Linguistic variation and Spanish Teaching: didactic proposals

Authors

  • Vanessa Cruz Mantoani Universidade Estadual de Londrina
  • Joyce Elaine de Almeida Baronas

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e83591

Abstract

With this study we aim to present didactic proposals for the Spanish Language, from a variationist perspective, directed to the teaching of the language in Brazil in order to provide subsidies to Spanish teachers in the task of approaching the language in its diversity. For this, a theoretical foundation was sought in the assumptions of Sociolinguistics and, more specifically, of Educational Sociolinguistics (from the works of Bortoni-Ricardo, 2005, 2008) including the proposal of Pedagogy of variation (mainly in the light of studies by Faraco , 2008), first, data from interviews with teachers in the state of Paraná are presented regarding their practice related to the approach to language variation, covering the didactic resources used and, secondly, didactic proposals are presented that include the variation of the Spanish language. The results reveal a positive scenario, since most teachers seek to deal with the varieties of the Spanish Language, which points to the need for adequate teaching materials for this purpose. Therefore, didactic proposals were suggested in order to subsidize the teaching work regarding the treatment of linguistic diversity in Spanish language classes.

References

BRANDIMONTE, G. El soporte audiovisual en la clase de ELE: el cine y la televisión. In: XIV CONGRESO INTERNACIONAL DE ASELE, 2003, Burgos. Actas [...] Burgos: ASELE, 2003. p. 870-881. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1159666. Acesso em: 18 ago. 2021.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio – Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: SEB, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. Acesso em: 18 ago. 2021.

BORTONI-RICARDO, S. M. Tem a sociolinguística efetiva contribuição a dar à educação? In: BORTONI-RICARDO, S. M. Nós cheguemu na escola, e agora?: sociolinguística e educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 127-146.

BORTONI-RICARDO S. M. O tratamento do conceito de "relativismo cultural" nas séries iniciais da escolarização. In: COX, M. I. P. (org.). Que português é esse? Vozes em conflito. Mato Grosso: Editora da Universidade Federal de Mato Grosso, 2008. p. 67-82.

CALVET, L. J. Sociolinguística: uma introdução crítica. Tradução de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2002.

CAMACHO, R. G. A variação linguística. In: SÃO PAULO. Subsídios à proposta curricular de Língua Portuguesa para o 1° e 2° graus. São Paulo: SE/CENP, 1988. p. 29-41.

CASTILHO, A. T. de. Nova gramática do português brasileiro. São Paulo: Contexto, 2010.

ERICKSON, F. Transformation and school success: the politics and culture of educational achievement. Anthropology & Education Quarterly, v. 18, n. 4, p. 335-56, 1987.

FARACO, C. A. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola, 2008.

GARCIA, J. Publicidad Arroz Puritas Uruguay. Canal de João Garcia no YouTube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=BbHjXRfLVr4. Acesso em: 23 ago. 2021.

GATURRO ([2020]). Disponível em: www.gaturro.com. Acesso em: 24 ago.2021.

ILARI, R.; BASSO, R. O português da gente: a língua que estudamos e a língua que falamos. São Paulo: Contexto, 2006.

LABOV, W.W. The logic of nonstandard English Philadesphia. University of Pennsylvania Press, 1969.

LABOV, W.W. Padrões sociolinguísticos. Tradução de Marcos Bagno, Maria Marta Pereira Scherre, Caroline Rodrigues Cardoso. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MANTOANI, V. C. A variação linguística na aula de Língua Espanhola: alguns olhares. 2018. 118 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2018. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?view=vtls000217347. Acesso em: 19 ago. 2021.

MORENO FERNÁNDEZ, F. ¿Qué español enseñar? Madrid: Arco Libros, 2000.

MORENO FERNÁNDEZ, F. Español de España – Español de América: Mitos y realidades de su enseñanza. In: V Congreso Internacional de FIAPE, 2014, Cuenca. Anais […]. Cuenca: 2014. Disponível em: https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:c42db20c-b55a-4262-a688-2914a90ff495/7--espanol-de-espana-espanol-de-america--morenofernandezpaco-pdf.pdf. Acesso em: 18 ago. 2021.

VILLALBA, T. K. B. O ensino do espanhol no Brasil: revisitando o tema da política linguística. In: ZORZO-VELOSO, V. F.; FERREIRA, C. C.; ORTIGOZA, A. F. (org.). El español en línea de mira: enlaces lingüísticos, literarios y metodológicos. Londrina: UEL, 2013. p. 13-26.

Published

2022-08-22