Alphabet: the social construction of an artifact

Authors

  • João Wanderley Geraldi Unicamp

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2023.e86637

Abstract

Accustomed to authorial signatures from capitalism, we forget that throughout history many of the “products/instruments” we use resulted from the collective construction. They are artifacts. We defend here that the alphabet is included among them. And that its appropriation is an object of desire and power, so that the appropriation of the alphabet is subject to power games and the conquest of the right to literacy also responded to the needs of the productive systems and urbanization processes resulting from capitalism.

Author Biography

João Wanderley Geraldi, Unicamp

Professor Titular aposentado da UNICAMP. jwgeraldi@yahoo.com.br Neste texto retomo, em parte, exposição feita em mesa-redonda nos programas on-line da ABRALIN AO VIVO: “Alfabetização e letramento: um entrelaçar linguístico na pesquisa e no ensino”, disponível em https://www.youtube.com/watch?v=QeUePHn_zs4

References

ALT, R. Atlas de Imagens. História da educação e da escola. Tradução, introdução e notas de Bernd Fichtner e João Wanderley Geraldi. São Carlos : Pedro & João Editores, 2021.

BOCCACCIO, G. De las mujeres lustres em romace. Trad. para língua espanhola. Zaragoza, Paulo Hurus Zaragoza e Alemán de Constancia, 1494. Originais de 1361-1362.

DE AMICIS, E. Coração. 49. ed. Trad. João Ribeiro. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1960 [1886].

DELUMEAU, J. O pecado e o medo. a culpabilização no Ocidente (séculos 13-18). Trad. Álvaro Lorencini. Bauru: Editora da Univ. Sagrado Coração – EDUSC, 2003.

GERALDI, J. W. Alfabetização como rito de passagem. In. CORTESÃO, L.; AMORIM, J. P. (org.) Novos contributos para a leitura da obra de Paulo Freire - Novos tributos a Paulo Freire. Porto: Afrontamento, 2021.

GINZBURG, C. O queijo e os vermes. O cotidiano e as ideias de um moleiro perseguido pela inquisição. Trad. Maria Betânia Amoroso e trad. de poemas por José Paulo Paes. São Paulo: Cia. das Letras, 1987.

HARARI, Y. Sapiens. Breve história da humanidade. Porto Alegre: L&PM, 2011.

MOLLO, S. Os mudos falam aos surdos – o discurso das crianças sobre a escola. Trad. Isabel Brito. Lisboa: Editorial Estampa, 1978 [1977].

OAUKNIN, M.-A. Les mystères de l’alphabet – L’origine de l’écriture. Paris: Éditions Assouline, 1997.

Published

2023-02-07