the feminist criticism and the concept of language; and the implications of these reflections for what we call language policy of care, with a focus on socially situated language practices in Mozambique regarding the political-legislative sphere, the health sphere and the legal-police sphere. We recognize that this political care is crossed by language issues related to: communicative practice, access to information, forms of expression, human rights, social and institutional participation, modes of discursivization and transmission of knowledge.

Author Biographies

Cristine Gorski Severo, Universidade Federal de Santa Catarina http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?metodo=apresentar&id=K4749606T9

Tem graduação em Letras-Inglês/Literatura e em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestrado e doutorado em Teoria e Análise Lingüística pela UFSC e pós-doutorado em Políticas Linguísticas pela Universidade da Pennsylvania. Tem interesse nas seguintes áreas: políticas linguísticas e estudos de variação e/ou mudança sob uma perspectiva discursiva. Tem pesquisado os temas: dimensões política e ética das políticas linguísticas em contextos coloniais e pós-coloniais de uso da língua portuguesa; Linguística colonial; o papel dos diálogos interculturais na (re)configuração dos sujeitos. Atualmente ocupa o cargo de professor adjunto III da Universidade Federal de Santa Catarina, é vinculada ao programa de pós-graduação da UFSC e atua como professora colaboradora no programa de pós graduação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Integra o GT da ANPOLL de Sociolinguística. Participa, como pesquisadora, do Núcleo de Estudos de Identidades e Relações Interétnicas/NUER-UFSC e do Projeto Variação Linguística na Região Sul do Brasil/Varsul-UFSC. Lidera desde 2009 o grupo de pesquisa Línguas,Identidades e Política

Ezra Chambal Nhampoca , Universidade Eduardo Mondlane

É docente da Universidade Eduardo Mondlane/Moçambique, vinculada ao Departamento de Línguas/ Secção de Línguas Bantu. Coordena o grupo de pesquisa GELLBAA. Investigadora na Universidade Trás-os-Montes e Alto Douro/Portugal.

References

ALMEIDA, C.; BASCOLO, E. Use of research results in policy decision-making, formulation, and implementation: a review of the literature. Cad. Saúde Pública, v. 22, supl. p. 7-19, 2006.

ARENDT, H. Entre Passado e Futuro. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2001.

BERNARDES, A. G.; PELLICCIOLI, E. C.; MARQUES, C. F. Vínculo e práticas de cuidado: correlações entre políticas de saúde e formas de subjetivação. Ciênc. saúde coletiva, v.18, n.8, p.2339-2346, 2013.

BKAHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins fontes, 2003.

BLANKSON, I. A. Negotiating the Use of Native Languages in Emerging Pluralistic and Independent Broadcast Systems in Africa. Africa Media Review, v. 13, n. 1, p. 1–22, 2005.

BRASIL. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Atenção Básica. Brasília: MS, 2007. Disp em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_atencao_basica_4ed.pdf Acesso em: 18 abr. 2021.

CHAMBO, G.; CHUMBUTANE, F.; GÁRCIA-MIGUEL, J.; RAMALHO, F.; BARCIA, S. (org.). A educação bilingue em Moçambique: guia prática. Vigo/Maputo: Universidade de Vigo/Universide Eduardo Mondale, 2020.

DAS, V. Life and words: violence and the descent into the ordinary. Los Angeles: University of California Press, 2007.

ENGLUND, H. Human Rights and African Airwaves: Mediating Equality on the Chichewa Radio. Bloomington: Indiana, 2011.

FERREIRA, A. S. ; ABRAHÃO, A. L. Produção do cuidado e a educação permanente na estratégia de saúde da família: uma roda de conversa. Debates em Educação, v. 12, p. 306-315, 2020.

FINK, J. W. Law, politics, and the creation of public policy: How the two can come together and create better public policy. 2016. 76 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Políticas) - Iowa State University, Iowa, 2016.

FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008 [1978-1979].

FOUCAULT, M. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 15. ed. São Paulo: Loyola, 2007.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2010 [1975-1976].

GADAMER, H.-G. Truth and method. London/New York: Continuum, 1975.

GANIS, R. The Politics of Care in Habermas and Derrida: Between Measurability and Immeasurability. Washington: Lexington Books, 2010.

HARRIS, R. The language myth. Duckworth, London, 1981.

HELD, V. The ethics of care: personal, political, and global. Oxford: Oxford University Press, 2005.

MAKONI, S.; PENNYCOOK, A. Disinventing and reconstituting languages. Clevedon: Multilingual Matters, 2007.

MAKONI, S. Language and human rights discourses in Africa: lessons from the African experience. Journal of Multicultural Discourses, v.7, n.1, p. 1-20, 2011.

MAKONI, S. Language planning, security, police communication and multilingualism in uniform: The case of South African Police Services. Language & Communication, v. 57, p. 48-56, 2017.

MBEMBE, A. Políticas da Inimizade. Lisboa: Antígona, 2017.

MOÇAMBIQUE. Constituição da República de Moçambique, (16 de Novembro de 2004). Disponível também em: https://www.masa.gov.mz/wp-content/uploads/2018/01/Constituicao_republica_mocambique.pdf. Acesso em: 18 abr. 2021.

MOÇAMBIQUE. Instituto Nacional de Estatística (INE). Resultados definitivos do censo geral da população de 2017. Maputo: INE, 2019.

MOÇAMBIQUE. Lei 34/2014, de 31 de dezembro. Lei de direito à informação. Disponível em: https://ictpolicyafrica.org/api/documents/download?_id=5d94329e9b93fa001b803d6e. Acesso em 20 abr. 2021.

NGUNGA, A.; NHAMPOCA, E. (org.). Reencontros e partilha de Experiências: curso de licenciatura em ensino de línguas bantu, 15 anos depois. Maputo: Editora da UEM (no prelo).

ORLANDI, E. As formas do silêncio: No movimento dos sentidos. Campinas: Editora da Unicamp, 1992.

RICOEUR, P. Teoria da interpretação: o discurso e o excesso de significação. Lisboa: Edições 70, 1973.

ROBINSON, F. Globalizing care: ethics, feminist theory, and international relations (Feminist Theory and Politics) Nashville: Westview Press, 1999.

SANTOS, B. de S. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2011.

SEVENHUIJSEN, S. Citizenship and the Ethics of Care: Feminist Considerations on Justice, Morality and Politics. Abingdon: Routledge, 1998.

SEVERO, C. G. Paul Ricoeur e as políticas linguísticas: contribuições éticas e políticas. In: WU, R.; NASCIMENTO, C. R. do. (org.). Pensar Ricoeur: Vida e Narração. Porto Alegre: Clarinete, 2016. p. 119-130.

SPOLSKY, B. The Cambridge Handbook of Language Policy. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.

STROUD, C.; KERFOOT, C. Decolonizing Higher Education: Multilingualism, Linguistic Citizenship and Epistemic Justice. Working Papers in Urban Language & Literacies, v. 265, p. 2-21, 2020.

TRONTO, J. C. Caring democracy: markets, equality, and justice. New York: NYU Press, 2013.

WATSON, D. Police and the Policed: Language and Power Relations on the Margins of the Global South. Springer International Publishing/Palgrave Pivot, 2019.

Published

2021-12-29