Por que não é a mesma coisa: o pensamento de Emília Ferreiro, implicações para a compreensão do aprendizado da escrita e equívocos de abordagem noBrasil

Authors

  • Rosângela Pedralli UFSC - Florianópolis - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e81044

Abstract

In this article, we take up, analyze and discuss the relationship between Genetic Epistemology and the Psychogenesis of Written Language in order to problematize the (im)possibility of making these scopes compatible with historical-critical theoretical-pedagogical perspectives. This is, especially in relation to literacy, a fundamental reflection for the definition of formative projects that guide the curriculum and educational work. In the face of this problematization, we deal with the following axes of analysis and discussion: (i) the resumption of its place in the historical movement, (ii) its assumption as a methodological teaching procedure in contradiction with the very theorization produced by the author and her group of collaborators, and (iii) its way of conceiving the priority object of knowledge in the written modality of language, its theoretical elaboration, in relation to the totality of symbolic manifestations and the history of writing. The appropriation of the Alphabetic Writing System will acquire very different contours, synthetically, depending on the philosophical-theoretical foundation recommended.

Author Biography

Rosângela Pedralli, UFSC - Florianópolis - Brasil

Doutoranda em Linguística Aplicada pela UFSC

References

ANDERY, M. A. et al. Para compreender a ciência: uma perspectiva histórica. Rio de Janeiro: Garamond, 2014.

AZENHA, M. da G. Construtivismo: de Piaget a Emília Ferreiro, São Paulo: Ática, 1993.

DUARTE, N. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões?: quatro ensaios crítico-dialéticos em filosofia da educação. Campinas: Autores Associados, 2008.

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas/SP: Autores Associados, 2000.

FERREIRO, E. Alfabetização em processo. São Paulo: Cortez, 2009 [1986].

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A.. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

FOSNOT, C. T. Construtivismo: teoria, perspectivas e práticas pedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

KOSIK, K. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976 [1969].

LA TAILLE, Y. de. O lugar da interação social na concepção de Jean Piaget. In: LA TAILLE, Y. de; OLIVEIRA, M. K. de; DANTAS, H. Piaget, Vigotski, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 1992. p. 11-21.

LÖWY, M. As aventuras de Karl Marx contra o barão de Müchhausen: marxismo e positivismo na sociologia do conhecimento. São Paulo: Cortez, 1987.

LÖWY, M. Ideologias e ciência social: elementos para uma análise marxista. 20. ed. São Paulo: Cortez, 1985.

PIAGET, J. A epistemologia genética. 4. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes.

ROSSLER, J. H. Construtivismo e alienação: as origens do poder de atração do ideário construtivista. In: DUARTE, N. (org.). Sobre o construtivismo: contribuições a uma análise crítica. Campinas/SP: Autores Associados, 2000. p. 3-22.

SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2017.

TONET, I. Método científico: uma abordagem ontológica. São Paulo: Instituto Lukács, 2013.

Published

2023-01-30

Issue

Section

Article