Literacy from a Linguistic perspective based on the project O Pulo do Sapo
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e84536Keywords:
Literacy, Linguistics, O Pulo do Sapo, Teaching and LearningAbstract
In this paper, I will be concerned with three topics which are inter-related: 1) how important is the Modern Linguistics to the process of learning how to read and write; 2) there will be some special comments on the educational politics in general and on the official school programs of teaching; 3) information about the literacy project called O Pulo do Sapo (The Frog Jump). About these three topics, the one that will receive more attention is The Frog Jump. This topic is a comprehensive project of literacy to be developed at school, based on important linguistic knowledge which underlies all teaching and learning processes of reading and writing.
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 1 dez. 2022.
CAGLIAR, L. C. Projeto Pulo do Sapo. Alfabetizando online. 2019. Disponível em: https://www.alfabetizandoonline.com/projeto-pulo-do-sapo Acesso em: 1 dez. 2022.
CAGLIARI, L. C. Aspectos teóricos da ortografia. In: SILVA, M. (org.). Ortografia da Língua Portuguesa. São Paulo: Ed. Contexto. 2009. p.17-52.
CAGLIARI, L. C. A história do alfabeto. São Paulo: Ed. Paulistana. 2009a.
CAGLIARI, L. C. Como alfabetizar: 20 anos em busca de soluções. In: LAMPRECHT, R.; MENUZZI, S. (org.). Letras de Hoje. Porto Alegre: PUCRS, vol. 36, n. 3. 2001. p. 47-66.
CAGLIARI, L. C. Alfabetizando sem o BA-BE-BI-B0-BU. São Paulo: Editora Scipione. 1998.
CAGLIARI, L. C. O príncipe que virou sapo: considerações a respeito da dificuldade de aprendizagem das crianças na alfabetização. In: PATTO, M. H. S. (org.). Introdução à psicologia escolar. São Paulo: Casa da do Psicólogo. 3ª ed. revista e atualizada. 1997. p. 193-224.
CAGLIARI, L. C. Alfabetização & Lingüística. São Paulo: Editora Scipione, 1989.
CAGLIARI, L. C. A escola não deve reprovar ninguém. In: Nova Escola. São Paulo: Fundação Victor Civita (Editora Abril). 1988, Ano III, n. 26. p. 26-28 (entrevista).
CAGLIARI, L. C. Caminhos e descaminhos da fala, da leitura e da escrita na escola. In: Projeto Ipê - Ciclo Básico. São Paulo: CENP-SE-SP, 1985. p. 45-60.
CAGLIARI, L. C.; GIOVANI, F. Letras e textos. São Paulo: Paulistana, 2015.
CAPOVILLA, F. C.; CAPOVILLA, A. S. Alfabetização: método fônico. São Paulo: Memnon Edições Científicas. 2009.
CORRÊA, G. 4 em cada 10 crianças de 6 a 7 anos não sabem ler e escrever. In: Jornal Folha de São Paulo, Cotidiano B1, 9 fev. 2022.
FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. A psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
LIMA, E. S. Promoção automática x progressão continuada: o nó da organização escolar em ciclos. Porto Alegre: GEPA, 4, 2018.
MASSINI-CAGLIARI, G.; CAGLIARI, L. C. Diante das letras: a escrita na alfabetização. Campinas: Mercado de Letras. 1999.
SOARES, M. Alfabetização e letramento. 7. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2018.
SOARES, M. Alfaletrar. São Paulo: Editora Contexto, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.