The insertion of new researchers in the Linguistics area: perspectives and motivations from the institutional scientific initiation

Authors

  • Camila Rayssa Barbosa da SIlva UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ
  • Francisco Alves Filho Universidade Federal do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e83408

Keywords:

Scientific Initiation, Rhetorical situation, Discursive Community, Academic Reading and Writing

Abstract

This research’s objective is to analyze teachers’ and students’ perception about the proposed guidelines for SI during the selection and insertion of students in PIBIC. Our study was linked to the socio-rhetorical perspective of genre studies (MILLER, 1984; SWALES, 1990, 2016; DEVITT, 2004; BAZERMAN, 2005), which combines Rhetorical Genre Studies (RGS) and English for Specific Purposes (ESP). The corpus consists of 11 semi-structured interviews carried out in person with teachers and students participating in the SI. The vision of scientific initiation that teachers have is aligned with what is actually proposed in the notice, that is, preparing students to be future researchers. Students, despite having the idea of being included in the research, also attribute to SI the development of reading and writing skills, that is, a more teaching-learning focused vision.

References

ALVES FILHO, F. Como mestrandos agem retoricamente quando precisam justificar suas pesquisas. RBLA, Belo Horizonte, v. 18, n. 1, p. 131-158, 2018.

ALVES FILHO, F; RIO LIMA, C. A. C. A escrita da fundamentação teórica em projetos de pesquisa na área de Linguística. In: PEREIRA, R. C. M. (org.). Cultura disciplinar e epistemes: representações na escrita acadêmica. João Pessoa: Ideia, 2019.

BAZERMAN, C. Gêneros textuais, tipificação e interação. DIONÍSIO, A. P. e HOFFNAGEL, J. (org.). Tradução e adaptação Judith Chambliss Hoffnagel. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2005.

BERNARDINO, C. G.; VALENTIM, D. L. O Gênero Artigo Acadêmico e a Cultura Disciplinar Da Área Do Direito: As Primícias De Uma Análise Sociorretórica. RevLet: Revista Virtual de Letras, v. 8, p. 122-141, 2016.

BREGLIA, V.L.A. Graduação, formação e pesquisa: entre os discursos e as práticas.

Trivium (Online), Rio de Janeiro, v. 5, p. 1. 2013.

BRIDI, J.C.A; PEREIRA DE AGUIAR, E. M. O Impacto da Iniciação Científica na

Formação Universitária Olhar de Professor, vol. 7, núm. 2, 2004, pp. 77-88 Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino Paraná, Brasil Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68470207. Acesso em: 29 abr.2020.

BRIDI, J.C.A. A formação do graduando nas atividades de iniciação científica. In: X Congresso Nacional de Educação. 10 ed. Paraná. Anais. Pontifícia Universidade Católica do Paraná. 2011. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/5192_3644.pdf Acesso em: 29 abr.2020.

COSTA, R. L. S. Culturas disciplinares e artigos acadêmicos experimentais: um estudo comparativo da descrição sociorretórica. 2015. 243 pag. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2015.

DEVITT, A. J. Writing genres. Carbondale: Southern Illinois University Press, 2004.

LEA, M. R.; STREET, B. V. The “Academic Literacies” Model: Theory and Applications. Theory into Practice, Fall, v. 45, n. 4, p. 368-377¸ 2006

MEURER, J. L; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (org.). Gêneros: teoria, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

MILLER, C. Gênero como ação social. In: DIONÍSIO, A.; HOFFNAGEL, J. (org.). Gênero Textual, agência e tecnologia. São Paulo: Parábola editorial, 2012. p. 21-41.

RIO LIMA, C. A. Movimentos retóricos na seção de fundamentação teórica de projetos de pesquisa na subárea de Linguística. Teresina: Pibic, 2015.

SILVA, C. R. B. Movimentos retóricos da seção de justificativa de pré-projetos de pesquisa da subárea de Linguística. Teresina: Pibic, 2015.

SILVA, C.R.B; ALVES FILHO, F.; OLIVEIRA, V. G. Criando um problema: a escrita da seção de identificação/caracterização do problema nas áreas de Linguística e Química. Investigações (Online), v. 33, p. 1-27, 2020.

SILVA, C. R. B; ALVES FILHO, F. A Organização Retórica da Seção de Justificativa de Projetos de Pesquisa de TCC em Contextos de Produção Distintos. Letras em Revista, [S.l.], v. 11, n. 01, jun. 2020. ISSN 2318- 1788. Disponível em: <https://ojs.uespi.br/index.php/ler/article/view/246>. Acesso em: 25 jun. 2020.

SWALES. J. M. Genre Analyis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

SWALES. J. M. Reflections on the concept of discourse community. Asp, v. 69, mar., p.7-19. 2016.

Published

2023-10-20

Issue

Section

Article