Dialogical Educational Practices with Multisemiotic Analysis of denunciation songs
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e83687Abstract
ABSTRACT: Denunciation songs, as a discursive genre, manifestations of living language, with complete and complex statements, impregnated with ideologies and social memories, mobilize multisemiotic, intergeneric, multicultural and chronotopic discursive interactions in dialogic educational practices of language teaching and learning. These practices allow a consensual negotiation between teachers and learners in the choice of local and global songs and themes of value for language teaching and learning. They aim at forming students with autonomy, critical thinking, historically constituted reading of the world, stimulating the valuing of hope, tolerance, promoting ethics and aesthetic sensitivity. In this study, using the tetragram of multisemiotic analysis of the song, we analyze “Um Índio” by Caetano Veloso, as a global song, and “Sepé Tiaraju” by Marcos Baltar, as a local song, having as a generating theme the denunciation of historical violence against Brazilian native peoples.
References
ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Fragmentos Filosóficos. 1947. (Dialektik der Aufklärung – Philosophische Fragmente). Versão traduzida do alemão para o português. Frankfurt, 1969. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/208/o/fil_dialetica_esclarec.pdf. Acesso em: 28 ago. 2021.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução do russo: Paulo Bezerra. 1. ed. 1992. 6. ed. 2011. Moscou, 1979. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.
BALTAR, M. et al. Oficina da canção: do maxixe ao samba-cançāo. Curitiba: Appris, 2019.
BALTAR, M. O conceito de tipos de discurso e sua relação com outros conceitos do ISD. In: GUIMARÃES, A. M. de M. et al (org.). O Interacionismo Sociodiscursivo. Questões epistemológicas e metodológicas. Mercado de Letras. Campinas, SP: 2007. p. 145-160.
BALTAR, M. Sepé Tiaraju. Áudio disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ajvqwKULI9U. Letra cifrada disponível em: https://www.cifraclub.com.br/marcos-baltar/sepe-tiaraju-2/. Acesso em: 08 jun. 2021.
BARON, R.; BALTAR, M. A literatura, as canções e a humanização das práticas sociais no ensino da língua escrita. Revista Cerrados, v. 28, n. 51, 2019. p. 149-173. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/26883. Acesso em: 16 maio 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano. Artes de fazer. 1994. Tradução: Ephraim Ferreira Alvez. 22 ed. 5. reimpressão. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2020.
COSTA-HÜBES, T. da C.; KRAEMER, M. A. D. (org.). Uma leitura crítica da Base Nacional Comum curricular: compreensões subjacentes. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2019.
FREIRE, P. A pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. Coleção de leitura. 12. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P.; MACEDO, D. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Paz e Terra, Rio de Janeiro, 2011.
GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. 1984. São Paulo: Ática, 2011.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Tradução de Carlos Nelson Coutinho, Marco Aurélio Nogueira e Luiz Sérgio Henriques. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
KRENAK, A. 2019. Ideias para adiar o fim do mundo. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
PADILHA, P. R. Planejamento dialógico: como construir o projeto político pedagógico da escola. IPF 2001. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
VELOSO, C. Um índio. Áudio disponível em: https://youtu.be/-n1ZRbRKHOo. Letra disponível em: http://mappesonore.altervista.org/dettagli/dettaglio_brano.php?musicistabrano=17603 Acesso em: 02 dez 2021.
VOLÓCHINOV, V. A palavra na vida e a palavra na poesia. Organização, tradução, ensaio introdutório e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2019.
VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 1929. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. Ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.