Didactic unit based on active methodologies for learning the Spanish Language in Integrated High School

Authors

  • Anna Carolina Rodrigues Boldrini do Nascimento Instituto Federal Fluninense
  • André Fernando Uébe Mansur Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense https://orcid.org/0000-0003-1909-7300

Abstract

The scenario of transformations experienced today brought the need to rethink the educational context. As a possibility of redefining pedagogical work, active methodologies are an important strategy for today's learners. The purpose of this article is to point out active methodologies as a potential resource for learning Spanish in Integrated High School. To this end, propose a didactic unit as a product of a master's degree investigation in Professional and Technological Education. For theoretical foundation, we used the work of Zabala (1998) on educational practices from the conception of integral formation. The unit was applied in classes of the Integrated Food Technician course at a Federal Institute. In the methodology, a qualitative approach and action research were used as a form of investigation (TRIVIÑOS, 1987; TRIPP, 2005). The results of the application of the unit show that active methodologies are a potential alternative to promote the learning of Spanish as a foreign language in integrated education.

References

AUSUBEL, D. Aquisição e retenção de conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 5. ed. Lisboa: Edições 70, 2009.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Base da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: 1996.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: Ensino Médio. Brasil, Brasília: MEC. Secretaria de Educação Básica, 2000. Disponível em: http://bit.ly/2xKelIe. Acesso em: 29 jul. 2021.

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Conhecimentos de Línguas Estrangeiras. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2006. p. 127-164.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Resolução nº 1, de 05 de janeiro de 2021. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica. Diário Oficial da República Federativa do Brasil: 06 jan. 2021. Edição 3. Seção 1, p.19. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-1-de-5-de-janeiro-de-2021-297767578. Acesso em: 29 jul. 2021.

FRIGOTTO, G.; ARAÚJO, R. M. L. Práticas pedagógicas e ensino integrado. In: Gaudêncio Frigotto (org.). Instituto Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: relação com o ensino médio integrado e o projeto societário de desenvolvimento. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2018. p. 249-266.

MATOS, D. C. V. S. Formação intercultural de professores de espanhol e materiais didáticos. Abehache, ano 4, n. 6, 2014, p. 165-185.

MATTAR, J. Metodologias ativas para educação presencial, blended e à distância. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. (org.). Ponta Grossa: Foca-Foto-PROEX/UEPG, 2015.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 24. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2018.

MORIN, E. Os sete saberes necessário à educação do futuro. 2. ed.rev. Brasília, DF: UNESCO, 2011.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: à teoria e textos complementares. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.

PACHECO, E. Desvendando os Institutos Federais: identidade e objetivos. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 4, n. 1, p.4-22, 2020.

PARAQUETT, M. Gêneros discursivos em contextos de aprendizagem. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISPANISTAS, 4., 2006, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: UERJ/ABH, 2006. p. 83-89.

SILVA JÚNIOR, A. F. Unidade didática para a aula de espanhol no contexto da pandemia de covid-19. Revista Linguagens & Letramentos, Cajazeiras, Paraíba, v. 5, n. 1, jan.-jun., 2020.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, São Paulo, v.31, n.3, p. 443-466, ser./dez. 2005.

TRIVIÑOS. A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VALENTE, José Armando. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição especial n. 4, p.79-97, 2014.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

Published

2022-08-22