Tweets in Spanish as a Foreign Language Classes in High School: a proposal for a didactic unit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e83653

Abstract

This article’s goal is to present a didactic unit (UD) focused on the tweet genre for teaching Spanish to Brazilians. Our UD was based on the idea proposed by Matos (2014), on the concepts of the textual genre by Bakhtin (2003), and on the tweet genre according to Varo Domínguez and Cuadros Muñoz (2013). On the meanings of past tenses (simple and perfect) in the Mexican variety of Spanish, we considered, among others, Colombo (1992) and Akerberg (2006) studies. Thus, we proposed our UD, formed by a preparation block, in which we defined its objectives, as well as the texts that formed it and the theme explored – mental health on the Twitter social network; four blocks of activities, composed of a journalistic report and seven tweets – followed by an evaluative activity; and a final reflection block, which brings the proposal of sharing students' experiences about the themes discussed throughout the unit.

References

AKERBERG, M. Pretérito perfecto compuesto vs. pretérito simple: su adquisición en portugués por hablantes de español. Estudios de Lingüística Aplicada, [s.l.], n. 44, p. 77-111, dez. 2006. Semestral. Disponível em: https://ela.enallt.unam.mx/index.php/ela/article/view/599/651. Acesso em: 21 ago. 2021.

ARAUJO, L. S. Os valores atribuídos ao pretérito perfecto compuesto espanhol nas regiões dialetais argentinas. 2012. 212 f. Dissertação (Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2012.

BAKHTIN, M. M. Os gêneros discursivos. In: BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 261-306.

BRASIL, Ministério da Educação. Conhecimentos de Espanhol. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Brasília, MEC, 2006. Brasil, MEC, p. 127-156, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. Acesso em: 20 ago. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. A etapa do Ensino Médio. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018, p. 461-482.

CELADA, M. T. O espanhol para o brasileiro: uma língua singularmente estrangeira. 2002. Tese (Doutorado). Unicamp, Campinas, 2002.

COLOMBO, F. Tiempo, aspecto y funciones comunicativas. Estudios de Lingüística Aplicada, México, n. 15/16, p. 20-28, 1992.

COSTA, E. G. M. El tratamiento de los géneros discursivos en el aula de E/LE. 209, p. 2589-2596. 2009. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/espanhol/Anais/anais_paginas%20_2502-3078/El%20tratamiento.pdf. Acesso em: 21 ago. 2021.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. 3.ed. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2004, p. 81-108.

HENRIQUES, A. C. M. F. Ainda não tenho encontrado o que quero: a realização do perfect por aprendizes de português L2 falantes de espanhol do México. 2020. Dissertação (Mestrado em Letras Neolatinas) – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020.

MATOS, D.C.V.S. Formação intercultural de professores de espanhol e materiais didáticos. Abehache, v. 4, n.6, p. 165-185, 2014.

MORENO FERNÁNDEZ, F. Adquisición de segundas lenguas y Sociolingüística. Revista de Educación, n. 343, p. 55-70, maio-ago. 2007.

NADAL, M. V. S. Hablar de los problemas mentales en redes sociales: beneficioso para quien lo lee, no tanto para quien lo cuenta. El País, 26 de fev. de 2020. Salud. Disponível em: https://elpais.com/retina/2020/02/20/talento/1582219174_001496.html. Acesso em: 27 ago. 2021.

PONTE, A. S. A variação linguística na sala de aula. In: BARROS, C. S.; COSTA, E. G. M. Espanhol – Coleção explorando o ensino. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. p. 157-174.

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA. Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., 2014. Disponível em: https://dle.rae.es/pret%C3%A9rito#5CQGhwI. Acesso em: 22 jun. 2021.

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA Y ASOCIACIÓN DE ACADEMIAS DE LA LENGUA ESPAÑOLA. Nueva gramática de la lengua española. Manual. Madrid: Espasa, 2009.

ROMANOS, H.; CARVALHO, J. P. Nuevo interacción en español. 7º ano. São Paulo: FTD, 2012.

SILVA JÚNIOR, A. F. Unidade didática para a aula de espanhol no contexto da pandemia de COVID-19. Revista Linguagens & Letramentos, v. 5, p. 76-102, 2020.

TWITTER. Como usar as hashtags. Disponível em: https://help.twitter.com/pt/using-twitter/how-to-use-hashtags. Acesso em: 21 ago. 2021.

VARO DOMÍNGUEZ, D. & CUADRO MUÑOZ, R. Twitter y la enseñanza del español como segunda lengua. redELE - Revista electrónica de didáctica del español como lengua extranjera. n. 25, p. 93-118, 2013 Disponível em: https://www.academia.edu/22542552/Twitter_y_la_ense%C3%B1anza_del_espa%C3%B1ol_como_segunda_lengua. Acesso em: 15 ago. 2021.

Published

2022-08-22